Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#172- Verrassing

‘Heb je je ogen nog dicht?’ Ze knikt een paar keer achter elkaar terwijl ze op haar onderlip bijt. ‘Goed zo!’ Zijn snelle kus op haar mond schrikt haar op. ‘Je mag kijken!’ Ze laat haar handen zakken. Honderd meter voor haar ligt een chateau. De ondergaande zon kleurt de resten verf warm geel. Het huis bevat twee verdiepingen en een souterrain, met in het midden van het dak een koepel. Een kleine trap leidt naar de grote voordeur. Haar mond zakt open. Hoge ramen verdeeld in ruitjes met luiken die scheef hangen of geheel ontbreken. Rond 1800 gebouwd, schat ze in. De nieuwe verfkleur heeft ze al in gedachten. Ze zet een paar stappen naar voren en draait zich om. In de schaduw van grote kastanjebomen, midden op een brede oprijlaan waarvan de kiezels zijn overwoekerd door onkruid, leunt hij grijnzend tegen haar auto aan. Ze maakt een vragend gebaar met haar handen. ‘Is dit je verrassing?’ Met haar duim wijst ze breed lachend, over haar schouder naar het huis. Hij loopt naar haar toe, pakt haar hand en trekt haar mee naar de trap. ‘Ik wil je reactie in één woord.’ Zijn stralende ogen geven haar gevoel weer. ‘Wauw.’ Ze schudt langzaam haar hoofd, ‘Maar van wie…’ Snel legt hij zijn vinger tegen haar lippen. ‘Slechts één woord.’ De kokosmat was ooit naturelkleurig, eronder weet hij een sleutel te liggen. Ze kijkt hem met gefronste wenkbrauwen aan. Hij drukt de zware sleutel in haar hand. ‘Kijk eens binnen.' Vele voetstappen hebben het grijze marmer afgesleten. Enthousiast beklimt ze de zes treden. 'Kun jij er ons thuis van maken?'

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe romantisch allemaal, de zon, de kus en de verrassing. Een sprookje, ik voel een huwelijksaanzoek aankomen op de volgende bladzijde. Altijd iets om te zeuren, dus naturelkleurige of kleurig? En, op een of andere manier valt het woord interieurarchitect, wat mij betreft , naast t verhaal. Een zonnig verhaal, May!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe romantisch allemaal, de zon, de kus en de verrassing. Een sprookje, ik voel een huwelijksaanzoek aankomen op de volgende bladzijde. Altijd iets om te zeuren, dus naturelkleurige of kleurig? En, op een of andere manier valt het woord interieurarchitect, wat mij betreft , naast t verhaal. Een zonnig verhaal, May!
Dank je wel! :) De verdrietige herinnering dat het huis met zich meebrengt geschrapt i.v.m. het woordenlimiet. Het aanzoek komt er niet. :( Ik heb het (terechte) zeurtje aangepast. Binnenhuisarchitect beter? :?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik weet niet of het beroep sowieso moet worden toegevoegd, wat is de meerwaarde als het om de liefde gaat? De laatste twee zinnen tot een zin terugbrengen die vertelt waar je vertelt of 'show't dat het hun huis wordt, hun thuis?

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik weet niet of het beroep sowieso moet worden toegevoegd, wat is de meerwaarde als het om de liefde gaat? De laatste twee zinnen tot een zin terugbrengen die vertelt waar je vertelt of 'show't dat het hun huis wordt, hun thuis?
Goede tip! :thumbsup: Ik probeer het! :nod:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi May, wat een mooi romantisch verhaal! Deze verrassing wil iedereen wel krijgen, denk ik. Heel graag gelezen, met een glimlach. Bij één zin had ik wat verwarring; je schrijft over twee verdiepingen en een souterrain, dat roept bij mij het beeld op van twee lagen met daaronder nog een laag. Vervolgens 'met in het midden een koepel', net of die zich tussen de lagen uitstrekt. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat de koepel in het midden (tussen links en rechts) er boven uit steekt?

