Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 180 - Winnen

# 180 – Winnen Gerdientje is een klein gehoorzaam meisje. Haar moeder is dol op haar en leest haar regelmatig een poëziealbumversje voor: ‘Wees steeds een zonnestraaltje voor ieder die je ontmoet dan geef je licht en warmte en hebt het zelve goed.’ Helaas, zo’n oud versje pakt niet goed uit voor ons Gerdientje, of misschien toch wel? De meester van haar klas vindt dat zij heel goed een gedichtje kan voorlezen op de feestavond van school. Gerdientje raakt in paniek, moet zij dat doen? Alle kinderen in de klas kunnen alles beter dan zij. Zij is zo gewend iedereen het beste en het mooiste te geven; dat er van een Gerdientje helemaal geen sprake meer is. Haar vader is wel blij met het idee van de meester. Ze moet nu zelf maar eens iets doen, iets voor zichzelf houden. Haar moeder vindt dat vreselijk, als dit mislukt zal haar meisje verdriet krijgen. Nee, ze mag beslist niet het podium op. Gerdientje weet echt niet wat ze moet doen. Wat nu? Ze is draaierig van angst, haar maag voelt hol, het bloed suist in haar oren. ‘Pappa, ik kan het niet,’ stamelt ze. Terwijl ze dit zegt krijgt ze een idee: ‘Pappa geloof me nou, ik kan het wel proberen maar het mislukt toch! Je zult het zien …' Op de avond van de uitvoering staat zij eenzaam en alleen op het podium en: oh lieve help, het gaat niet. Ze stottert, haar keel wordt een harde bal en dan toch, geheel onverwachts, klinkt daar de opgeluchte stem van een stralende Gerdientje: ‘Zie je wel pappa, ik kan het gewoon niet. Ik heb gelijk en nu mag Annet!' Moeder is beduusd en vader ontzet.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Arme Gerdientje, ik hoop dat ze in haar latere leven toch iets meer zelfvertrouwen gekregen heeft. Die poëziealbumversjes gingen inderdaad alleen maar over dienstbaar zijn en jezelf wegcijferen. Mooi verwoord.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, schattig en ontroerend verhaal over zelfvertrouwen en toch gelijk hebben. Eens met Meta; hopelijk wordt dat lieve Gerdientje later een sterke, zelfbewuste vrouw. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, De naam alleen al - Gerdientje - doet me aan een braaf, stil, gehoorzaam meisje denken. De reacties van mama en papa zo verschillend, moeder doodsbang dat de kleine meid ontgoocheld wordt, vader wil haar zelfvertrouwen toch ietwat opkrikken (zo komt het op mij over) Uiteindelijk is Gerdientje niet ontgoocheld, en haar zelfvertrouwen verdampt, maar is ze dolblij als ze de eer aan een ander laat. In het latere leven zal ze wel moeten uitkijken voor mensen die van haar zullen profiteren. Dat zelfvertrouwen moet dus nog groeien! Ik vind het heel mooi geschreven, en heb het heel graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, wat een fijn verhaal over Gerdientje. Zo mooi je laatste alinea. Heel krachtig dat het hp'tje op het toneel haar vader haar eigen weg wijst!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel ontroerend zoals jij die emoties van het kleine meisje met woorden weet over te brengen! Die harde bal in haar keel..... het bloed dat in de oren suist...... Ik mist het bonkend hart nog... Dat "poesiealbum""-versje staat ook ergens in mijn album. Ik geloof door de juffrouw van de Basisschool er in gepend. Helaas was zij allesbehalve een zonnestraaltje voor ons kinderen.... Eén vraagje: Ik vind het een dot van een verhaal, echt heel lief, maar de opdracht zie ik er niet in (Schrijf een verhaal met een ik-perspectief en iemand anders die iets wint.) Of ben ik abuis?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ach gut die arme Gerdientje. Een blutsj zou ik op zijn Limburgs willen zeggen. Blij van andermans geluk maar daarbij ook zo onzeker. Wat heb je die kinderlijke onzekerheid mooi laten zien. Ik heb een zwak voor de Gerdientjes van deze wereld.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Arme Gerdientje, ik hoop dat ze in haar latere leven toch iets meer zelfvertrouwen gekregen heeft. Die poëziealbumversjes gingen inderdaad alleen maar over dienstbaar zijn en jezelf wegcijferen. Mooi verwoord.
