Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#166 Grote zus

vervolg op: https://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums… 'Aan het mediteren?' vroeg Heidi. Ik voelde me opgelaten dat ze naar mijn lijf keek, tegelijk zwol mijn geslacht. Ik keek omlaag of dat te zien was. Nee, Wilfreds sportbroek zat ruim. 'Je mag je shirt wel aantrekken hoor,' zei ze. Het opgelaten gevoel schoot weer naar boven. Ik pakte het shirt van de leuning en trok het aan. Dat gaf me een moment met mezelf: mijn gezicht voor haar onzichtbaar tegen de nog klamme stof, mijn armen één voor één door de mouwen. Ik wachtte een extra tel voor ik mijn hoofd door het gat duwde. Daar was ik weer. Ze glimlachte. De spikkels in haar ogen lichtten op. 'Gezellig daar, zie ik.' Wilfred kwam aanlopen zonder de beloofde handdoek. Het maakte me niet uit, ik was al opgedroogd. 'Zo, broertje. Wat hoor ik? Stiekem de rivier over zwemmen.' Ik voelde dat het moment voorbij was, graag was ik op het bankje gebleven tot de laatste zonnestraal, alleen met Heidi. Ik gloeide.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi fragment, vooral het aantrekken van het shirt. Lijkt zo simpel om zoiets te beschrijven, maar dat is het niet. Om er dan nog iets extra's aan toe te voegen - zoals hier - getuigt van kunde. Met veel genoegen gelezen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontluikende seksualiteit, heel mooi beschreven. Je doet er, heel attent, een linkje bij naar de vorige opdracht. Dat was niet nodig voor mij, ook dat fragment was blijven hangen. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Ja, zo is het bedoeld bij hp. Heidi is al verder(ouder). Die ogen heb ik van jouw verhaal gestolen - al noem jij het sterretjes ;) Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die ogen heb ik van jouw verhaal gestolen - al noem jij het sterretjes ;)
Echt? Wat leuk! En een mooi compliment natuurlijk! :)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een net geen intiem moment, en prachtig ook zoals Angus zegt wat shirt aantrekken betreft. Alsof je met jezelf in het reine wil komen, je intiemste gedachten wil verbergen in de grot van je shirt. Ik vraag me af over het tijdsverloop tussen - verbeter me gerust :o - ik voelde me opgelaten dat ze naar mijn lijf keek en het opgelaten gevoel schoot weer naar boven. Drie seconden? Door "weer" moet het verdwenen zijn, maar waardoor? Ik ken je fragmentjes nog, maar een niet-kenner of niet-volger stelt zich mss de vraag wie 'zo broertje' zegt. Wij weten dat het Heidi is! :nod: Is 'Het moment was voorbij' een optie? Weer een genot om te lezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Goede feedback. Ik neem het mee. Labels wel of niet plaatsen in dialoogzin blijft lastig. Dank je wel voor het lezen en je uitgebreide reactie.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP, delicaat geschreven, zoals het hoort bij een eerste (?) ontluikende verliefdheid. Mooi, de gevoelswereld, de klammigheid, het zien, het horen. De verdere zintuigen kan je mss toevoegen: rook Heidi bijv. naar honing of wat dan ook? Heeft de hp (van schrik) een droge mond? Je inspireert me met deze tekst, dank je wel!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mw. Marie, Voor een geur is zeker ruimte in de scene, binnen de limiet hier wat lastig. Ik neem het mee. Dank voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, hoe mooi neergezet, de prilheid, het ontluiken. Spikkels in haar ogen vind ik leuk lezen, Janp. Het was weer een genoegen.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eerst je vorige inzending gelezen en toen deze. De veranderde toon is goed neergezet. :thumbsup: De aankondiging: Dat gaf me een moment van mezelf komt voor mij uitleggerig over. Kan je dat niet anders aangeven? Bijv. ook als zijn gedachten of als zijn conclusie? Waarom geeft Heidi toestemming dat hij het shirt mag aantrekken? Fijn geschreven in een lekker loom tempo. HP geniet na van zijn overwinning op Wilfred en beseft dat er meer veranderd. Soms is juist een alledaagse handeling de moeilijkste om te omschrijven. :nod:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
May Laysen,
De aankondiging: Dat gaf me een moment van mezelf komt voor mij uitleggerig over. Kan je dat niet anders aangeven? Bijv. ook als zijn gedachten of als zijn conclusie?
Ik heb geprobeerd het moment, de handeling, in 1 keer weer te geven door de dubbele punt te gebruiken. (Dat gaf me een moment met mezelf: mijn gezicht voor haar onzichtbaar enz.)
'Waarom geeft Heidi toestemming dat hij het shirt mag aantrekken?'
Zo zie ik het niet. Ze wijst hem erop dat het kan en tussen de regels zegt ze eigenlijk: als je het ongemakkelijk vindt dat ik naar je kijk, kan je je shirt aantrekken. Ze daagt hem dus uit het niet te doen. Maar daar is hij nog te bleu voor. Dank voor je uitgebreide reactie.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May Laysen,
De aankondiging: Dat gaf me een moment van mezelf komt voor mij uitleggerig over. Kan je dat niet anders aangeven? Bijv. ook als zijn gedachten of als zijn conclusie?
Ik heb geprobeerd het moment, de handeling, in 1 keer weer te geven door de dubbele punt te gebruiken. (Dat gaf me een moment met mezelf: mijn gezicht voor haar onzichtbaar enz.)
Mag ik een suggestie doen? Zo nee, dan toch: :p Mijn gezicht tegen de nog klamme stof, voor haar onzichtbaar, gaf me een moment voor mezelf. Ik trok mijn armen één voor één door de mouwen en wachtte een extra tel voor ik mijn hoofd door het gat duwde. Daar was ik weer. :?

