Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#177 Purk & Plurk

Plurk zit verveeld uit het raam te kijken. Zijn zus Purk is bezig met ingewikkelde berekeningen. Om van de Orionarm naar de Sygnusarm te vliegen zouden ze in totaal 100.000 lichtjaren onderweg zijn. Er zitten er nu 18.000 op. Purk heeft een fout gemaakt; de invloed van de galactische zuigkracht veroorzaakt door de oerknal heeft ze niet ingecalculeerd waardoor ze nu van de geplande route afdrijven. ‘Purk, zullen we dat potje schaak waar we vorige week mee begonnen afmaken? Ik verveel me.’ ‘Daar heb ik nu geen tijd voor, of wil je er soms 200.000 lichtjaren over doen om bij de Sygnusarm te komen? Zeur toch niet zo. Ga liever iets nuttigs doen.’ ‘Ik kan niks.’ ‘Doe dan niks.’ Plurk zucht en kijkt door zijn intertelescopische overdrivebril omlaag. Hij zoomt in op een flatgebouw op een planeet onder hem waar wezenloze wezentjes existeren. Een gezin kijkt naar een beeldscherm. In het appartement boven hen plakt een man met duct tape een vrouw aan het plafond. Als hij daarmee klaar is gaat hij weg om sigaretten te halen. De vrouw sluit haar ogen. Het duct tape laat langzaam los en de vrouw valt plat op de vloer. Het gezin onder hen vliegt van schrik van de bank waar ze op zitten. De twee kinderen huilen. De vader stelt ze gerust door een grapje te maken. ‘Ach, er laat vast iemand een purrekie uit z’n neus vallen hahaha.’ Plurk doet hem na. ‘Ha … ha … hahaha. Haha. Hahaha!’ Elke keer dat hij hahaha zegt treedt zijn depressie meer en meer naar de achtergrond. Hij voelt zich zelfs een beetje blij. Zijn mond blijft nu in een bijna permante glimlachstand staan. Hij kijkt naar Purk. Ze mompelt binnensmonds, loopt heen en weer, schrijft iets op een vel papier om het daarna resoluut weer door te strepen en nog meer te mompelen. Zweet staat op haar voorhoofd en ze stinkt. ‘Purrekie,’ fluistert Plurk. ‘Purrekie Purrekie Purrekie.’ Hij duikt op Purk af. Gepassioneerd schopt hij haar het ruimteschip uit. [center] ***[/center] Een gezin kijkt naar een beeldscherm. Een meteoriet slaat in op vier kilometer afstand van het flatgebouw. Twee kinderen huilen. De vader stelt ze gerust door een grapje te maken.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal alleen past voor mij de laatste alinea er niet bij. De sprong is te groot met de rest van het verhaal. Van mij mag plurk en plurk die resterende lichtjaren zo doorgaan :)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal alleen past voor mij de laatste alinea er niet bij. De sprong is te groot met de rest van het verhaal. Van mij mag plurk en plurk die resterende lichtjaren zo doorgaan :)
Dat wat door de mensen wordt aangezien voor een meteoriet is eigenlijk Purk, dat is de verbinding (Purk wordt uit het ruimteschip gegooid, en valt op aarde). Misschien moet ik dat nog wat verduidelijken? Ik ben benieuwd of dit meerdere lezers ontgaat. Purk en Plurk kunnen het uiterlijk van een meteoriet hebben, of Purk kan onderweg zo gevormd zijn. Misschien dat ze in haar val als in een sneeuwbaleffecht eruit is komen te zien als een meteoriet, maar dat laat ik aan ieders fantasie. Dank je wel voor het lezen en de aandacht!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heerlijk verhaal, lig natuurlijk krom van het lachen om de vrouw die even tegen het plafond geplakt wordt. Ik zie Purk en Plurk en de hele scene helemaal voor me. In tegenstelling tot Darkvalley vind ik het einde het juist helemaal afmaken. Mij is echter in het begin hier, bij een soortgelijk einde vanuit een alwetende verteller, gezegd dat dit in een kort verhaal niet ‘mag’. Zelf behept met een interne bios vind dit in dit geval wel echt kunnen. Een fijne fantasie dit voor mij als lezer en meelezende Stella-groupies in de bovenkamer :D

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal alleen past voor mij de laatste alinea er niet bij. De sprong is te groot met de rest van het verhaal. Van mij mag plurk en plurk die resterende lichtjaren zo doorgaan :)
Dat wat door de mensen wordt aangezien voor een meteoriet is eigenlijk Purk, dat is de verbinding (Purk wordt uit het ruimteschip gegooid, en valt op aarde). Misschien moet ik dat nog wat verduidelijken? Ik ben benieuwd of dit meerdere lezers ontgaat. Purk en Plurk kunnen het uiterlijk van een meteoriet hebben, of Purk kan onderweg zo gevormd zijn. Misschien dat ze in haar val als in een sneeuwbaleffecht eruit is komen te zien als een meteoriet, maar dat laat ik aan ieders fantasie. Dank je wel voor het lezen en de aandacht!
