Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#179 - Stemmen

Op een middag ontmoetten de vrouw en Bo elkaar op de brink van een dorp in het oosten van het land. Was het toeval, of hadden ze het afgesproken? de vrouw had een tas bij zich, van opvallend rode kleur en het was duidelijk dat er iets zwaars in zat. Boven hun hoofd brak een straaljager door de geluidsbarrière, de luchtmachtbasis was hier altijd vlakbij.

Was ze het echt? Hij moest het zeker weten. Vluchten kan niet meer, dacht Bo, net voor ze tegen elkaar opbotsten. Zijn geheugen begon zich langzaam te herstellen, de dingen van vroeger het eerst, veel afspraken was hij vergeten. Toch was hij maar naar dit verlaten plein gegaan, want flarden van zijn leven herinnerde hij zich soms ineens weer en de agenda die ze hadden teruggevonden vormde daarbij een houvast. Wie Madelon was, wist hij niet meer, maar ze zou ongetwijfeld meer over hem weten dan hijzelf.

Bo verontschuldigde zich. ‘Sinds mijn coma ben ik wat minder ... stabiel.’ Er bestonden vast minder lompe manieren om de stem van een vrouw te horen, maar die pasten nu niet meer bij hem en voorlopig kon hij zich mooi verschuilen achter zijn ziekte. Trouwens, ze had het ernaar gemaakt. Haar tas had ze door de botsing uit haar handen laten vallen. Nog altijd had ze geen woord gesproken, maar Bo wist precies hoe hij daar verandering in kon brengen. Hij greep de tas, rende ermee over de brink en pas toen hoorde hij weer hoe ze klonk: ‘Die man steelt net mijn tas! Hou hem dan tegen!’ Ze kon nog zo rauw en onbeschaafd schreeuwen, maar haar klank en tongval waren duidelijk herkenbaar. Namen en gezichten was hij vergeten, maar stemmen herkende hij uit duizenden.

Het was alsof al zijn pijn door het coma versterkt was, de dingen van toen die hij had weggeduwd, waar hij aan voorbij had geleefd en waarna hij weer was doorgegaan. Ze had hem op een ochtend wakker gemaakt en hem daarna keihard laten vallen. Ze was vertrokken uit zijn leven en voor altijd verdwenen. Maar de tijd vervloog steeds sneller, met de ongekende zoekmogelijkheden van het internet was hij weer op haar naam gestuit, en nu hoorde hij voor het eerst in lange tijd weer haar stem. Ineens stond het hem allemaal weer helder voor de geest.

Hier kende hij de weg intuïtief, alsof hij er jaren gewoond had. Een paar straten verder matigde hij zijn tempo en wierp hij een snelle blik op de tas. Er stond een naam op in grote, witte letters. Bo liep een café binnen, bestelde een biertje en vroeg naar het toilet. Hij sloot de deur, hield de tas ondersteboven, gooide in de toiletpot wat door het riool paste, propte de rest in de prullenbak en herkende toen een oud, beduimeld stukje papier. Huilend scheurde hij zijn geboortekaartje doormidden, en nog eens, en nog eens. De snippers losten als sneeuwvlokken op in het bruisende water. Dit had ze enkel aan zichzelf te danken. Ze had geen enkele tedere herinnering aan hem verdiend. Zij had hem zo gemaakt.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interresant verhaal waarbij een reunie totaal anders gaat dan gedacht. Hier en daar loopt het niet zo soepel, bijvoorbeeld het stukje met het toilet. Wat door het riool paste klopt niet, hij staat immers boven een toilet. ;) Wel spannend dat de spullen uit de tas nooit beschreven worden. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Darkvalley, Thanks voor het lezen en reageren! :-) Riool laat ik toch maar wel staan: een mogelijkheid is dat je dit zinnetje leest door de ogen van Bo, en dat het erom gaat wat er volgens hem door het riool past.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kruidnagel, bijzonder verhaal, origineel! 1 dingetje ‘ De luchtmachtbasis was hier altijd vlakbij’ vind ik een gekke zin. Gewoon, de luchtmachtbasis is of was vlakbij, lijkt me duidelijker.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Nancy, Bedankt voor je reactie! Met 'altijd vlakbij' bedoel ik 2 mogelijke interpretaties: dat hij in de wijde omtrek te horen is (en daarmee onvermijdelijk), en (een beetje spreektalig) als een soort herinnering, maar dat is wellicht mijn eigen 'dialect'. Ik heb gekozen voor vt omdat het verhaal in vt staat, en omdat het voor de hp een herinnering betreft. Maakt die uitleg het voor jou 'normaler'?

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Intrigerend verhaal. En een meelijwekkend persoon Eén punt : pas toen hoorde hij weer hoe ze klonk, weer schrijf je, maar even tevoren wist Bo niet wie Madelon was? met de ongekende zoekmogelijkheden van het internet was hij weer op haar naam gestuit, en nu hoorde hij voor het eerst in lange tijd weer haar stem -- Hij wist dus wie Madelon was? Beetje haaks op elkaar naar mijn idee. Het eind eindigt heel anders dan verwacht. Dat maakt het zo intrigerend. Wat kan haast erger zijn, dan door je eigen moeder in de steek gelaten worden? (Tenzij ik het verkeerd begrepen heb?) Ach en dan te denken, dat het maar al te vaak gebeurt....

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je nauwkeurige analyse van het plot! Ik heb op basis daarvan een paar dingen veranderd om het te repareren. Door het geheugenverlies en de stream of consciousness is het voor de lezer bijna net zo verwarrend als voor Bo. Dat hij vlak voor zijn coma naar haar op zoek was, ligt dicht bij zijn al geplande, niet afgesproken ontmoeting met haar in het 'nu'. Hij weet zelf niet of deze ontmoeting met zijn moeder toevallig was of gepland. Blijkbaar herkent ze haar zoon in ieder geval nu niet meer. De vrijwel onstuitbare drang naar een band met je ouders, de al dan niet terechte verwijten, het complexe geheel aan relaties dat 'gezin' heet: het is een onuitputtelijke, schrijnende en inspirerende bron. Maar dit verhaal wens ik inderdaad niemand toe.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha, nu die verwarring is goed gezaaid.En het is een boeiend onderwerp. Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet zeggen dat ik er na een eerste lezing nog niet helemaal uit was. Dit komt doordat je voor een lange tijd onduidelijkheid schept, en niet loslaat waar het verhaal precies over gaat. Pas in de allerlaatste zin begint bij de lezer pas een belletje te rinkelen. Aan de ene kant heeft deze onthulling iets moois, maar aan de andere kant is het tijdens de eerste lezing heel verwarrend voor de lezer en is het moeilijk om op deze manier de aandacht van de lezer vast te houden.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je! Ik las deze week inderdaad hier een lijst met tips, waar in stond dat je bij proza onderweg haakjes moet strooien, en dat blijkt hier op toe te passen. Ik schrijf meer poëzie, dus moet dat meer in de gaten houden.