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, Wat een mooi fragment. Het sfeertje is loom en wat broeierig. V.w.b. de "toestemming" van Heidi om het shirt aan te trekken: ik vermoed dat ze hem een beetje plaagt, maar vooral dat het zelfbescherming is. Volgens mij krijgt ze het namelijk zelf nogal warm van dat blote bovenlichaam :unibrow: Ik kijk uit naar het vervolg!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Janpmeijers, Ontluiken is het woord dat in mij opkomt. Subtiel verwoord. Dank je wel. De zin 'Ik wachtte een extra tel voor ik mijn hoofd door het gat duwde.' bezorgde mij een glimlach. Je prikkelt met weinig woorden de zintuigen van mij als lezer. Dank je wel. schrijfcoach Inanna

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
JanP, ik legde niet meteen de link met je eerdere bijdragewaardoor ik struikelde over ‘Nee, Wilfreds sportbroek zat ruim’ ( waarom trouwens geen zwembroek?)Waar komt Wilfred ineens vandaan, dacht ik. Maar wist dat er een logische verklaring voor moest zijn. Jij maakt geen perspectieffouten dus ik las verder en verwonderde me over T-shirt-deel. Echt knap geschreven. Eenmaal doorhebbende dat dit een vervolg is heb ik het nog eens gelezen en genoten. Overigens vind ik wel dat de suggestie van May #15 wel een goede.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het helemaal met Angus eens. Heel knap geschreven dat T-shirt fragment. Jammer dat hij nog niet even alleen kon zijn met Heidi. Hij zou met zijn T-shirt aan vast over zijn schroom heen komen denk ik :-).

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
May Laysen, 'Mag ik een suggestie doen? Zo nee, dan toch.' Dat mag, altijd. je suggestie:
Mijn gezicht tegen de nog klamme stof, voor haar onzichtbaar, gaf me een moment voor mezelf. Ik trok mijn armen één voor één door de mouwen en wachtte een extra tel voor ik mijn hoofd door het gat duwde. Daar was ik weer.
Ik vind hem zeker het overwegen waard. (Dit type ingebedde zin - het deel tussen de komma's - is me wel afgeraden door een coach) keuzes ;) dank voor het meedenken.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Jp, Mooi stukje. de Spikkels vind ik een ontzettend mooi detail, los van het shirt aantrekken. Sterretjes zijn zo'n dooddoener in dit soort setting / schitteringen van licht. Met spikkels beschrijf je daadwerkelijk de details van iemands ogen. De scherpte waarmee de HP observeert komt daarmee sterker binnen (althans voor mij). Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, het sluimerende ontwaakt bij hp. De in #15 vermelde zin Mijn gezicht tegen de nog klamme stof, voor haar onzichtbaar,  ... onzichtbaar verwijst voor mij dan naar het laatst vermelde zelfs nw : de stof is dan voor haar onzichtbaar. Dat gaf me een moment met mezelf: mijn gezicht voor haar onzichtbaar tegen de nog klamme stof, mijn armen één voor één door de mouwen. Ik wachtte een extra tel voor ik mijn hoofd door het gat duwde. De nog klamme stof (verborg mijn gezicht voor haar) (maakte mijn gezicht voor haar onzichtbaar), (schermde me af om dat korte moment van opgelatenheid te laten duren) (gunde-gaf me een moment met mezelf), terwijl mijn armen hun weg zochten door de mouwen. Ik was opgedroogd, twijfelgeval; denk ik aan droge keel? Gedroogde planten? Ik was droog?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
leeghoofd,
De nog klamme stof (verborg mijn gezicht voor haar) (maakte mijn gezicht voor haar onzichtbaar), (schermde me af om dat korte moment van opgelatenheid te laten duren) (gunde-gaf me een moment met mezelf), terwijl mijn armen hun weg zochten door de mouwen.
het perspectief ligt bij hp, een jongen van op dat moment 14 jaar. Ik probeer de ervaring vanuit hem te schrijven. De ruimte is beperkt vind ik. Jouw suggestie bevat een directe analyse van het moment en een te volwassen woordkeus met armen die hun weg zoeken. Over het opgedroogd zijn: hij heeft (hiervoor)gezwommen. De conclusie is wat het is: ik was opgedroogd - geschreven vanuit zijn beleving op dat moment. Dank voor je uitgebreide reactie en het meedenken.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo heerlijk 'bleu' en zij heeft hem door. Fijntjes janp, de nog klamme stof is voelbaar, zoals dit hele fragment. :) :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer iets bijgeleerd over de belevingswereld van een veertienjarige jongen. De wisselwerking met zijn zus vind ik goed beschreven. Ik heb eerst het verhaal die hiervoor afging gelezen. De HP had in ieder geval geen saaie dag.