Ik vond dit ook een superleuk verhaal om te lezen! Leuk die menselijke trekjes en ergernissen van broer en zus Purk en Plurk: hun karakters zijn meteen duidelijk, de korte stukken dialoog veelzeggend. Ik moest de laatste alinea ook twee keer lezen: ik snap dat Purk aanzien wordt voor een meteoriet, maar wat ik niet snap is de reden waarom Plurk zijn zus opeens uit het ruimteschip kiepert. Ik had het om een of andere redenen omgekeerd verwacht: Plurk is een nietsnut die zo hard lacht dat hij daarbij zijn zus op de zenuwen werkt die hem dan maar het ruimteschip uitgooit. Maar nu ik erover nadenk kan het ook zijn bedoeling geweest zijn om zus te laten vallen gewoon omdat hij wou nabootsen wat er op aarde gebeurd was en hij dat gewoon grappig vond. Bij herlezing zie ik nu ook de link tussen wat de vader zegt 'purrekie uit zijn neus vallen' en ‘Purrekie,’ fluistert Plurk. ‘Purrekie Purrekie Purrekie.' Alleen zegt in dat geval het woord 'gepassioneerd' me niet veel. Kortom, zijn drijfveer, als die er al is, mis ook ik een beetje. Verder vind ik het geweldig goed geschreven met veel gevoel voor humor.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, lig natuurlijk krom van het lachen om de vrouw die even tegen het plafond geplakt wordt. Ik zie Purk en Plurk en de hele scene helemaal voor me. In tegenstelling tot Darkvalley vind ik het einde het juist helemaal afmaken. Mij is echter in het begin hier, bij een soortgelijk einde vanuit een alwetende verteller, gezegd dat dit in een kort verhaal niet ‘mag’. Zelf behept met een interne bios vind dit in dit geval wel echt kunnen. Een fijne fantasie dit voor mij als lezer en meelezende Stella-groupies in de bovenkamer :D
Groupies, dat doet me een beetje blozen. Ik denk wel dat ik mijn doelgroep gevonden heb. Met 'mag niet' kan ik niet zoveel. Wel als het niet zou werken. Voor jou werkt het wel, voor Darkvalley niet. Ik weet (in mijn amateurisme) niet zo goed wat voor soort einde dit dan precies is. Dank je wel voor je heerlijke bericht Nancy.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal alleen past voor mij de laatste alinea er niet bij. De sprong is te groot met de rest van het verhaal. Van mij mag plurk en plurk die resterende lichtjaren zo doorgaan :)
Dat wat door de mensen wordt aangezien voor een meteoriet is eigenlijk Purk, dat is de verbinding (Purk wordt uit het ruimteschip gegooid, en valt op aarde). Misschien moet ik dat nog wat verduidelijken? Ik ben benieuwd of dit meerdere lezers ontgaat. Purk en Plurk kunnen het uiterlijk van een meteoriet hebben, of Purk kan onderweg zo gevormd zijn. Misschien dat ze in haar val als in een sneeuwbaleffecht eruit is komen te zien als een meteoriet, maar dat laat ik aan ieders fantasie. Dank je wel voor het lezen en de aandacht!
Ik vond dit ook een superleuk verhaal om te lezen! Leuk die menselijke trekjes en ergernissen van broer en zus Purk en Plurk: hun karakters zijn meteen duidelijk, de korte stukken dialoog veelzeggend. Ik moest de laatste alinea ook twee keer lezen: ik snap dat Purk aanzien wordt voor een meteoriet, maar wat ik niet snap is de reden waarom Plurk zijn zus opeens uit het ruimteschip kiepert. Ik had het om een of andere redenen omgekeerd verwacht: Plurk is een nietsnut die zo hard lacht dat hij daarbij zijn zus op de zenuwen werkt die hem dan maar het ruimteschip uitgooit. Maar nu ik erover nadenk kan het ook zijn bedoeling geweest zijn om zus te laten vallen gewoon omdat hij wou nabootsen wat er op aarde gebeurd was en hij dat gewoon grappig vond. Bij herlezing zie ik nu ook de link tussen wat de vader zegt 'purrekie uit zijn neus vallen' en ‘Purrekie,’ fluistert Plurk. ‘Purrekie Purrekie Purrekie.' Alleen zegt in dat geval het woord 'gepassioneerd' me niet veel. Kortom, zijn drijfveer, als die er al is, mis ook ik een beetje. Verder vind ik het geweldig goed geschreven met veel gevoel voor humor.
