Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#169 - Theedoek

‘De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel.’ Nadat hij deze woorden luid en duidelijk had uitgesproken, liep de kalende net-geklede man het café uit, ons in verbijstering achterlatend. ‘Het was een dichter,’ zei ik na een kort moment van stilte. Ruud richtte bliksemsnel zijn blik op mij. ‘Nee,’ zei hij, ‘het was een vriendje van jou. Met een boodschap. Hij wou verbergen voor wie die boodschap bedoeld is. Mislukt! En we mogen al helemaal niet weten wat die boodschap behelst.’ Ik schudde mijn hoofd, en keek meewarig uit mijn ogen. ‘Eens zien,’ vervolgde Ruud, ‘een vishengel. Klaarblijkelijk had jij een verzoek uitstaan. In de gure novemberwind; dat duidt op veranderingen. Vervelende veranderingen. Dat kan alleen maar over de komende reorganisatie gaan. Een verzoek in verband met de reorganisatie. En die wapperende theedoek betekent dat jouw verzoek serieus in overweging genomen wordt. Dat moet het zijn.’ Ruud leunde achterover en keek me triomfantelijk aan. Ik knikte langzaam. ‘Je bent echt goed,’ zei ik. Ruud bleef me aankijken. ‘Klets,’ zei hij minzaam. ‘Waarom zou iemand zo’n geheimzinnige tekst voordragen alleen maar om daarmee aan te geven dat er over een voorstel gepraat wordt.’ Ruud glimlachte, hield zijn handen tegen zijn kin. ‘Maar je hebt net wel laten doorschemeren dat dat theedoek-verhaal wel voor jou bestemd is. En dat het iets betekent.’ Het was even stil. Toen schoten Ruuds ogen vuur. Hij greep mijn overhemd vast en trok me naar hem toe. ‘En jij gaat me vertellen wat dat is.’

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Gijs, tja, wat een gedoe is het vaak bij reorganisaties! Het brengt mensen in verwarring en tot vreemd gedrag, zoveel is zeker!. Geslaagde invulling van de opdracht, vind ik! :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Prachtige scene over een complottheorie. dit is wat vreemd geformuleerd: 'Ruud draaide bliksemsnel zijn blik naar mij.' - Ruud richtte bliksemsnel zijn blik op mij.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk Gijs, vooral omdat je de lezer uiteindelijk met dezelfde frustratie als die van Ruud achterlaat. Weer een goed en bijzonder Gijs-verhaal :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, @i-Kat: dank jullie wel @janp: ik heb het bliksemsnel aangepast @schrijvenmaar: ‘maar wat betekende het nou echt …’. Ik heb er al één interpretatie uit moeten persen. Een tweede? Dwing me er alsjeblieft niet toe. @Nancy, @Marceline: dank. Heerlijk :thumbsup: commentaar. @Elizabeth. Ik zal je moeten teleurstellen. Het gaat niet verder.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invulling. De gedachtegang van Ruud - snuift graag, denk ik dan - mooi verwoord. Met plezier gelezen.
[...]en keek meewarig uit mijn ogen.
Vind ik minder. Hier bleef ik even haken. Omdat ik dacht 'Waar moet je anders uit kijken' en de blik zich op niemand lijkt te richten.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ‘De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel.’ wat moet je nou met zo'n beginzin? Nou dit dus! Er wordt wat af gefilosofeerd en dan: Hij greep mijn overhemd vast en trok me naar hem toe. ‘En jij gaat me vertellen wat dat is.’ ik viel van mijn stoel. Dank je wel.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je laat de lezer in spanning achter. Knap geschreven. 'Ik keek meewarig uit mijn ogen' vind ik niet zo mooi. Misschien kan je daar iets meer 'show no tell' van maken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen. Spannend, iets met een code en wie weet meer dan de ander, en die slotzin: om te smullen. Het is al vaker opgemerkt: ik kijk meewarig uit de ogen....Deleten.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed bedacht. Ik ben ook nieuwsgierig geworden hoe het verhaal verder gaat, wat die ene zin precies betekent. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie, @Thea, @Stella. Dank voor het lezen. @Angus, @nyceway, @Pindarots. Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd om meewarig uit mijn neus te kijken (en uit mijn oren). Niet gelukt. Ik ga de ogen schrappen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie levensechte scene Gijs, ik vergeef je meteen dat je geen theedoek was! :) :thumbsup: (misschien: 'Ik schudde mijn hoofd, en keek hem meewarig aan.' Dan is de blik ook meteen gericht.)