Hee kijk nou, dit heb ik dan voorelkaar. Nu nog met enkele zinnen. Meta, ... dat hoop ik ook. Er zal nog heel wat gesleuteld moeten worden en dan niet alleen aan Gerdientje, Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, schattig en ontroerend verhaal over zelfvertrouwen en toch gelijk hebben. Eens met Meta; hopelijk wordt dat lieve Gerdientje later een sterke, zelfbewuste vrouw. Graag gelezen!
Dag Ton. ... ja, leuk hè. Er zit toch een zweempje vechtlust in dat meisje. Fijn dat je het graag gelezen hebt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, De naam alleen al - Gerdientje - doet me aan een braaf, stil, gehoorzaam meisje denken. De reacties van mama en papa zo verschillend, moeder doodsbang dat de kleine meid ontgoocheld wordt, vader wil haar zelfvertrouwen toch ietwat opkrikken (zo komt het op mij over) Uiteindelijk is Gerdientje niet ontgoocheld, en haar zelfvertrouwen verdampt, maar is ze dolblij als ze de eer aan een ander laat. In het latere leven zal ze wel moeten uitkijken voor mensen die van haar zullen profiteren. Dat zelfvertrouwen moet dus nog groeien! Ik vind het heel mooi geschreven, en heb het heel graag gelezen!
Marlie, ... dank voor je meelevende woorden. Op het podium voelde ze een speldenprikje van hoe het eigenlijk zou moeten zijn. Ze bracht die paar woorden zonder stotteren; moeder was beduusd en vader ontzet omdat zij niet begrepen had, hoe hij het eigenlijk wilde.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, wat een fijn verhaal over Gerdientje. Zo mooi je laatste alinea. Heel krachtig dat het hp'tje op het toneel haar vader haar eigen weg wijst!
Mw.Marie, Wat een fijne reactie van jou. Ik ben daar blij mee. Ze zal later nog wel wat meemaken; maar het pitje heeft ze.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel ontroerend zoals jij die emoties van het kleine meisje met woorden weet over te brengen! Die harde bal in haar keel..... het bloed dat in de oren suist...... Ik mist het bonkend hart nog... Dat "poesiealbum""-versje staat ook ergens in mijn album. Ik geloof door de juffrouw van de Basisschool er in gepend. Helaas was zij allesbehalve een zonnestraaltje voor ons kinderen.... Eén vraagje: Ik vind het een dot van een verhaal, echt heel lief, maar de opdracht zie ik er niet in (Schrijf een verhaal met een ik-perspectief en iemand anders die iets wint.) Of ben ik abuis?
Hallo Edith, Je hebt gelijk. Het is eigenlijk verliezen en winnen voor de hp. Ik denk altijd even over het onderwerp na, dan begint het wat te rommelen in me en begin ik te schrijven en dan lonkt de vrijheid... Fijn dat je het een lief verhaaltje vond. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach gut die arme Gerdientje. Een blutsj zou ik op zijn Limburgs willen zeggen. Blij van andermans geluk maar daarbij ook zo onzeker. Wat heb je die kinderlijke onzekerheid mooi laten zien. Ik heb een zwak voor de Gerdientjes van deze wereld.
Hi Nancy, ... ik hoop dat er niet veel van deze Gerdientjes zijn. Gelukkig heeft zij nog een pitje in zich. Blutsj, dat woord zal ik onthouden. Vroeger kwamen we er vaak met vakantie. Arcen, Venlo en omstreken. Dank voor je reactie. Ik ben er blij mee.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, een wijze les voor alle ouders. Mooi verwoord!
Mechtilde, ... dank je wel. Er blijft heel wat te leren.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat Marlie schreef dacht ik ook. Knap dat je je zo in het kind kon verplaatsen. geven; dat - geven, dat (de zin loopt door) Verderop in de tweede alinea zou ik ook de meester schrijven. niet'- niet,' Je zult het zien...'

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ... dank je wel voor je reactie.De verbeteringen heb ik aangebracht. (Heb net de politie gebeld, was bang dat ik opgelicht werd/zou worden. Ik kreeg een rare mail vanavond: ik had een prijs gewonnen, maar dan moest ik wel ...; hupsakee weg dacht ik. Even later, morgen wordt uw Miele wasmachine bezorgd ...; hupsakee weg met dat bericht. Het zat me niet lekker, deed geen oog dicht - pas blokkeren, pfft wat een spanning. Eerst maar politie bellen en die haalde me een beetje uit de put. Ik had niets gedaan en geen informatie gegeven. Ik heb goed gehandeld zei de agent. Nu ben ik nog wakker.) Dank voor je aanhoren! :thumbsup: :nod: