Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#167 tranen sprongen in mijn ogen

In het weekend zag ik Roos voor me. In haar gebleekte spijkerbroek. Roos die een huppeltje maakte in de gang op school. Hoe haar paardenstaart meedeinde. Die opwindende hoge staart. Ik hoorde haar lach en wilde dat het maandag werd. De maandag kwam met op mijn kin een puist met een lichtgele kop en twee rode puntjes ernaast. Ik bewoog mijn gezicht dichter naar de spiegel. Met de nagel van mijn wijsvinger drukte ik tegen de puist. Het voelde branderig en de afdruk van mijn nagel stond er als een half maantje onder. Ik beet op mijn lip en drukte harder. Een sliertje smurrie belandde op de spiegel. De puist bloedde. Op school zat ik de hele dag met een hand voor mijn kin. Van een gesprek met Roos kwam niets. Thuis bleken de rode puntjes te zijn uitgegroeid tot nieuwe, krachtige puisten met volle witte koppen. Woest drukte ik ze uit, de tranen sprongen in mijn ogen. Het werd erger en viel niet meer met een hand te verbergen. 'Drink 's avonds een flesje bier,' raadde mijn moeder aan. 'Dat zuivert het bloed.' Mijn vader knikte. 'Ik ben klaar met eten,' zei ik en schoof mijn stoel naar achteren. 'En drink dat biertje dan beneden, voor de gezelligheid,' zei mijn moeder. 'Ach, mens. Je snapt er niets van.' 'Zo'n toon tegen je moeder wil ik niet horen,' zei mijn vader. Ik perste mijn lippen op elkaar en rende naar boven. De deur van mijn kamer sloeg ik achter me dicht. Dat mijn vader het voor mijn moeder opnam, verdroeg ik het minst. Dat ik onder die klote puisten zat, dat ik daarom geen gesprek met Roos aandurfde, kon hem geen zak schelen. Ik trilde op mijn benen, trok de deur weer open en sloeg hem extra hard dicht. (noot: dat van dat biertje zei mijn moeder in het echt, begin jaren 80. ik was 14,15. Dat is nu niet meer voor te stellen.)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP, Vroeger en drank. Tsja sommige dingen zijn we met zijn allen een beetje te star in geworden. Voor de rest een herkenbaar verhaal. Mooi krachtig neergezet.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenwoordig zeggen moeders inderdaad; 'drink een blikje monster of red bull'. Jan, heb genoten van je verhaal. Van de puist, het gesprek dat er niet kwam tot aan de rebelse uiting naar de ouders toe. Je verhaal ademt het tijdsbeeld.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschreven janp, fijn ook te lezen dat jongens ook zo hun sores hadden met hun uiterlijk, hadden wij meisjes geen idee van, druk als we waren met onze eigen zorgen. Wat een leed, die puberteit.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten,
'drink een blikje monster of red bull'.
Tja, dan viel dat biertje indertijd wel mee ;) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marceline,
Wat een leed, die puberteit.
Ja, die puistjes zeker, onrechtvaardig ook! Dank je wel voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Janp, Ik moet erg lachen om je beeldende beschrijving van die irritante pukkel die aan gebiedsuitbreiding deed. Herkenbaar ook, helaas, Ik kreeg het advies om karnemelk te drinken en gist te eten, vanwege de bloedzuiverende werking. In bier zit natuurlijk ook gist, dus daar zitten wel weer raakvlakken. En dan je vader, die zijn vaderlijke macht toont door die opmerking te maken over 'de toon tegen je moeder'. Het is alsof ik mijn ex hoor, maar dan om mij tot een andere toon te manen :nod: Hoop voor je dat het gesprek met Roos er toch ooit nog van kwam.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
karinska, Het bier was idd vanwege het gist - de personages zijn verder fictief ingekleurd. Dank je wel voor het lezen en reageren.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk, die onzekere eerste gevoelens, het onbegrip alom. Maar oh gruwel, je beschrijving van die puisten, doet me weer voelen hoe erg dat was, op cruciale momenten zo'n exploderende bloemkool op je voorhoofd, kin, naast je neus....

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, de pukkels kwamen altijd als je ze niet wenste. Lekker onsmakelijk verteld. Dat gefladder in je buik en die onzekerheid, samen met het onbegrip vd ouders heb je krachtig neergezet. Met een deur slaan dan nog, zo erg heb ik het niet gehad. Wist het zelfs niet van die gist, en mijn moeder waarschijnlijk ook niet. Aan 14-15 zou ik toch geen bier gedronken hebben, ik zou wat gehoord hebben thuis. Smurrie krijg ik een modderachtig, drekachtig beeld bij, het correcte woord is pus. Hopelijk zijn je tranen nog vergaan en is alles in je leven goed gekomen! Graag gelezen, Jan