Hoi Lizeleest, Dank je wel voor het met zoveel aandacht lezen en herlezen. Erg leuk om te zien wat jij er uithaalt. Plurk zou zich na al die lichtjaren met zijn zus, die zo denigrerend doet, wel eens te buiten kunnen gaan aan gekke dingen. Met 'gepassioneerd' wil ik duiden dat de ingesleten betrekkelijke lethargie doorbroken wordt door iets wat hij echt graag wil en ook zonder na te denken doet. Zoiets. Een impuls. Ik worstelde ook even met het woord. Ik ga hier nog over nadenken.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi compleet verhaal, met geweldige details over wat er in dat flatgebouw gebeurde. ik had nergens last van en las gewoon een geslaagd UFO verhaal!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi compleet verhaal, met geweldige details over wat er in dat flatgebouw gebeurde. ik had nergens last van en las gewoon een geslaagd UFO verhaal!
Ha fijn! Dank je wel Marceline.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella M. Prima verhaal in het satirische sf-genre, ook het eind. (Het geheel is, en blijft, in alwetend perspectief). Dit is wel een dingetje:
in oostelijke richting van het centrum van het melkwegstelsel afdrijven.
Ook in satire is het gebruik van een dergelijke onjuiste referentie niet gangbaar. Dat Purk met papieren rommelt weer wel. ;)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella M. Prima verhaal in het satirische sf-genre, ook het eind. (Het geheel is, en blijft, in alwetend perspectief). Dit is wel een dingetje:
in oostelijke richting van het centrum van het melkwegstelsel afdrijven.
Ook in satire is het gebruik van een dergelijke onjuiste referentie niet gangbaar. Dat Purk met papieren rommelt weer wel. ;)
In wiskunde ben ik nooit goed geweest, en zonder TomTom zou ik lichtjaren onderweg zijn van Amsterdam naar Almere. Dus ik deed wat vooronderzoek: Onze Melkweg heeft een doorsnede van 100.000 lichtjaren. De aarde ligt op 32.000 lichtjaren ergens links van het midden van het centrum, voor de kijkers is dat dan het oosten, toch? Dat ze dan 18.000 lichtjaren onderweg waren klopt precies, de foutmarge van Purk niet meegerekend.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, Mooi humoristisch verhaaltje. Ik begrijp wel dat met de meteoriet Purkie bedoeld wordt. Toch heb (ook) ik wel moeite met de laatste alinea. Dat komt omdat het een kort stukje is. In een lang verhaal/boek zou ik er minder moeite mee hebben, nu is het erg dicht op elkaar. Wat zou kunnen helpen is er als het ware een ander (mini) hoofdstuk van te maken. Door tussen de voorlaatste en laatste alinea midden in het wit bijvoorbeeld ** o.i.d. te plaatsen. Dus: Plurk doet hem na. ‘Ha … ha … hahaha. Haha. Hahaha!’ Elke keer dat hij hahaha zegt treedt zijn depressie meer en meer naar de achtergrond. Hij voelt zich zelfs een beetje blij. Zijn mond blijft nu in een bijna permante glimlachstand staan. Hij kijkt naar Purk. Ze mompelt binnensmonds, loopt heen en weer, schrijft iets op een vel papier om het daarna resoluut weer door te strepen en nog meer te mompelen. Zweet staat op haar voorhoofd en ze stinkt. ‘Purrekie,’ fluistert Plurk. ‘Purrekie Purrekie Purrekie.’ Hij duikt op Purk af. Gepassioneerd schopt hij haar het ruimteschip uit. [center]**[/center] Een gezin kijkt naar een beeldscherm. Een meteoriet slaat in op twintig kilometer afstand van het flatgebouw. Twee kinderen huilen. De vader stelt ze gerust door een grapje te maken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella m. #10 nog even:
De aarde ligt op 32.000 lichtjaren ergens links van het midden van het centrum, voor de kijkers is dat dan het oosten, toch?
