Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#177 Ze komen zo

Anna wist dat het midden in de nacht was. Dat wist ze omdat ze door de schuin staande lamellen de maan hoog in de lucht zag aan een wolken loze hemel. Ze vroeg zich af wat haar wakker had gemaakt. Slaapdronken kwam ze overeind en zag dat haar man Justin aangekleed op de rand van het bed zat. 'Word wakker, het is zover.' Hij boog zich voorover en knipte het nachtlampje aan. Ze zag dat hij doodsbleek was maar een triomfantelijke blik in zijn ogen had.'Ik vertel het je al jaren, en nu is het zover...' Ze keek naar haar wekker die op het nachtkastje stond en zag dat het half drie was. Anna hoorde de opgewonden klank in zijn stem. Langzaam drong het tot haar door dat hij het echt meende.'Waar heb je het in godsnaam over?' Hij greep haar bij haar schouders en trok haar met een ruk naar zich toe. Zijn vertrokken gezicht was vlak voor dat van haar.' De aliens, Anna,'zei hij bijna wanhopig.' De buitenaardse wezens. Ze hebben me een boodschap gestuurd. Ze komen ons halen.' 'En nu? ' 'En nu, en nu..mens, luister wat ik je zeg.' Hij hield zijn autosleutels voor haar ogen en rammelde ermee.'We krijgen daar een beter leven dan hier. Geen schuldeisers meer en me niet meer te barsten werken voor een fooitje.' 'En de kinderen dan?' Justin sprong van het bed, trok de kast open en greep de koffer die daar stond. Hij gooide die op bed en ritste hem open. 'Ga jij de kinderen wakker maken, dan gooi ik alles in de koffer wat we nodig hebben,' Angstig keek ze hem aan. Natuurlijk wist ze dat hij er al maanden over zat te zeuren maar nu scheen het dan opeens zo ver te zijn. Wat kon ze doen om hem op andere gedachten te brengen.'Hebben we al die spullen wel nodig, lieverd. Als we toch worden opgehaald.' Even fronste hij en dacht een seconde na.'Voor de zekerheid. Ik weet niet wat we allemaal kunnen verwachten.' Gelijk dook hij de kast in en begon kleding de koffer in te mikken. 'Schiet op, Anna,'riep hij vanuit de kast.'We mogen onze buitenaardse vrienden niet laten wachten.' 'Is het niet verstandig er een nachtje over te slapen, Justin. Morgen komt mijn moeder, en..' 'Verdomme.'riep hij uit, trok zijn bovenlichaam terug uit de kast en sloeg zo hard op het nachtkastje dat de wekker er af viel. 'Doe nou eens een keer niet zo moeilijk en luister naar me.' Zijn ogen stonden dreigend in zijn magere gezicht.'Ze wachten niet, Anna. Als we te laat komen..' Hij maakte de zin niet af maar de dreigende toon in zijn stem deed haar het ergste vermoeden. Hij bracht zijn gezicht vlak voor dat van haar en ze voelde zijn speeksel op haar gezicht toen hij siste.'Ik denk niet dat ik je dat kan vergeven, Anna, als we door jou te laat komen.' Uit de kinderkamer hoorde ze Ina schreeuwen, hun baby van zes maanden. Ze wist dat Ina helemaal van slag was als ze midden in de nacht wakker werd. Had ze het eindelijk voor elkaar dat ze de hele nacht doorsliep, kreeg je dit weer. Timothy, hun zoontje van zeven zat in zijn pyjama op bed en keek haar met grote ogen aan.'Wat heeft papa?' Justin verscheen lachend in de deuropening en zwaaide met de koffer.'Pak je spullen in,Timothy. We gaan weg, ver weg. Waar niemand ons meer kan vinden,' Hij legde een afschuwelijke zekerheid in zijn stem. Anna legde haar hand op de smalle schouder van Timothy en kneep er even geruststellend in. 