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie,
Smurrie krijg ik een modderachtig beeld bij, het correcte woord is pus
Ja, dat is het correcte woord. In de beleving van hp is het (een sliertje) smurrie. Ik kies bewust niet voor de juiste term - daar zit een risico aan, de lezer zou kunnen denken dat heet anders. Bij het woord pus denkt een andere lezer (mogelijk): past niet bij een puber. Schrijven is kiezen - blijft lastig. Dank je wel voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, wanneer het om verliefd zijn gaat bestaat er dus geen verschil tussen de meisjes en de jongens, inclusief de puist die altijd op een ongewenst moment wordt ontdekt. Ik zag het voor me, voelde de pijn van de op springen staande puist en de opluchting na de eruptie. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans, dank voor het lezen en je reactie. ccscharl, Idd geen verschil tussen de jongens en de meisjes - voor zover ik weet ;) Dank voor je reactie.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Briljant geschreven, hoe beeldend. De pubertijd is hel op dat soort momenten! Dat van het bieradvies is herkenbaar, in de jaren 70/80 was dat heel normaal, hadden we nog geen besef van de schade die het kennelijk kan aanrichten in de jonge hersenen. Hoe slim had ik kunnen zijn... :(

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P., Zoals altijd aangenaam om te lezen. Alsof ik erbij sta. Onlangs keek ik dia's bij mijn ouders, dit verhaal past bij veel van de foto's. Leuk hoe de moeder een biertje adviseert. Heel praktisch. Mooi. Groet,

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inspirerend die Roos! :D Je weet dat ik hier van jou heb geleerd ( zonder te slijmen ) dat een detail belangrijk is voor je verhaal omdat het de lezer in het verhaal trekt. Ook hier is dat het geval want iedereen heeft last van puistjes gehad en weet hoe het voelt om er 1 uit te knijpen. Het effect is dus zoals gewenst maar toch zo anders omdat het om een smerig detail gaat. Ik kan me voorstellen dat een smerig detail niet altijd de juiste uitwerking heeft. #leerzaam Zonder je verhaal te kort te doen vind ik de laatste alinea meer ter zaken doende bij een langer verhaal. Het is een verhaal op zich deze machtsstrijd tussen vader en tiener. Heerlijk om te lezen dat ook jongens verliefd kunnen zijn. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
May Laysen,
Ik kan me voorstellen dat een smerig detail niet altijd de juiste uitwerking heeft.
Dat is denk ik een kwestie van smaak, het gaat mij (idd) om het detail en smerig is hier een bijkomstigheid bij het detail. Indien de smerigheid zelf het doel/detail wordt, haak ik af - bepaald type thrillers - andere lezers smullen daar juist van. Het is dus een keus van de schrijver. Het verhaal zoals hier geplaatst is een fragment uit een langer verhaal. De strijd tiener/ouder speelt idd een rol. Juist opgemerkt.
Heerlijk om te lezen dat ook jongens verliefd kunnen zijn
dat komt even vaak voor ;) Verliefdheid is de motor van elke nieuwe generatie. De jongens(pubers) houden het mogelijk vaker voor zich.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo aangenaam om te lezen. Heel herkenbaar, ook. Ik voelde plots weer een puber. Die tijd van constante onzekerheid, zoeken, willen, niet durven, toch eens doen, de eerste échte zoen, de hoogtes de laagtes ... Je moet al een held zijn om het te overleven ;-) Ik was jaloers op de zelfzekere leeftijdgenootjes. Maar ik durf te wedden dat die niet op Schrijven Online terecht komen. Of wel ?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sarina,
Ik was jaloers op de zelfzekere leeftijdgenootjes. Maar ik durf te wedden dat die niet op Schrijven Online terecht komen. Of wel ?
Ik heb geen idee of er een verband is. ;) Dank je wel voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach JanP hoe eenzaam en onbegrepen wordt jouw puber met zijn gevoelens die hij voor Roos koestert beschreven. Wat heb je het realistisch en ook aandoenlijk op papier gezet. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P., het puberleed van puistjes, een onbereikbare meisje (denkt hij) en ouderlijk medeleven (ervaren als onbegrip) raak samengevat. Daarbij vallen vooral de treffende details op die je door het verhaal heen strooit. Verder vind ik het knap hoe je, zoals in meer verhalen van je, het thema eigenlijk ondergeschikt maakt aan je verhaal, maar het er wel doorheen laat schemeren.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dekmantel, dank je wel voor het lezen en je reactie. Thea Josephine, Ook bedankt voor het lezen en je reactie. Frans van der Eem, Dank voor je analyse van het verhaal en je reactie.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi JanP Ik heb erg meegeleefd met de HP. Lekker frustrerend zo'n puist, terwijl je net het meisje van je dromen wil aanspreken. En dan de conflict met zijn ouders. Zeggen tegen je puberzoon om bier te gaan drinken. Dat kun je je tegenwoordig niet meer voorstellen. Graag gelezen