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk romantisch zwijmelverhaal! Lekker lezen zo, op een gure zondagavond!
Bedankt voor het compliment! :o

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi May, wat een mooi romantisch verhaal! Deze verrassing wil iedereen wel krijgen, denk ik. Heel graag gelezen, met een glimlach. Bij één zin had ik wat verwarring; je schrijft over twee verdiepingen en een souterrain, dat roept bij mij het beeld op van twee lagen met daaronder nog een laag. Vervolgens 'met in het midden een koepel', net of die zich tussen de lagen uitstrekt. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat de koepel in het midden (tussen links en rechts) er boven uit steekt?
Je hebt gelijk. Zal -in het midden van het dak- duidelijker zijn? Bedankt voor je reactie! :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een château in een ondergaande zon, en de knapste man aan je zij ... weer romantiek op zijn May's :nod: (hm, ik geef voorkeur aan Mayietje :o ) Een zonnige, warme sfeer geef je hier weer, die een glimlach bijbrengt. Even was ik in de war. Na 'kijk eens binnen' veronderstel ik dat ze de trapjes oploopt en dat de zin 'Vele voetstappen ... ' over de inkomsthall gaat met grijze marmer als vloersteen. Dan ga je verder dat ze enthousiast de treden beklimt. Ik vraag me gewoon af, door jouw constructie, of de zes buitentreden naar de voordeur in marmer zijn opgetrokken? Snap je? Meestal in beton of natuursteen? Ik lees dat je de architect er al hebt uitgelaten ... 'Hij drukt de zware sleutel in haar hand. ‘Kijk eens binnen.' Vele voetstappen hebben het grijze marmer afgesleten. Enthousiast beklimt ze de zes treden. 'Kun jij er ons thuis van maken?' ... en nu, sorry dat ik het mss erger maak, vind ik er de laatste zin zo aanhangen. 'Ik ben overtuigd dat je er een echt thuis van kan maken.' Of je laat de zin staan met een minieme toevoeging. bvb. Hij slaat een arm om haar middel. Jouw verhaal May! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
May Laysen Goede scene. Het leest, voor mij, wel als een afrondende scene omdat elk conflict ontbreekt. Het is eind goed al goed. Als dit bedoeld is als ergens halverwege zou ik minimaal een (figuurlijk) donker wolkje opvoeren. Als ik het goed lees gebruik je chateau en huis als elkaars synoniem, probeer dat anders op te lossen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
zo'n heerlijk zoet sprookje ... ik vind de laatste zin een mooie afsluiter, maar hij hangt er nu wat ongelukkig aan; de twee zinnen over de trap zijn samen net iets te veel om het vanzelfsprekend te maken dat hij nog steds/ weer aan het woord is, zeker omdat zij de laatste handeling verricht. Korte toevoeging dat hij bij haar komt staan maakt het compleet.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk May, ik krijg goede zin van je verhaal en voel je HP’s blijdschap. Goed verhaal.
Dank je wel! :o

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een château in een ondergaande zon, en de knapste man aan je zij ... weer romantiek op zijn May's :nod: (hm, ik geef voorkeur aan Mayietje :o ) Een zonnige, warme sfeer geef je hier weer, die een glimlach bijbrengt. Even was ik in de war. Na 'kijk eens binnen' veronderstel ik dat ze de trapjes oploopt en dat de zin 'Vele voetstappen ... ' over de inkomsthall gaat met grijze marmer als vloersteen. Dan ga je verder dat ze enthousiast de treden beklimt. Ik vraag me gewoon af, door jouw constructie, of de zes buitentreden naar de voordeur in marmer zijn opgetrokken? Snap je? Meestal in beton of natuursteen? Ik lees dat je de architect er al hebt uitgelaten ... 'Hij drukt de zware sleutel in haar hand. ‘Kijk eens binnen.' Vele voetstappen hebben het grijze marmer afgesleten. Enthousiast beklimt ze de zes treden. 'Kun jij er ons thuis van maken?' ... en nu, sorry dat ik het mss erger maak, vind ik er de laatste zin zo aanhangen. 'Ik ben overtuigd dat je er een echt thuis van kan maken.' Of je laat de zin staan met een minieme toevoeging. bvb. Hij slaat een arm om haar middel. Jouw verhaal May! :thumbsup:
Bedankt voor je reactie en het meedenken. In mijn MS is de scene langer en verloopt iets anders. Hier heb ik het voor de opdracht aangepast. Lees mijn boek (ooit) en je weet hoe het precies gaat. ;)

