Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#169 Een stoel en nog een stoel

De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel. Een verbruind vod met rood-witte ruiten, omlijnd door drie rode strepen. Hij trok zijn regenjas nog steviger aan en keek rechts. Daar stond een lege klapstoel. Het miezerde, en een plas had zich in het kuiltje van het zitvlak gevormd. Hij zuchtte, zette zijn vishengel vast, trok de theedoek los, wrong het water eruit en veegde het zitvlak zo droog als het kon. Hij pakte de vishengel terug op, bond de theedoek er weer rond, en leunde achteruit in zijn eigen stoel. Naar de vijver staarde hij. Het water was vol van opspattende fonteintjes en uitdijende kuiltjes die de regen maakte. Hij had nog geen vis gevangen. En zijn handen waren verkleumd. Regen liep langs zijn nek in stroompjes tot aan zijn ruggengraat. Hij zou al naar huis terug kunnen gaan. Daar zou hij zich warmen aan het vuur, maar daarna dan? Dan zou hij wachten, in de lege kamers, luisterend naar het tikken van de klok, tot de lange dag overging in de genadige avondslaap. En het was zaterdag. De dag dat zij samen vissen vingen tot het donker viel. Hij keek op, weer was er een plas gevormd in de andere stoel. Opnieuw veegde hij met de theedoek het water weg, en bond het terug aan de hengel. Hij staarde voor zich uit. Voor hem strekte de grijze herfsthemel zich uit, met aanrollende wolken en een kille wind. Hij viste voort.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind dit verhaal prachtig in zijn eenvoud waar tussendoor het verdriet en de eenzaamheid des te harder doorklinken. Ben je soms Vlaams Inktvis? Zinnen als ‘terug oppakken’ laten me dit denken. ‘ luisteren naar het tikken van de klok e.v. ‘ vind ik bijzonder indringend. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal met beeldende details. De eenzaamheid is zo voelbaar. Ik heb dezelfde vraag als Nancy; sommige woorden en zinnen klinken Vlaams.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal met beeldende details. De eenzaamheid is zo voelbaar. Ik heb dezelfde vraag als Nancy; sommige woorden en zinnen klinken Vlaams.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal met beeldende details. De eenzaamheid is zo voelbaar. Ik heb dezelfde vraag als Nancy; sommige woorden en zinnen klinken Vlaams.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal met beeldende details. De eenzaamheid is voelbaar. Ik heb dezelfde vraag als Nancy; sommige zinnen klinken Vlaams, woorden die ik niet ken zoals een 'verbruind' vod.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Inktvis, je hebt de eenzaamheid en het onverstoorbaar wachten op zijn vaste vismaatje, dat niet komt opdagen, heel beeldend weergegeven. Prachtig! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoor inktvis. Ik zie het verhaal voor mij. Dat vissersstoeltje met het plasje water, je HP die dat steeds weer droog veegt. Hoe prachtig heb je daar het gemis verwoord. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inktvis, Ja, scherp verhaal met mooie beelden in eenvoudige taal. Juist daarom ongevraagd een tip over stijl:
Daar was niets of niemand, behalve een lege klapstoel.
beperkt het tot 'alleen een lege klapstoel' dat geeft exact aan wat er is en daarmee indirect wat er niet is, de lezer zal op grond van de informatie de conclusie trekken dat er buiten de hp niemand is. Die conclusie is sterker dan de mededeling dat er niemand was. dit is een prachtig beeld:
Naar de vijver staarde hij. Het water was vol van opspattende fonteintjes en uitdijende kuiltjes die de regen maakte.
Hp staarde naar de vijver. De lezer weet dat een vijver uit water bestaat, dat hoeft daarom niet benoemd. De beweging in het water wordt veroorzaakt door de regen. Je kunt het beeld meer centraal maken met de oorzaak als onderwerp vd zin, dan bungelt die oorzaak er niet meer als bijzin achteraan. Kijk (in alleen jouw woorden): Naar de vijver staarde hij. De regen maakte opspattende fonteintjes en uitdijende kuiltjes.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Inktvis, ... je hebt me diep geraakt. Wat een sfeer en wat een oplossing van die wapperende theedoek. Echt, heel mooi geschreven. Met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Bedankt voor jullie reacties! Het klopt inderdaad dat ik Vlaams ben. Het verrast mij dat jullie dat in een kortverhaal konden oppikken, maar blijkbaar zijn er toch duidelijke verschillen tussen Nederlands en Vlaams. Janpmeijers: Je hebt gelijk met de eerste tip, ik heb het dan ook aangepast. Maar ik geloof dat water toch nodig is. Ik grond graag mijn zinnen. En "Naar de vijver staarde hij. Regen maakte opspattende fonteintjes en uitdijende kuiltjes,' voelt te los aan voor mij. Met de verbinding met 'water" ziet de lezer die fonteintjes en kuiltjes des te beter voor mij. Oorzaak en gevolg zijn dan beter met elkaar verbonden. Dank je wel voor je opmerkingen!