het oosten (en westen, zuiden, noorden) is een aanduiding op aarde tov van de zon. Die referentie is er niet in de melkweg. Maakt verder niet uit.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijke situaties schets je, zowel in het ruimteschip als in het flatgebouw (waar wezenloze wezentjes existeren - hoe heerlijk is dat al). Ik voel wel wat je wilt overbrengen met 'gepassioneerd', maar vind het net niet de goede woordkeus. er schiet mij zo 1-2-3 ook niets beters te binnen, maar zonder woordlimiet, kun je er gewoon wart extra woorden aan spenderen. Ik twijfelde ook geen moment dat Purk de meteoriet was, maar heb bij het einde wel een beetje en-nu-moet-het-af-zijn gevoel. Zou je misschien ook wat extra woorden aan kunnen besteden?

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, Mooi humoristisch verhaaltje. Ik begrijp wel dat met de meteoriet Purkie bedoeld wordt. Toch heb (ook) ik wel moeite met de laatste alinea. Dat komt omdat het een kort stukje is. In een lang verhaal/boek zou ik er minder moeite mee hebben, nu is het erg dicht op elkaar. Wat zou kunnen helpen is er als het ware een ander (mini) hoofdstuk van te maken. Door tussen de voorlaatste en laatste alinea midden in het wit bijvoorbeeld ** o.i.d. te plaatsen. Dus: Plurk doet hem na. ‘Ha … ha … hahaha. Haha. Hahaha!’ Elke keer dat hij hahaha zegt treedt zijn depressie meer en meer naar de achtergrond. Hij voelt zich zelfs een beetje blij. Zijn mond blijft nu in een bijna permante glimlachstand staan. Hij kijkt naar Purk. Ze mompelt binnensmonds, loopt heen en weer, schrijft iets op een vel papier om het daarna resoluut weer door te strepen en nog meer te mompelen. Zweet staat op haar voorhoofd en ze stinkt. ‘Purrekie,’ fluistert Plurk. ‘Purrekie Purrekie Purrekie.’ Hij duikt op Purk af. Gepassioneerd schopt hij haar het ruimteschip uit. [center]**[/center] Een gezin kijkt naar een beeldscherm. Een meteoriet slaat in op twintig kilometer afstand van het flatgebouw. Twee kinderen huilen. De vader stelt ze gerust door een grapje te maken.
Hallo Willemina, Die *** vind ik een goed idee. Dank je wel voor het meedenken. Ik ga er zelf ook nog even over nadenken, dat wel. Edit: Ik wilde het aanpassen maar krijg de sterretjes hier niet in het midden, en dat ziet er niet uit.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella m. #10 nog even:
De aarde ligt op 32.000 lichtjaren ergens links van het midden van het centrum, voor de kijkers is dat dan het oosten, toch?
het oosten (en westen, zuiden, noorden) is een aanduiding op aarde tov van de zon. Die referentie is er niet in de melkweg. Maakt verder niet uit.
De TomTom is echt de uitvinding van de afgelopen triljoen jaar. Dit is zo dom, dat kan inderdaad zelfs niet in een fantasieverhaal. Ik ga dit veranderen. Dank dat je me er op wees.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, ... het gaat mijn UFO - pet te boven. Wat heerlijk om zo te kunnen fantaseren. :thumbsup: :nod:
Dat is ook leuk. De opdracht stimuleert wel. Dank je wel voor je duim!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijke situaties schets je, zowel in het ruimteschip als in het flatgebouw (waar wezenloze wezentjes existeren - hoe heerlijk is dat al). Ik voel wel wat je wilt overbrengen met 'gepassioneerd', maar vind het net niet de goede woordkeus. er schiet mij zo 1-2-3 ook niets beters te binnen, maar zonder woordlimiet, kun je er gewoon wart extra woorden aan spenderen. Ik twijfelde ook geen moment dat Purk de meteoriet was, maar heb bij het einde wel een beetje en-nu-moet-het-af-zijn gevoel. Zou je misschien ook wat extra woorden aan kunnen besteden?