'Pak maar wat spullen in je koffertje, lieverd. Papa wil niet te lang wachten.' Ze zag dat de tranen bij hem op het punt stonden door te breken. Justin duwde haar opzij en trok de kast van Timothy open.'Ga jij maar naar Ina,'schreeuwde hij.'Ik help Tim wel even.' Anna haastte zich naar Ina en drukte het kleine spartelende bundeltje tegen zich aan. Ze rook dat ze had gepoept maar ze was bang dat Justin haar geen tijd zou geven haar te verschonen. Snel legde ze Ina in haar kruip pakje en trok haar een dikke jas aan. Het kon behoorlijk koud worden. Tot slot deed ze haar een muts op en een das om. Opeens realiseerde ze zich dat ze zelf nog in haar nachthemd rond liep. Justin en Timothy stommelden langs haar heen op weg naar de deur. ' Lieverd, 'vroeg ze voorzichtig.'Kan ik nog even wat kleren aan doen.' Met een van woede vertrokken gezicht was hij bij haar en sleurde haar mee aan haar nachthemd.'Vergeet het maar,lieverd. Daar hebben we nu geen tijd meer voor. En nu opschieten, anders bij God, doe ik je iets aan.' Justin sprong achter het stuur en trok het portier met een klap dicht. Hij startte de motor, keek over zijn schouder en reed met gierende banden achteruit. De auto bonkte over de stoeprand en vervolgde toen slingerend zijn weg. 'Oppassen lieverd,'merkte Anna droog op.'Anders verongelukken we voordat ze ons komen ophalen.' 'Doe maar grappig,'antwoordde Justin, over het stuur gebogen. 'Waar gaan we naar toe, papa,'vroeg Timothy, vanaf de achterbank. Hij zat in elkaar gedoken met de kraag van zijn jas omhoog.' Ik heb de locatie in mijn hoofd. Het is ongeveer tien minuten rijden.' Anna had de verwarming in de auto op maximum gezet en rilde nog van de kou in haar nachthemd. 'Het was wel fijn geweest als ik nog wat kleren aan had kunnen trekken.' Justin reageerde er niet op. Hij kon flink doorrijden omdat er midden in de nacht weinig verkeer was. Tien minuten later stopte hij bij een weiland en parkeerde de auto in de berm. 'Hier is het,'fluisterde hij. Zijn stem trilde van ontzag. 'Ik laat de koplampen aan, dan kunnen ze ons zien.' Langs het weiland liep een hek van prikkeldraad. Justin klom er overheen en nam toen Ina en Timothy van haar over. Anna bleef met haar nachthemd haken achter het prikkeldraad en zag tot haar afschuw dat ze een flinke scheur er in had. Met Justin voorop liepen ze naar het midden van het weiland waar hij bleef staan en de koffers en tassen neerzette.'Ze komen ons zo ophalen. Ik heb net contact met ze gehad.' Anna rolde met haar ogen en zette haar handen in haar zij.'Justin, eerlijk..je sleept ons uit bed, een vies en zompig weiland in en nu .' Justin stak zijn hand op en keek op zijn horloge.' Stil, Anna. Het is nu kwart voor vier. Half vijf worden we opgehaald.' Met een diepe zucht zocht Anna een droog stukje op en ging daar zitten met Ina op haar schoot en Timothy naast haar. Ina was in een onrustige slaap gevallen en liet elke keer haar hoofdje opzij vallen. Anna nam haar in haar armen en liet het hoofdje tegen haar schouder rusten.' Mama. 'vroeg Timothy zacht.'Waarom zitten we hier eigenlijk?' 'Je vader denkt dat we zo worden opgestraald door buitenaardse wezens.' Timothy moest dit even tot zich laten doordringen.'Cool.' Justin stond in het weiland en begon te ijsberen en elke keer omhoog te kijken. Om de paar minuten keek hij op zijn horloge en schopte ongedurig een kluit aarde weg. 'Is het al half vijf, liefje.'vroeg Anna.'Ik heb het ijskoud.' 