Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#180 Kantinegesprek

“Wat was dat trouwens net, tussen jou en Stekelburg?” Mick probeert zijn mond achter zijn boterham te verstoppen, maar zijn lach schijnt door het brood heen. “Wat zit je me uit te lachen eierkop, je voorhoofd is net zo groot als dat van Calimero.” Zeg ik lachend in een aanstalte zijn brood uit zijn handen te slaan. De jongens rond de kantinetafel grinniken en vervolgen hun gesprekken. “Ja wat, dat was de eerste docent die jou bij je ballen heeft. Je zat te staren naar Satan in een draaimolen, die met meterslange armen alle gratis rondjes voor je neus wegpikt. Als elk rondje symbool staat voor een jaar geluk of betalen met je anus.” Er klinken ‘oef’ geluiden, en een zestal ogen kruipen mijn kant op. Ik grinnik. “Oke, oke. Maar luister dit. School zou tafels besparen als jij leert hurken.” Ik kijk richting Jim. “Serieus, gisteravond komt hij naar me toe, zo van ik was spontaan dineren met twee chicks. Ik zei ja man, dat weet ik. Hij vroeg me hoe dan. Door de wijnkringen in je face pik, ik weet zelfs waar. In dat tentje om de hoek bij Stef Baas, waar je enkel met een reservering een tafel voor twee fixt.” Jim knikt, alsof zijn hoofd wordt gedunkt vanuit een driepunter. “Bars!” voegt hij eraan toe, met een platte hand op tafel slaande. “Hij daagt jou uit Mick.” De rest begint te knikken. Mick kijkt alsof hij onder de indruk is en beëindigt zijn langzaam applaudisserende gebaar. “Ga weg man” zegt hij. “Dit is niet eens een rapper. Ik durf te wedden dat deze zinnen geschreven zijn en hij thuis heeft zitten oefenen, hopend op een goed moment.” Mick kijkt me aan “Kom battlen dan, sjekkie.” En hij knikt richting het conciërgehok tegenover de kantine. De deur staat op een kier en de omroepmicrofoon is onbewaakt. “Nee nee, zeg ik op mijn horloge kijkend. Het is nog vijf minuten.” Jim begint te lachen. “Tien jongen, eenvoudig drie rondes, maar maakt niet uit.” Zegt hij met een klets op mijn schouder. “Ik zou het ook niet doen.”

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk verhaal, ik moest het een paar keer lezen maar genoot toen ook van de taal zelfs al begrijp ik niet alle uitdrukkingen, dat hoeft niet, het komt dubbel en dwars over. Goed!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He MJJ. Moest me er wel even doorheen worstelen maar vind het een goed verhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie zin: "Jim knikt, alsof zijn hoofd wordt gedunkt vanuit een driepunter." Moest ik even over nadenken omdat een dunk geen driepunter is, maar dan krijgt hij juist meer lading en gewicht en kracht. Nice! Ik zat alleen te wachten totdat 'iemand' gaat winnen! En de winnaar van de battle blijft een beetje uit, volgens mij. Of begrijp ik em niet goed? En oh ja: *beëindigt zijn gebaar ;)

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, wmer schuilt niet veel betekenis achter het verhaal. Het is gewoon een situatie schets van lunchende studenten.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Michaël, Het verhaal op zich, ik zie er geen kop of staart aan, maar dat moet ook niet altijd zo zijn. Het is gewoon een kantinegesprek van maten onder elkaar. Moet kunnen. Voor mij schrijf je heel chaotisch, maar er zitten pareltjes van schrijfkunst in je tekst verscholen zoals bijv. dat de lach door zijn boterham heen schijnt. Dus graag gelezen. :o

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Michael, ik moet bekennen dat ik ook niet alles helemaal volg, maar het is wel lekker vlot geschreven! Inderdaad gewone spreektaal in de kantine, denk ik dan. Ik vermoed dat er ook een uitdaging is om door de omroepinstallatie van de school een rap te doen?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Michael. Een kantinegesprek tussen studenten, ik ken dit taalgebruik ook niet, dus je hebt me wat geleerd. Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan. Doordat ik de 'taal' niet goed ken, kan ik het niet zo goed volgen en komt het rommelig op mij over. Maar ja, zo zijn studentengesprekken toch. Fijne zondagavond.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marijcke Het is inderdaad gewoon een flard. Ik kan me er wel iets bij inbeelden. Vooral met de reactie op Mick in de eerste alinea twijfelde of het niet meteen heel veel informatie tegelijk is. Ook kijk ik direct naar Jim, zonder hem eerst een soort van aan te kondigen oid. Kan het zijn dat zulke dingen de chaos in jouw beleving scheppen? @Ton het mist misschien ook wat context. Ik experimenteer de laatste tijd met stukjes als dit, voormamelijk om de personages die in de tekst naar voren komen, leven in te blazen. Bij alle stukjes die ik schrijf komen er meer aspecten van personages uit de verf. Hier blijkt Mick een rapper, en inderdaad. Hij daagt de hp uit voor een rap wedstrijd door de intercom. De hoofdpersoon geeft zich echter direct verloren. @mw.Marie Ik had al verwacht dat het taalgebruik hier niet zou werken. Toch wilde ik het proberen. Bedankt voor de reactie allemaal :D