Ik kwam hier binnengestroomd uit de 99-woorden facebookgroep. Het zo klein mogelijk houden zit me in het bloed denk ik. In het verhaal in mijn hoofd wilde ik Purk uit de neus van Plurk laten vallen. Het lukte me alleen niet om haar in zijn neus te schrijven, dat zou het verhaal totaal ongeloofwaardig maken. Dank je wel voor je aandacht en de feedback!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stella, Wat een heerlijke nonsensverhalen stromen binnen uit het universum van SOL-land en uit het 99-woorden Melkstelsel. Ik kom niet meer bij van het lachen. Laten Purkie en Plurk zich samen maar goed amuseren, dan kunnen wij mee lachen hier op onze saaie wereldse planeet met shutdowns, metoo's, TomTom's, wezenloze wezentjes, UFO-petten, en andere witte en zwarte gaten. Laat vloeien die fantasie en die creativiteit.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stella, Wat een heerlijke nonsensverhalen stromen binnen uit het universum van SOL-land en uit het 99-woorden Melkstelsel. Ik kom niet meer bij van het lachen. Laten Purkie en Plurk zich samen maar goed amuseren, dan kunnen wij mee lachen hier op onze saaie wereldse planeet met shutdowns, metoo's, TomTom's, wezenloze wezentjes, UFO-petten, en andere witte en zwarte gaten. Laat vloeien die fantasie en die creativiteit.
Hallo Marijcke, Dank voor deze leuke opdracht en fijne feedback. Ik ben blij dat we met zijn allen een lach naar jouw gezicht hebben kunnen beamen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Willemina, Die *** vind ik een goed idee. Dank je wel voor het meedenken. Ik ga er zelf ook nog even over nadenken, dat wel. Edit: Ik wilde het aanpassen maar krijg de sterretjes hier niet in het midden, en dat ziet er niet uit.
Die ** in het midden krijg je door [ center ] ** [ /center ] te schrijven (zonder de spaties) [center]**[/center]

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ook hier een dikke vette duim. Ik word zo vrolijk van dat Purrekie Purrekie van Plurk. Heerlijk verhaaltje Stella. Jij bent in staat om iemand uit een dip te trekken :)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Willemina, Die *** vind ik een goed idee. Dank je wel voor het meedenken. Ik ga er zelf ook nog even over nadenken, dat wel. Edit: Ik wilde het aanpassen maar krijg de sterretjes hier niet in het midden, en dat ziet er niet uit.
Die ** in het midden krijg je door [ center ] ** [ /center ] te schrijven (zonder de spaties) [center]**[/center]
[center]Gelukt! [/center]

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook hier een dikke vette duim. Ik word zo vrolijk van dat Purrekie Purrekie van Plurk. Heerlijk verhaaltje Stella. Jij bent in staat om iemand uit een dip te trekken :)
:{} Dank je wel Mechtilde.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Willemina, Die *** vind ik een goed idee. Dank je wel voor het meedenken. Ik ga er zelf ook nog even over nadenken, dat wel. Edit: Ik wilde het aanpassen maar krijg de sterretjes hier niet in het midden, en dat ziet er niet uit.
Die ** in het midden krijg je door [ center ] ** [ /center ] te schrijven (zonder de spaties) [center]**[/center]
[center]Gelukt! [/center]
Jippieeee :D (Onder het vakje waarin je je reactie schrijft, staat in het rood Invoerformaat. Wanneer je dat aanklikt kun je nog veel meer leuke dingen vinden, mocht je eens willen experimenteren.)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komisch verhaal dat goed het verschil weergeeft tussen de werelden op beide planeten, en de beleveniswerelden van de inwoners op die planeten. Ik ga er tenminste van uit, dat het een flatgebouw op de aarde was? Het zal wel aan mij liggen, maar hoe grappig het ook is, de vrouw die vastgeplakt wordt met duct tape.... dat gaat er bij mij niet in. Een foto van een vrouw aan de muur, die loslaat,ja, maar een mens? Hij gaat sigaretten halen... is het een mishandeling? Of gewoon waanzin van deze tijd. Is zoiets misschien op tv vertoond? Of gebeurde het niet op onze planeet? Sorry voor de verwarring. Het eind is trouwens zeer verrassend, tegelijkertijd verklarend en echt top!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... Een foto van een vrouw aan de muur, die loslaat,ja, maar een mens? Hij gaat sigaretten halen... is het een mishandeling? Of gewoon waanzin van deze tijd. Is zoiets misschien op tv vertoond? Of gebeurde het niet op onze planeet? ...
Dat zou allemaal kunnen Edith E. Ik heb hier mijn ideeën over, interpreteren staat vrij. Ik vind het jammer dat dit voor jou niet werkt. Dank je wel voor je aandacht en je mooie compliment.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou kijk aan, dat geldt voor mij dus juist wel: allerlei invalshoeken belicht. Als dat geen interpretatie is....Daar heb je toch je lezers voor. Kun je nagaan, hoe goed het geschreven is, Stella!