'Ze komen zo,' riep hij terug.'Ik weet het zeker.' Anna knikte en zakte langzaam weg in een toestand wat het tussen wakker zijn en slapen hield. In het oosten kwam langzaam de zon op en stijf kwam ze overeind. Timothy en Ina lagen op de grond in diepe slaap. Ze liep naar Justin die op de grond was gaan zitten en continu omhoog keek.'Sleutels,'zei ze.'We gaan weg. Het is mooi geweest.' Nors schudde hij zijn hoofd.' Nee, we blijven. Ze komen zo.' Toen ontplofte Anna. Met bliksemende ogen trok ze Justin aan zijn overhemd omhoog en gaf hem met haar vlakke hand een keiharde klap tegen zijn wang. Als een blok viel hij op de grond waar hij een ogenblik bleef liggen. Toen sprong hij vloekend overeind maar Anna was het nu zat.'Waag het niet me te slaan, Justin, want ik zweer het. Ik maak je helemaal kapot, klootzak.' Haar stem sneed door hem heen en angstig deed hij een stap achteruit.'Ik bedoelde het niet zo, lieverd,'jankte hij.'Je moet het begrijpen, ze komen..' 'Nog een woord over die ruimte wezens van je en ik schop je kop van je romp. Sleutels, en snel.' Met trillende vingers trok Justin de sleutels uit zijn zak en gaf ze een Anna. Ze draaide zich om met de laatste waardigheid die haar nog restte en liep naar Timothy en Ina. Ze tilde Ina op en schudde Timothy wakker.'We gaan, kinderen. Papa blijft nog even.' Met Ina tegen haar aangedrukt en Timothy slaapdronken aan een hand mee liepen ze naar de auto. 'Jullie begrijpen het niet,'schreeuwde Justin.'Ze komen zo. Echt waar.' Anna tilde eerst Timothy over het hek heen en gaf Ina aan hem over, voordat ze er zelf weer overheen stapte. Weer scheurde ze haar nachthemd en hartgrondig vloekend rukte ze zich los en liep enkel in hemd en onderbroek naar de auto. Tot haar opluchting startte de auto gelijk. Ze keek even op de achterbank en voelde haar hart bonzen toen ze Ina en Timothy zag zitten.'We gaan naar huis, lieverds.' In haar achteruit kijk spiegeltje zag ze Justin steeds kleiner worden. Opeens voelde ze de weg onder haar schudden en geschrokken trapte ze op de rem. Het hele weiland leek te schudden en baadde opeens in een lichtgevende gloed. Vanuit het niets verscheen opeens een blauwe straal en Anna verbeeldde zich dat ze Justin hoorde juichen. Net zo snel als het gekomen was kwam de aarde weer tot rust. Verstard keek Anna in het spiegeltje...langzaam opende ze het portier en liep terug naar het weiland. Boven de bomen kwam de zon op en in de verte hoorde ze het vroege verkeer op gang komen. Ze bleef staan bij het hek. Enkel een kleine schroeiplek op het weiland verraadde waar Justin had gestaan. Ze keek naar de lucht die langzaam openbrak. Het beloofde een mooie dag te worden...

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilfredbreda Ja, dat kan als er geen limiet is. :) Leuk verhaal. Probeer het eens compact te herschrijven, je kunt minimaal een kwart schrappen zonder dat er van de inhoud iets verloren gaat. Als voorbeeld je 1e zin.
Anna wist dat het midden in de nacht was. Dat wist ze omdat ze door de schuin staande lamellen de maan hoog in de lucht zag aan een wolken loze hemel.
ietsje korter in jouw woorden: Het was midden in de nacht, door de schuin staande lamellen zag Anna de maan aan een wolkloze hemel. (En let op je spaties, vooral bij de dialoog.)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Wilfredbreda, Leuk plot en gedachtegang. Ik vond er wel wat stroeve stukjes in zitten. Bijvoorbeeld.
