# 180 - Winnen
# 180 – Winnen
Gerdientje is een klein gehoorzaam meisje.
Haar moeder is dol op haar en leest haar regelmatig een poëziealbumversje voor: ‘Wees steeds een zonnestraaltje voor ieder die je ontmoet dan geef je licht en warmte en hebt het zelve goed.’ Helaas, zo’n oud versje pakt niet goed uit voor ons Gerdientje, of misschien toch wel?
De meester van haar klas vindt dat zij heel goed een gedichtje kan voorlezen op de feestavond van school. Gerdientje raakt in paniek, moet zij dat doen? Alle kinderen in de klas kunnen alles beter dan zij. Zij is zo gewend iedereen het beste en het mooiste te geven; dat er van een Gerdientje helemaal geen sprake meer is.
Haar vader is wel blij met het idee van de meester. Ze moet nu zelf maar eens iets doen, iets voor zichzelf houden. Haar moeder vindt dat vreselijk, als dit mislukt zal haar meisje verdriet krijgen. Nee, ze mag beslist niet het podium op.
Gerdientje weet echt niet wat ze moet doen. Wat nu? Ze is draaierig van angst, haar maag voelt hol, het bloed suist in haar oren. ‘Pappa, ik kan het niet,’ stamelt ze. Terwijl ze dit zegt krijgt ze een idee: ‘Pappa geloof me nou, ik kan het wel proberen maar het mislukt toch! Je zult het zien …'
Op de avond van de uitvoering staat zij eenzaam en alleen op het podium en: oh lieve help, het gaat niet. Ze stottert, haar keel wordt een harde bal en dan toch, geheel onverwachts, klinkt daar de opgeluchte stem van een stralende Gerdientje:
‘Zie je wel pappa, ik kan het gewoon niet. Ik heb gelijk en nu mag Annet!'
Moeder is beduusd en vader ontzet.
Arme Gerdientje, ik hoop dat
Hoi Riny, schattig en
Dag Riny, De naam alleen al -
Riny, wat een fijn verhaal
Heel ontroerend zoals jij die
Ach gut die arme Gerdientje.
Meta Boonstra schreef: Arme
Oei, een wijze les voor alle
Ton Badhemd schreef: Hoi
marlie schreef: Dag Riny, De