Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#189 Macaber

Ik werd erin gezogen en het was stil. Mijn blik ging naar de persoon die gebukt stond, met een wit kleed over zijn hoofd. Zijn handen hadden de punten vast en trokken deze omwijd. Het was te kort om een spook te moeten voorstellen. Ik liep erheen, langs de ezel die daar maar lag en de man op de grond die zijn handen op zijn oren duwden. Mijn voetstappen niet hoorbaar. De stilte klonk hard in mijn oren. Ik bleef voor de man staan. Twijfel, een paar seconden maar. Ik bukte me en keek onder het kleed. Zijn gezicht had een gemene grimas en zijn ogen keken boosaardig langs me. Ik moest wel naar boven kijken. De drie gedaanten met vreemde, kleurige puntmutsen. Zwevend in de lucht. Ik keek naar de voeten van degene het dichtst bij me. Als een ballerina gestrekt. Ik kon ze aanraken. Koud. Maar hun blikken waren warm. Vol compassie. Maar de man die de drie vasthielden.. Ik keek naar zijn naakte lichaam, verwrongen. En liep naar daar waar zijn gezicht was. Angst, wanhoop. Het gefluit in mijn oren werd sterker. “Macaber, he?”. Ik kijk de man naast me even aan en kijk weer terug naar het schilderij. Ja, macaber...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap niet welk schilderij je beschrijft, of wat je wilt zeggen met het verhaal. Desondanks vind ik het goed geschreven. Je schrijft het zonder mij te veel willen uit te leggen en dat vind ik zelf altijd fijn. Mooi hoe je omschrijft hoe de HP als het ware in het schilderij duikt.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De flarden beelden maken voor mij geen duidelijk verhaal zonder het schilderij/kunstwerk. Dat frustreert me want het verhaal intrigeert wel. Dat het macaber is kan ik me wel indenken. Herkent de HP de man naast zich als de man op het schilderij?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Intrigerend, ook ik ben benieuwd welk schilderij je bedoelt. Sterk vind ik het dat de hp in de eerste alinea in het schilderij wordt gezogen en in de laatste alinea er weer 'voor' staat. Mooi rond. omwijd, bijzonder woord. Ik heb het opgezocht en kwam op Westfries. Leuk zo'n woord erin. Fijne zondag.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
https://www.fineartsmag.com/larte-dannata-di-goya… Het was even zoeken want ik kon het niet helemaal meer vinden, maar dan toch een linkje naar het schilderij. Anne, dank je voor je reactie. May, nee de hp waant zich even in het schilderij. De man naast haar was slechts haar gezelschap. mw. Marie bedankt voor de reactie. Inderdaad een westfries woord.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik vind het zo grappig om te zien hoe de meeste een bekend schilderij hebben gekozen. Dat was bij mij dan weer niet opgekomen, heb gewoon zitten googelen op enge schilderijen.. Dank voor je reactie Nancy..

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook moeite met je stijl. Je gebruikt korte zinnen, woorden, impressies, die voor jou als schrijver meteen een duidelijke betekenis hebben. Voor de lezer zijn dit echter vage beelden. Ze zullen geen idee hebben waar je het over hebt. Ik probeer ook altijd een beetje te schrijven vanuit de lezer. Op deze impressionistische manier wordt het bijna poëtisch. Ik vond het desondanks wel een intrigerend beeld en ik heb met plezier gelezen!