Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 172 Franco's dood ... en het glas brak

(kan losstaand gelezen worden, of voor deze die willen https://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums…) ‘Dus Franco is dood?’ Helena lepelt wat pannacotta op met een framboos, de frambozencoulis als een bloedvlek op het witte bord. Kaarslicht verzacht haar gelaatstrekken. ‘Hartstikke.’ Angelo zit er relaxed bij en neemt een slokje wijn. Waar ze zitten heeft hij zicht op het gelijkvloers en de toegang naar de keuken van het restaurant. Hij leunt naar haar toe en streelt haar vrije hand. ‘Waarom ben je met hem naar bed geweest, Helena? Toen we trouwden, wist je wat mijn werk inhield. Welke risico's eraan verbonden waren. Je nam het erbij, omdat je van me hield.' Hij schudt het hoofd. Helena trekt haar hand terug, het tafeloppervlak voelt koud. Haar ogen zijn gericht op de vlek in haar bord. 'Amore mio, je hebt me toch niet opgegeven door mijn verblijf in de bajes? Alsjeblief, zeg dat het niet waar is. Ik smeek het je.’ Helena is de enige die hem op zijn knieën krijgt. Eindelijk kijkt ze naar hem op, het vocht in haar ooghoeken verrast hem. Ze heeft nog nooit een traan gelaten. De reden dat hij op haar was gevallen. In zijn borstkas klopt er iets feller. Nee, als ze zal huilen, zal hij niet minder van haar houden. ‘Angelo, waarom hebben we een huis met vijf slaapkamers? Je hebt altijd gezegd dat je geen… ‘ Ze slaakt een zucht en kijkt hem strak aan. ‘Franco begreep me.’ Hij duwt zijn vingers tegen de tafelrand aan tot ze wit zien. ‘Drie jaar heb ik gehoopt dat het ging overgaan, dat verlangen naar… ‘ Ze sluit haar ogen en opent ze opnieuw. ‘Ik hou van je, Angelo, maar Franco heeft me wakker geschud. Ik wil niet oud worden in een leeg huis.’ Aan zijn slaap trekt een spiertje. ‘Moest hij je zwanger maken?’ Ze schudt het hoofd iets te snel. Hij knarsetandt. ‘Je bent onmogelijk.’ Haar kin schiet omhoog. ‘Je doet wat je moet doen. Liefst vóór een volgende klus. En anders…,' ze staat op, pareert trots zijn blik, ‘… heb je alle kamers voor jou alleen.’ Ze draait zich om en loopt weg. Haar kontje deint mee op het ritme van haar driftige hakken. Hij kijkt haar na tot haar bordje hem afleidt. Een halve framboos op een bergje pannacotta. Een tepel op een romige huid. Sinds wanneer is seks een vuurdoop geworden? Hij neemt zijn glas en drinkt het in een teug leeg. In de frambozencoulis verbeeldt hij zich een grijnzende Franco. Zijn vuistgreep verbrijzelt het glas. © marlie N.M.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, goed geschreven vervolg, met beeldende taal (pannacotta met framboos, het kontje en de driftige hakken, het glas dat verbrijzeld wordt). Ik zag het voor me, en las het ademloos. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh leuk, net als ik schreef jij een vervolg! Ik moest wel het vorige verhaal terghalen om de context met Franco erbij te duiden. Maar bij elkaar: een geslaagde story!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Ton en Marceline, voor de duim en leuke reacties. Voorgaand fragment is niet zo belangrijk om dit te volgen. Het eerste deel van de titel zegt het al.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Ja, met het vorige verhaal een mooi tweeluik. Qua inhoud twijfel ik hierover: 'Je doet wat je moet doen. Liefst vóór een volgende klus.' Wat moet hij doen? Dit stuk is geschreven vanuit Angelo - je schuurt wel langs een standpunt vanuit Helena: 'Helena trekt haar hand terug, het tafeloppervlak voelt koud.' Zo'n wending haalt mij als lezer uit de scene - ik zat net vanuit Angelo naar Helena te kijken. Probeer je keuze voor vertelperspectief strak te houden, in elk geval binnen 1 scene.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Markie, Met veel plezier je verhaal gelezen. In dit korte stukje wordt heel veel verteld zonder woorden. Mooi. Laat mij over bepaalde zaken nadenken. :o Helena wil een gevuld huis, met kinderstemmetjes, dat is nu eenmaal de oermoeder in de vrouw, de roep om moederschap. Angelo wil er niet aan voldoen, Franco wel. Dan moet hij maar de gevolgen dragen. Het stuk knijpen van het glas zal het probleem niet oplossen. Als neutrale toeschouwer kan ik ze allebei niet ongelijk geven...Ieder heeft recht om zijn leven in te vullen op zijn manier. :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je reactie Marijcke, hoewel Angelo de hp is, denk ik idd dat de lezer zich zowel in zijn als Helena's standpunt kan inleven. Wat Franco betreft, zijn leven is voorbij. (Markie, Martie, ... ik heb al veel namen gekregen!)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp,