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May Laysen Goede scene. Het leest, voor mij, wel als een afrondende scene omdat elk conflict ontbreekt. Het is eind goed al goed. Als dit bedoeld is als ergens halverwege zou ik minimaal een (figuurlijk) donker wolkje opvoeren. Als ik het goed lees gebruik je chateau en huis als elkaars synoniem, probeer dat anders op te lossen.
Chateau heb ik pas later toegevoegd. Het staat dan ook in Frankrijk. Ik zal er eens naar kijken. Het donkere wolkje zit in de houten deur waar een vlinder in het houtsnijwerk zit, hierdoor wordt ze herinnert aan de dood van haar zus. Het woorden limiet liet het sneuvelen. :( Bedankt voor je reactie! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zo'n heerlijk zoet sprookje ... ik vind de laatste zin een mooie afsluiter, maar hij hangt er nu wat ongelukkig aan; de twee zinnen over de trap zijn samen net iets te veel om het vanzelfsprekend te maken dat hij nog steds/ weer aan het woord is, zeker omdat zij de laatste handeling verricht. Korte toevoeging dat hij bij haar komt staan maakt het compleet.
Zie ook mijn reactie aan @Marlie ;) Bedankt voor het meedenken en reageren. :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
May, ... die laatste zin vind ik erg spannend, je kunt er alle kanten mee op. Moet zij voor het herstel zorgen? Is zij zo vermogend? Hij leunde ook al grijnzend tegen haar auto. Wat doet hij als zij daarvoor gezorgd heeft? Zij heeft nog niet geantwoord op die vraag en ze keek ook al met gefronste wenkbrauwen toen hij de sleutel onder de mat vandaan haalde. Het kan zijn dat ik hemelmeeuwen zie, maar ik krijg een unheimisch gevoel. Met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May, ... die laatste zin vind ik erg spannend, je kunt er alle kanten mee op. Moet zij voor het herstel zorgen? Is zij zo vermogend? Hij leunde ook al grijnzend tegen haar auto. Wat doet hij als zij daarvoor gezorgd heeft? Zij heeft nog niet geantwoord op die vraag en ze keek ook al met gefronste wenkbrauwen toen hij de sleutel onder de mat vandaan haalde. Het kan zijn dat ik hemelmeeuwen zie, maar ik krijg een unheimisch gevoel. Met plezier gelezen.
Interessant dat jij zo nieuwsgierig bent en de onbeantwoorde vragen als 'unheimisch' voelt. :thumbsup: Dan is het iig niet alleen maar koek en ei. ;) Hemelmeeuwen zien is voor mij een nieuwe uitdrukking. :nod: Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marietje, Hemelmeeuwen zijn fantasieën die kant noch wal raken. Zo kun je ook beren op de weg zien. Dat unheimische gevoel: een thriller die aan het ontstaan is? Ben je dat misschien van plan? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt. 8)

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marietje, Hemelmeeuwen zijn fantasieën die kant noch wal raken. Zo kun je ook beren op de weg zien. Dat unheimische gevoel: een thriller die aan het ontstaan is? Ben je dat misschien van plan? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt. 8)
Beren op de weg ken ik wel. :D Thriller? Nee, dat denk ik niet. Hoewel je nooit weet welke sprongen de personages gaan maken. ;)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer sfeervol geschreven, waarbij de staat van het huis een gevoel van verlies geeft. Wat mij opvalt is dat ze met haar duim een vreemd signaal geeft, dat wat kinderlijk overkomt. De beschrijving van de constructie kan nog beter. Nu is het gebracht als informatie. Je kunt er wat meer mee doen. Hoe je dat doet zul je zelf moeten verzinnen. Nu heeft het één laag: informatie.