Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#169 Oorzaak en gevolg

De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel. Aanvankelijk maakte het buikdansachtige gegolf zijn textuur wat zeeziek, maar dat gevoel sleet snel. Hij hing dolgraag aan zijn vishengel, zelfs in november, zelfs bij guur weer. Bij dat gure weer hoorde blijkbaar wind. En bij wind viel voor een theedoek die aan vishengelhangen deed, het wapperen niet te vermijden. Oorzaak en gevolg, niets was eigenlijk minder wonderbaarlijk. Wat zich wel als een heus wonder ontvouwde, was zijn vishengel. Hoeveel theedoeken bezaten een vishengel? Zijn vrouw de handdoek beweerde, niet zonder emotie, dat die wereldwijd op één hand te tellen waren. Zelf had hij voornamelijk verstand van wijnglazen, maar de manier waarop zijn geliefde hem toesprak, gaf hem de indruk dat zijn geluk onvoorstelbaar was. De hengel moest een geschenk uit de hemel zijn. Soms diende je ook het onverklaarbare te omarmen. Toch viel het hem op dat zijn eega geen echte fan was van de vishengel. Ze deed het hem nooit in zoveel woorden uit de doeken, maar hij zag wel dat iedere vezel in haar zich aan een traan vastklampte wanneer hij ’s avonds heerlijk uitgewaaid met haar aan de echtelijke keukendeurknop hing. Op zwakke momenten speelde hij wel eens met de gedachte zijn hengel met haar te delen, maar haar tere lusjes zouden zich hopeloos ophalen aan de vishaak. Nee, hun relatie zou er geen baat bij hebben. Fermheid was geboden. In bepaalde gevallen van oorzaak en gevolg, moest hij er nog altijd voor waken de draad niet kwijt te raken.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeeeeerlijk dit, je speelt zo mooi met woorden en zinnen en dan het originele perfectief. Ik heb genoten!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr, ja, mooi uitgewerkt vanuit de theedoek met originele woordvondsten: sleet, ontvouwde, uit de doeken, tere lusjes en idd de laatste zin. ;)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had er even mee gespeeld. Met het idee dat de vishengel eigendom was van de theedoek. Maar mijn conclusie was al snel: daar kun je niks mee. Hoe fout was die conclusie. Weergaloos!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, Gewoonweg subliem! Vishengelhangen als hobby, moet kunnen. De echtelijke keukendeurknop vind ik zo gezellig intiem en knus. Zoals jij meester bent in dichten, vermoed ik zelfs dat je gedachten er eerst in dichtvorm uitkwamen. Schitterend gebruik van woorden en uitdrukkingen. En dat laatste is de kers op de taart! :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse wat een geweldig verhaal. Vishengelhangen, hoe verzin je het. :nod: Ik heb van je verhaal genoten, heel knap gedaan. :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, wat heb ik nog aan deze lofzang toe te voegen? Je hebt je reputatie de volgende eer aangedaan. Wat een plezier zul je gehad hebben bij het schrijven om op zulke vondsten te komen. :thumbsup: :{} :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, heerlijk je woorden te lezen. Hierboven is al veel genoemd, ik sluit me graag aan. De personificatie van de theedoek met prachtige poëtische zinnen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse , mij rest niks anders dan mij te voegen bij al deze lovende commentaren alvorens ik mijn tere lusjes naast mijn uitgewapperde theedoek aan de echtelijke keukendeurknop vlij.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elyse, wat een prachtige insteek! Super, die twee, ik zie ze inderdaad 's avonds na gedane arbeid genoeglijk samen aan de 'echtelijke keukendeurknop' hangen. Chapeau voor je originaliteit! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik wist dat jij hier een prachtig sprookje van zou maken, maar dit had ik niet kunnen bevroeden ... zo heerlijk en uniek :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het buikdansachtige gegolf, de wijnglazen, de tranen, de fermheid en nog zoveel meer prachtige woorden en opgeroepen beelden....Je hebt me sprakeloos van bewondering. Fantastisch leuk en tof vind ik je verhaal.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allen, hartelijk dank voor jullie fijne reacties en complimenten! Ik had inderdaad veel plezier bij het schrijven, dat heb ik trouwens meestal wel. Weggefrommeld in een Mexicaans oord met een zeer gammel bereik, liep mijn setje doeken helaas een dramatische achterstand op in het reageren. Maar ik ben erg blij verrast met jullie enthousiasme! Hierbij dus alsnog mijn oprechte dank voor jullie waardering. :) :{} (@gs, van jou had ik inderdaad verwacht dat je je in de theedoek zou verplaatsen. :nod: @schrijvenmaar, en top, drie op rij! Het gaat goed met mijn sport! Deze was speciaal voor jou (in geval van overmatige poëzie): 'Soms dien(de) je ook het onverklaarbare te omarmen.' ;))

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschreven, Elyse. Ik vind die lusjes van de handdoek die zich hopeloos zouden kunnen ophalen aan de vishaak een schitterend staaltje van je kunnen inleven in je karakters, in dit de geval de doeken. ;) Jouw woordkeus en schrijfstijl vind ik zeldzaam mooi en ik hoop dan ook nog veel van je te mogen en kunnen lezen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, dank je wel voor je zeldzaam mooie reactie! Een fijner compliment kan een thee- of handdoek zich niet wensen. :) :{} @Schrijfgraag72, dank je wel! Ik las in die eerste zin eigenlijk niets anders dan dat die vishengel van de theedoek was. Gebrek aan perspectievelijk inzicht vermoed ik (ik heb ook al geen gevoel voor richting). ‘Zijn vishengel’ stond er, en daar moest ik het mee doen. Ik was hoogst verbaasd dat dat niemand anders zo overkwam. :lol:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elyse, Een heel mooi geschreven sprookje over een hengel en een theedoek. Hoe kom je er op! Heel graag gelezen en een tikkeltje afgunstig op jouw manier van lezen. Hoe noem je dat? Beperkt inzicht in het lezen? Ik vind het een mooi talent. Een heel fijn weekend toegewenst daar in het verre Mexico? :o