Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#189 Het meisje met de parel

Aanvankelijk had Johannes hartelijk gelachen om mijn vreemde verzoek. Het goudstuk dat ik hem aanbood, gaf hij dan ook onverbiddelijk weer aan me terug. Pas toen ik hem vertelde over het mysterie in haar ogen en de betoverende gloed van haar huid, bezweek de kunstenaar in hem. Hij nam mijn opdracht aan. Hij zou, aan de hand van mijn nauwkeurige beschrijving het meisje schilderen waar ik al nachten lang over droomde. Ik kon mijn geluk niet op, want zo zou ze niet alleen in mijn dromen,  maar ook overdag bij me zijn. Johannes ging helemaal op in zijn werk. De zachte, blauwe zijde van haar tulband, haar zinnelijke, vochtige lippen; met iedere streek van zijn penseel kwam mijn droom verder tot leven. Achteraf had ik het natuurlijk moeten zien aankomen. Die hartstochtelijke verliefdheid van Johannes. Ik besefte het echter pas toen hij, ietwat onwillig, het eindresultaat onthulde. Johannes had het meisje zo treffend weergegeven, dat ik me moest inhouden om niet met mijn vingers zacht haar blanke huid aan te raken. Het licht van haar verschijning, onschuldig tegen die inktzwarte achtergrond; het stal mijn hart. Toen ontdekte ik echter iets vreemds; iets dat niet strookte met mijn droombeeld. Daar, bungelend aan het fraaie oor van het meisje, glansde een grote, witte parel. Pas later begreep ik dat deze oorbel een dierbaar erfstuk van Johannes' moeder was. Bestemd voor de vrouw met wie de schilder ooit zou trouwen. De vriendschap tussen mij en Johannes stierf en het schilderij heb ik daarna nooit meer gezien. Het meisje was immers niet langer meer van mij.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk verhaal, mooi en rustig opgebouwd. sommige zinnen kunnen korter, bijv: 'De vriendschap tussen mij en de kunstenaar stierf na deze hele affaire een snelle, stille dood,' >> De vriendschap tussen mij en de kunstenaar stierf een stille dood. Of nog korter: De vriendschap stierf, en het schilderij? etc.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, heel goed verhaal, het zou zo maar zo gebeurd kunnen zijn, zo levensecht beschrijf jij het. Ik vind dit helemaal top! Klein dingetje; in de 2e alinea denk ik dat 'strook' ==> 'streek' moet zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
leuk om je eigen verhaal te schrijven bij een schilderij waarbij al zo'n bekend verhaal verzonnen is, en je doet het overtuigend genoeg - het zou net zo goed waar kunnen zijn als dat andere

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Anton eens, dat na deze affaire weg kan. Maar voor de rest vind ik het super geschreven. Het zou inderdaad zomaar zo gegaan kunnen zijn.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Anton voor je reactie en je tips. Ik heb ze ter harte genomen en de tekst aangepast! Ton ook bedankt voor je reactie. En het moet idd 'streek' zijn. Inmiddels gewijzigd! John, Schrijvenmaar, Marieke en Depengevoed bedankt voor jullie reacties! En Schrijvenmaar, ik las idd over een film over het schilderij. Ga die binnenkort maar eens bekijken!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn complimenten voor dit mooie verhaal achter het zo beroemde schilderij. Prachtig beeldend en gevoelvol geschreven. De liefde/verliefdheid van de "ik" en de grenzeloze bewondering voor haar spat er af! Alsof je zelf werkelijk van dat schilderij houdt.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Edith voor je reactie! Vorig jaar voor het eerst 'het meisje' in het echt gezien (ze hangt in het Mauritshuis). Wilde er niet bij weg; zo prachtig!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi gedaan Chantal, zoals eerder opgemerkt, geloofwaardig neergezet en ik zie haar door jouw pen volledig voor me. Goed neergezet.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi en de manier van schrijven zo helemaal in de stijl vh schilderij. Charmant, puur en vertederend zacht. Veel gezegd hierboven ... maar het kan zo gegaan zijn! :thumbsup: 'De vriendschap tussen mij en de kunstenaar stierf een stille dood. En het schilderij? Dat heb ik daarna nooit meer gezien. Ach, het meisje was immers toch niet langer meer van mij.' De vraag in laatste alinea vind ik niet passen in het geheel, alsof hp zich plots verplicht voelt de lezer aan een onuitgesproken vraag te herinneren, mss veranderen? Aan ach twijfel ik. Alsof hij het allemaal niet zo erg vindt, terwijl het vreselijk moet zijn. 'Immers toch niet langer' vind ik ook wat aan de lange kant. Suggestie: De vriendschap tussen mij en de kunstenaar stierf een stille dood. Het schilderij heb ik daarna nooit meer gezien. Het meisje was immers niet meer van mij. (Het klinkt botter dan wat voorafgaat, maar voelt hp zich niet zo? Een beetje verbitterd?)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Nancy, I-kat en Riny voor jullie commentaar en complimenten! Marlie dank voor je kritische blik! Met het woordje 'ach' wilde ik de gelatenheid van de hp weergeven. Uiteraard was hij gebroken, maar wat kon hij hier nog tegenin brengen? De vraag kan inderdaad weg en misschien is dat beter. Ik neem het in overweging! Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, originele insteek. Je laatste alinea vind ik een beetje afbreuk doen aan het geheel en dat vind ik jammer. Ik sluit me daarbij aan bij Marlie.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi verhaal maak je van dit idd prachtige schilderij. Ik geloof je op je woord! Anton en Marlie geven een mooie reactie op de laatste alinea. In mijn gevoel past het prima, idd wat compacter en je tekst wordt er sterker door, naar mijn gevoel. Fijne zondag

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewaagde keuze; dankzij boek en film hebben velen al een verhaal bij dit schilderij. Maar groot gelijk dat dat je niet zou moeten tegenhouden. Stilistisch leuk gedaan, van 'Aanvankelijk' naar 'niet langer'. Die parel als erfstuk vind ik echter een te vet beeld. Ik vraag me af of ik het niet mooier zou vinden als de verteller uit de pracht van het schilderij af kon lezen dat de schilder zijn rivaal was geworden, of dat het hem hinderde hoe de ogen van Vermeer zijn aanbedene bezoedeld hadden; dat hij onbedoeld zijn eigen ruiten ingegooid heeft.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, dit vind ik leuk! Je hebt al veel goede feedback gekregen. Het doet me een beetje denken aan een sprookje, met een moraal. Het is goed geschreven, met weinig woorden. Je zet een goede sfeer neer, met een fijn ritme, graag gelezen!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt May, Tilma en schrijfcoach voor jullie reacties! Tilma, gelukkig werd ik bij het schrijven van dit verhaal niet gehinderd door de andere verhalen. Boek niet gelezen en de film niet gezien. Werd getriggerd door het schilderij zelf (zo mooi) en het feit dat nooit is ontdekt wie er nu eigenlijk model heeft gestaan. Oorbel misschien wat over de top, maar de parel moest een prominente rol krijgen.