Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#189 Nakomeling

Na twee jaar ben ik weer terug in Amsterdam. Nu voor een bezoek aan het Rijksmuseum. Met die Van Gogh ben ik wel klaar. In juni twee jaar geleden was ik daar op uitnodiging vanwege de tentoonstelling Lichte zeden. Omdat ik een achterachterkleinkind ben van Gabriëlle, beter bekend als Rachel. Misschien wel de bekendste prostituee van Vincent. Ik werd binnengehaald als een vorstin. Hoeveel foto’s er wel niet zijn gemaakt. Natuurlijk ook onder het zelfportret van hem met verbonden oor. Het schilderij was uitgeleend door Courtauld Gallery, Londen. Natuurlijk weer die domme vraag of het stuk oor nog steeds in bezit van de familie is. Misselijke grap. Ook de opmerking dat ik het rode haar van de schilder heb, was weer niet van de lucht. En natuurlijk antwoordde ik, zoals altijd dat het geverfd was. Eentje maakte wel een leuke opmerking, namelijk dat ik het schilderen niet van een vreemde had. Ook mijn opmerking dat Gabriëlle, alias Rachel, een schoonmaakster was, werd in de kranten breed uitgemeten. Dat zij poetste in de kantoren bij Vincent in de buurt. Smalend werd opgemerkt waarom zij dan zo laat rondhing in de bordelen. Of ze het soppen niet kon laten. Ach, mannen, thuis willen zij moeder de vrouw, maar voor hun pleziertjes gaan ze toch de deur uit. Volgens de verhalen blijkt Vincent altijd lief te zijn geweest voor vrouwen in het algemeen en voor lellebellen in het bijzonder. Op het laatst was hij goed gek, maar wat een kunst heeft die man gemaakt. Of wij nog schilderijen van hem in bezit hebben? Dat houd ik nog geheim.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Merci Jan.P. M. Met plezier gedaan. Wel een vraag: Is het nu is of was in deze zin: 'En natuurlijk antwoordde ik, zoals altijd dat het geverfd is.'

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Merci Jan.P. M. Met plezier gedaan. Wel een vraag: Is het nu is of was in deze zin: 'En natuurlijk antwoordde ik, zoals altijd dat het geverfd is.'
'Je schrijft het in indirecte rede in verleden tijd. Dan is 'was' het meest consequent. In een dialoogzin zou het voltooid tegenwoordige tijd zijn. 'Het is geverfd.'

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Merci Jan.P. M. Met plezier gedaan. Wel een vraag: Is het nu is of was in deze zin: 'En natuurlijk antwoordde ik, zoals altijd dat het geverfd is.'
'Je schrijft het in indirecte rede in verleden tijd. Dan is 'was' het meest consequent. In een dialoogzin zou het voltooid tegenwoordige tijd zijn. 'Het is geverfd.'
Inderdaad dus JPM. Ik maak er nu was van, ook al vanwege tijdgebrek. Misschien later anders. Dank je.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel bijzonder verhaal, inderdaad leuk dat je het hier deelt. :thumbsup:
Ha Depengevoed en dank je. En ja, dankzij de wekelijkse opdrachten kunnen we met elkaar delen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer origineel uitgangspunt, Levina. Of berust dit verhaal NIET op fantasie en ben jij werkelijk een nazaat van deze vrouw?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer origineel uitgangspunt, Levina. Of berust dit verhaal NIET op fantasie en ben jij werkelijk een nazaat van deze vrouw?
Ha Edith, Wie zal het zeggen, ha ha. In kunst is alles mogelijk en hoe mooi is dat? Maar kunst geeft veel weer. Vaak de ultieme vorm van toon, in plaats van vertellen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, mooi verhaal met een bijzonder prikkelend randje; ben jij nu wel of niet een nakomelinge van de grote schilder? Dat geeft een leuke extra spanning. Hoe het ook is, ik heb van je verhaal genoten! Goed gedaan!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, Levina, je kunt mij soms werkelijk alles laten geloven hoor. Dus ik dacht nog : zou ze het echt zo bedoelen of is dit ontsproten uit haar fantasierijke geest...

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Levina! Of het nou echt zo is, of niet; ik geloof je!
Mijn dank Edwin. Dat je me gelooft, doet me deugd.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, mooi verhaal met een bijzonder prikkelend randje; ben jij nu wel of niet een nakomelinge van de grote schilder? Dat geeft een leuke extra spanning. Hoe het ook is, ik heb van je verhaal genoten! Goed gedaan!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, Levina, je kunt mij soms werkelijk alles laten geloven hoor. Dus ik dacht nog : zou ze het echt zo bedoelen of is dit ontsproten uit haar fantasierijke geest...
Het fijne van verhalen Edith. En net als jij kan ik soms ook helemaal in een verhaal zitten. Dan geloof ik het gewoon.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verteld, ik geloof het. Misselijke grap vind ik kostelijk en ook dat met die lellebellen :lol:
Dank je wel i-Kat. Dan heb ik gelukkig niet zomaar wat gekladderd. Heerlijk, je reactie.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof het graag en daarom wil ik vooral niet weten of het echt gebeurd is of niet. ;-)
Ha ha Hadeke. Dan laat ik de waarheid maar in het midden liggen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hahaha Levina, wat een heerlijk verhaal. Ik geloof het ook direct. Wat moet ik lachen om ‘ kan ze het soppen niet laten’ en de lellebellen. Lekker droog :D

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha Levina, wat een heerlijk verhaal. Ik geloof het ook direct. Wat moet ik lachen om ‘ kan ze het soppen niet laten’ en de lellebellen. Lekker droog :D
Wat een heerlijke reactie Nancy. En gelijk gaat de zon schijnen. Wie weet word ik dan ook droog achter de oren, ha ha

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina genoten van je verhaal. Dat neerkijken op de schoonmaaksters en lellebellen, naast de gratie van de kunst van Vincent. Mooi gebracht.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina genoten van je verhaal. Dat neerkijken op de schoonmaaksters en lellebellen, naast de gratie van de kunst van Vincent. Mooi gebracht.
Hartelijk dank mw. Marie. Ik heb een onmetelijke bewondering voor Vincent Van Gogh. Ook zijn zoektocht naar liefde vind ik begrijpelijk. Dat niet kunnen krijgen, kwam zijn kunst ten goede.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer origineel om de opdracht op deze manier in te vullen. :thumbsup: Het komt waarheidsgetrouw over. Goed geschreven.
Wat een mooie complimenten May. Het maakt me zelfs trots.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, maar ik moest toch lachen om 'of ze het soppen niet kon laten' haha! Originele invulling, met plezier gelezen :)
Mijn dank Anne. Ook met plezier geschreven.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste schrijfcoach, hallo Mike, Heel blij met je lovende woorden, dank je wel. Ik twijfel nog of ik er een dialoog in zal verwerken. Ik zie nog wel.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja leuk!. Je creëert een samenzweerderig sfeertje en het is absoluut geloofwaardig, :nod: Als ik me niet vergis moet er in de zin ."..dat Gabriëlle, alias Rachel..." achter het woord Rachel ook een komma omdat het een bijzin betreft.