Qua inhoud twijfel ik hierover: 'Je doet wat je moet doen. Liefst vóór een volgende klus.' Wat moet hij doen?
In een poging subtiel over te komen, ben ik er niet in geslaagd. Of je antennes werken niet, (grapje!) of ik moet het beter onder de knie krijgen. Op aanraden van Franco heeft Helena haar verlangen zwanger te worden kenbaar gemaakt. Niet naar de zin van hp. Beeld je Helena in als een kleine maar fiere Italiaanse, die, als ze eenmaal iets in haar hoofd heeft, er ook voor gaat. Dus om het netjes te zeggen: Angelo moet danig werk leveren in de slaapkamer, of ze gaat er vandoor.
Dit stuk is geschreven vanuit Angelo - je schuurt wel langs een standpunt vanuit Helena: 'Helena trekt haar hand terug, het tafeloppervlak voelt koud.' Zo'n wending haalt mij als lezer uit de scene - ik zat net vanuit Angelo naar Helena te kijken. Probeer je keuze voor vertelperspectief strak te houden, in elk geval binnen 1 scene.
Het is toch wel vanuit hem geschreven, maar mss moet ik enkele woorden toevoegen. Hij streelde eerst haar hand, zij trekt haar hand terug, waardoor zijn handpalm in aanraking komt met de tafel, koud, in vergelijking met haar warmte. Zo zie ik het. Dank voor je, zoals altijd, interessante reacties!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, #7
Hij streelde eerst haar hand, zij trekt haar hand terug, waardoor zijn handpalm in aanraking komt met de tafel, koud, in vergelijking met haar warmte. Zo zie ik het.
Maar ik, de lezer, lees één zin: 'Helena trekt haar hand terug, het tafeloppervlak voelt koud.' en interpreteerde dat als hetgeen Helena voelt. Mede omdat de volgende zin ook over Helena gaat. Dus als het bedoeld is als ervaring van Angelo, mag het wat strakker.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat, dank, dat je het leuk lezen vond! @Janp, ik zie het. Een verschuiving van haar handelingen naar zijn handelingen, zoiets: 'Helena trekt haar hand terug, de ogen op de vlek in haar bord gericht. Bij het verlies van haar warmte, voelt het tafeloppervlak nog kouder onder zijn handpalm.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie,
@Janp, ik zie het. Een verschuiving van haar handelingen naar zijn handelingen, zoiets: 'Helena trekt haar hand terug, de ogen op de vlek in haar bord gericht. Bij het verlies van haar warmte, voelt het tafeloppervlak nog kouder onder zijn handpalm.
ja, zoiets - de uitleg, bij het verlies ..., hoeft dan weer niet :) 'Helena trekt haar hand terug, de ogen op de vlek in haar bord gericht. Het tafeloppervlak onder zijn handpalm voelt koud. (koud aan het eind komt sterker over)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, ik heb het. Trouwens, je nota bij marceline de dialoog niet onderbreken met info die rechtstreeks van buiten komt, de schrijver dus. Voor een kort verhaal kan je de leidraad nemen: elke zin heeft betrekking op een handeling, dialoog of gedachte/waarneming v/e personage. vind ik zeker een post-it op het scherm waard om een kort verhaal zijn waarde te geven. Afwisseling tss dialoog, handeling en gedachte en/of observatie. Met meer achtergrondgegevens erbij - die ook niet van een verteller komen - een stevige basis voor een langer verhaal. En vooral perspectieven in gedachten houden! Lijkt allemaal eenvoudig ...

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit nu al te wachten op het verloop, want volgens mij laat Angelo het er niet bij zitten, zo'n type is het wel. Heel goed geschreven en mooie beelden geschetst zoals: de frambozencoulis als een bloedvlek op het witte bord. :thumbsup: Graag gelezen

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed geschreven. ... heb je alle kamers voor jou alleen.' Mooi gevonden. Ze zit er kennelijk niet mee dat Franco dood is. Gaat Angelo met haar wens mee?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Thea en Tja. Het is afwachten geblazen. Als een weekopdracht en vooral de inspiratie zich aanbieden, zou er misschien (ik spreek met veel woorden!) een vervolg kunnen komen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was vooral gefascineerd door het handenspel tussen die twee. Mooi geschreven Marlie. En de herkenbare mysterie zit er nog steeds goed in sinds ik je de vorige keer las.