Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#184 Knopen tellen

Zij wilde dat ik in uniform zou trouwen. In burger stapte ik in en uit de trein, de uniformjas zo plat mogelijk in een tas, met de broek en pet erbovenop. Tussen Assen en Amsterdam telde ik telkens opnieuw in gedachten de glimmend gepoetste koperen knopen. Grote beslissingen wachtten. We hadden elkaar eeuwige trouw beloofd. Op straat, bij het geduldige paard van de schillenboer waar we allebei als kind op mochten meerijden, tot het einde van het blok. De kapitein zei, dat wie van plan was te trouwen er verstandig aan deed dat voor de grote oefening in Frankrijk te doen. De vrouw was dan verzekerd van een militair weduwepensioen, mocht je verongelukken. Je kon op een mijn trappen, aan stukken worden gereten door een ontploffende handgranaat, of onder een tank komen. Nu kon ik nog terug, over een paar uur niet meer. Ik moest mijn knopen tellen. Ik was opgegroeid tot een zelfstandig denkend en handelend mens. Wat leverde het mij op om mijn vrijheid in te ruilen voor zorg en zekerheid, cohabiteren en kinderen? Liefde? Wat is liefde? Lust, passie, kameraadschap, samenzijn, vreugde en verdriet delen, met elkaar verantwoordelijkheid dragen? Was het niet makkelijker om beroeps te worden? Als luitenant verdiende ik goed, beter dan in de burgermaatschappij, waar de bestedingsbeperking het leven van jongeren dreigde te verstikken, en ouderen met een fooi vervroegd werden uitgerangeerd. Ik kon mij aanmelden voor Nieuw-Guinea, cursussen volgen en bevorderd worden. Nu kon ik nog terug, ook al stond ik mijn uniformjas te strijken en werden de pijpen van de pantalon smaller gemaakt omdat wijde pijpen volgens mijn vrouw geen gezicht waren. De trouwfoto in de slaapkamer bewijst dat zij gelijk had. Ik heb dus mijn knopen geteld en kwam telkens uit op het jawoord.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, met gelukkig toch een mooi eind. Er was een moment dat ik dacht: hij doet het niet! Ik moest alleen wel cohabiteren even Google dat woord kon ik niet.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, ... leuk! Bestedingsbeperking was dat niet tante Bep? Dat woord heb ik zelfs met die laatste crisis niet gehoord.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn dat jullie het leuk vinden Riny: bestedingsbeperking was de aanduiding voor de crisis eind jaren vijftig, begin jaren zestig aantal vacatures nul, investeringen nul na militaire diensttijd was mijn eerste baantje in het archief van de Geillustreerde Pers, uitgeverij van Margriet, Avenu, Revu, Donald Duck, gelukkig viel ik op en kwam bij Kuifje in Brussel

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter een echt militaire dienst verhaal. Ik geloof het zo, dat het zo ging. Mooie inkijk in de jaren zestig van de vorige eeuw. Ps wat een leuke banen heb je gehad!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MwMarie: leuke banen Van godsdienstles heb ik onder meer meegekregen: De vreugde van Paulus was niet afhankelijk van zijn omstandigheden. Dus heb ik altijd plezier in mijn werk en komt leuk werk mijn kant op.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi stukje, Peter. De beslissing lag bij de knopen. Alsof je de zegeningen telt die al zijn of nog komen moeten. Het huwelijk is doorgegaan. "De uniformjas opgevouwen zo plat mogelijk" zou ik omdraaien. "Zo plat mogelijk" hoort niet bij "in een tas" Wel zo plat mogelijk opgevouwen. Het enzovoorts is voor mij niet nodig, breekt het verhaal wat. Heel graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie: zo plat mogelijk was bedoeld bij de tas met netjes pantalon en pet erbovenop het is niet zo slim om een uniformjas zonder meer strak te vouwen, je doet dat losjes om de vorm te behouden en legt hem zo plat mogelijk in de tas er stond zelfs twee keer enzovoorts, nu weggehaald bij een oneven aantal knopen eindigt het aftellen altijd bij de intentie die je ongemerkt bij de eerste knoop al aangeeft: ja, nee, ja, nee, ja bedankt voor je leesplezier, ik vind het ontzettend leuk om aan de hand van schrijfopdrachten verhaaltjes op te diepen en herscheppen met de vrijheid van fictie

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, ik begrijp je punt wat betreft vouwen, je gaat ook geen andere geklede vest in een tas proppen. Met slechts de mouwen wat naar achter gevouwen zou ik het eerder een nonchalant leggen noemen :o zonder dat er druk op de vest wordt uitgeoefend. Is het dan niet eenvoudiger te schrijven (ik denk luidop, niets van aantrekken als het niet aanslaat) "de uniformjas zo plat mogelijk in de tas, (broek en pet kwamen er bovenop te liggen). Dan vermijd je het beeld van opgevouwen zijn?! Je doet maar :nod:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassend en origineel om je knopen te gaan tellen, zoals het afplukken van bloemblaadjes. Maar o boy, wat als het "nee" was geweest. Het nee-woord... Leuk (en verstandig) zoals je de voor-en nadelen tegen elkaar afweegt. Maar hier en daar ook een beetje bitter. Graag gelezen weer.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie: ik herken je zorgzaamheid voor het omgaan met kleding (en taal). Als tachtigjarige mantelzorger krijg ik steeds wisselende zorgverleners in huis, die handdoeken, ondergoed, enz dan weer zus dan weer zo opvouwen en stapelen. Gelukkig ben ik erg flexibel :). Wat zoek raakt komt meestal vanzelf weer te voorschijn. Edith: keuzes maken heeft altijd een bittere kant, denk ik.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, 'cohabiteren' was voor mij niet nodig om in de tijd geplaatst te worden (#2), het was voor mij al bij het paard van de schillenboer duidelijk dat het van vóór mijn tijd was ;) . Wél leuk, zo'n woord. Weer wat bijgeleerd. Leuk beschreven!

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter Prachtig verhaal alweer. Je neemt ons goed mee in je denkproces. Ik zat in je hoofd! Ook ik dacht even dat het "nee" ging worden. Maar dat was waarschijnlijk wel je bedoeling. De dubbele alliteratie "zorg en zekerheid" en "cohabiteren en kinderen" is mooi gevonden! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie metafoor, knopen tellen. Het doet mij denken aan blaadjes plukken van een bloem: "Hij houdt van mij, hij houdt niet van mij." Volgens mij is het een autobiografische vertelling; ik heb het geboeid gelezen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi. Knap hoe je knopen tot symbool maakt, je maakt er zoals dat met literaire begrippen heet een motief van. Ook vond ik het leuk om te lezen dat je verhaal in het verleden afspeelt. Ik ben dol op historie. Als tip zou ik het woord 'weduwe' in de volgende zin in 'vrouw' veranderen: 'De weduwe was dan verzekerd van een militair weduwepensioen, mocht je verongelukken.' Je geliefde was op dat moment geen weduwe en als je het woord verandert dan blijft de boodschap duidelijk. Het is maar een suggestie. Mooi geschreven, ga vooral zo door! :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicolette: ik kende motief alleen in textiel en muziek, maar deze knopen zijn dat zeker ook weduwe > vrouw bedankt voor je compliment