Nors schudde hij zijn hoofd.' Nee, we blijven. Ze komen zo.' Toen ontplofte Anna. Met bliksemende ogen trok ze Justin aan zijn overhemd omhoog en
Het woord, toen, breekt de magie. Je bouwt op naar deze climax en je hoeft niet te benadrukken dat DAT het moment was ;) Even daarna gebruik je het toen woord weer. Komt gekunsteld over. Compacter zoals JP voorstelt geeft meer vaart en dwingt je dat soort stopwoordjes weg te laten. Bijvoorbeeld: 'Nee we blijven. Ze komen zo.' Anna trok Justin aan zijn overhemd omhoog en sloeg zo hard ze kon met vlakke hand tegen zijn wang. Zeker met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, absoluut een verhaal met potentie. Eens met de suggesties, doe een poging om het compacter te maken, Wilfred, dan komt er meer vaart in. Succes en graag gelezen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een verhaal in mijn hoofd en zo schrijf ik het ook. Achteraf kan het allemaal wel iets compacter maar ik vind het leuk dat jullie het een mooi verhaal vinden

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilfred, leuk verhaal maar ben het eens met de anderen, te lang, je kan het spannender maken door veel te schrappen en compacter te houden. Succes!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilfred, Ik sluit mij aan bij de vorige 'sprekers'. het is een boeiend verhaal, even dacht ik een familiedrama te lezen. Maar nee, de aliens kwamen echt. En als ik je een tip mag geven: goed dat je en verhaal opschrijft zoals het in je opkomt. Wat je dan kan doen is het even wegleggen, minimaal een dag en dan schrappen, herschrijven, strakker maken. Probeer het maar eens met dit verhaal en de tips die je kreeg. Mijn ervaring is dat als ik dit doe de kwaliteit van mijn verhaal verbetert.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt dat jullie de moeite nemen een reactie te plaatsen. Iedereen vindt het een boeiend en leuk verhaal maar te lang. Ik zal het herschrijven en alleen maar houden bij de essentie en dan herplaatsen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Wilfredbreda, Met veel plezier je goed uitgesponnen verhaal gelezen. Ik ben het met de bovengenoemde kritiek eens dat je wel één en ander mag schrappen om de spanning te verhogen. Maar jij hebt je lekker kunnen uitleven en dat mag ook wel eens. Lang, of kort, of lang, (het lijkt wel morse), het is en blijft een goede vertelling. Weet je, iedereen heeft tegenwoordig haast. Ik vind het een mooi tegenwicht om een langer stuk te lezen, om er mijn tijd voor te nemen. :o Straks komen er alleen nog maar dunne boekjes op de markt, terwijl zo'n ouderwetse dikke turf zo goed kan doen. Er zal, denk ik, altijd wel een publiek blijven die in uitgebreide verhalen interesse zal hebben. :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Coach Marijcke. Wij zitten op dezelfde golflengte. Breng me niet op gedachten want dan ga ik bij een volgende schrijfopdracht niet meer letten op het max. aantal woorden.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Och heden, wat een heerlijke "verstop-actie" ...ver weg waar niemand ons kan vinden... Ik heb medelijden met Justin, die kennelijk het water aan de lippen staat. Ik moet eerlijk bekennen, tot het moment, dat bij zijn vrouw de emmer overloopt vind ik het erg meeslepend, goed geschreven. Mijns inziens verdient het stuk vanaf dit moment toch nog wat aanpassingen. De regels hier en daar wat aan elkaar plakken (teveel ruimten in layout) en Anna -hoe begrijpelijk haar reactie ook is- iets anders, uit de hoek te laten komen. Eerst is ze begripvol en meegaand, daarna zwaait ze 180 graden om. Haar geduld is op, ze heeft er lang genoeg tegen aan gebokst, maar het kan genuanceerder. Tot slot : De laatste regel na Justin's verdwijning komt wat ongeloofwaardig over. Is Anna helemaal niet bezorgd? Je denkt niet "morgen wordt een mooie dag", als je zoiets meegemaakt hebt?..? Graag gelezen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Edith, Leuk dat je het graag hebt gelezen. Even een korte toelichting. Net wat je zegt; het was de laatste druppel. Je moet niet vergeten dat hij er al maanden over bezig was. Op een gegeven moment weet je het wel. Als dan de bom barst, barst die ook goed. Ze heeft het helemaal gehad met hem. Op het laatst is ze in shock want hij is er niet meer. Op dat moment lijken kleine dingen relevant, daar hou je je aan vast. Als later het besef tot haar doordringt...tsja