#165 stroopwafels

wekelijkse schrijfopdracht #165: stroopwafels De luiken waren groen, half gesloten en onvast in de wind. Het licht dat erdoor viel, golfde over de muren als de zee zelf. Anna lag plat op de grond. Languit op vloer, zou je kunnen zeggen, maar dat zou niet helemaal hetzelfde zijn. Ze lag op haar rug en liet haar hoofd links-rechts deinen op het gezichtsbedrog van groenige golfjes, één hand in een zakje schelpen, één in een zakje stroopwafels. Dolf golfde over de drempel om haar zo te vinden. Hij zou de schelpen over het strand uitstrooien en de stroopwafels opeten, op een na, die hij haar zou voeren, kleine stukjes zacht op haar tong leggend. Daarna zou hij haar oprapen en naar bed dragen, waar zij kort met haar benen zou slaan en zou vragen waar haar staart toch gelebeven was, eerder verbaasd dan bezorgd over de afwezigheid ervan. Zoals altijd. Behalve dan dat het verhaal nu al te vaak zo verlopen was. Zijn deinende verschijning kon geen stroopwafels meer hebben. De voorzienigheid blies daarom een windstoot tegen een van de luiken, die onder luid gekraak afbrak en de juist laagstaande zon recht naar binnen liet schijnen, een uitdagend rood trekkend over de vloer en de daarop uitgestrekte Anna. Het deed Dolf denderen: “Ik wil je. Hier en nu.” Zij schopte met haar staart en vroeg hem of hij wel eens van kuitschieten gehoord had, verrast -niet per se aangenaam- over het nieuwe licht waarin hij haar zag. Ze kneep de schelpen bijkans fijn in haar hand en spuugde de stroopwafel die hij probeerde bij haar naar binnen te proppen in zijn gezicht. Haar weerzin en de kleffe stukjes koek op zijn wangen en ogen deden Dolf direct bekoelen en hij verbaasde zich bij het ondergaan van de zon nog kort over de ironie van het feit dat de staart bleef vandaag, juist door het gebrek aan golven op de muur. Hij nam zich voor weer te gaan sporten en wat meer onder de mensen te komen.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar een verhaal waar ik kop noch staart bij kan vinden. Komt dat nu door de 'stroopwafelgekte' of schiet mijn IQ gewoon tekort? Blijft dat je altijd boeiend schrijft, of ik het nu begrijp of niet. Groet Connie Zie nu dat je twee keer #165 hebt ingevuld. Ga de andere ook nog lezen. Was dit opzet?
24 oktober 2017 - 12:27

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ligt niet aan jouw IQ, hoor, is gewoon gekkigheid, al is er wel een staart in te vinden ... en de ander was #162, die ik destijds zo laat geplaatst had dat ik dacht dat velen, inclusief de coaches, hem toch niet gelezen hadden, zodat ik hem even omhoog kon schoppen in de lijst om stiekem ook als #165 gelezen te worden, maar hij werd niet gelzen en uiteindelijk vond ik dus deze week onverwacht toch nog een momentje achter de computer, waarop ik een volstrekt ander en inderdaad tamelijk waanzinnig stroopwafelverhaal kon schrijven als echte #165. vandaar.
24 oktober 2017 - 13:24

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijvenmaar, er is een woordje of wat weggewaaid. Boeiende opvoering van de stroopwafel in de eerste alinea. Wie Anna - met of zonder staart - is, god zal het weten. Ze wordt opgeraapt, begeerd, schopt met haar staart terwijl zij over kuitschieten praat. Verrassend absurdistische zinnen die fijn zijn te lezen.
24 oktober 2017 - 16:35

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geheimzinnige tekst. Heeft Dolf een zeemeermin gevonden en zat hij haar stukjes stroopwafels te voeren tot de zonsondergang haar weer tot zinnen brengt en haar staart terugkrijgt en een einde maakt aan zijn droom? Hoop dat ze dan snel de zee induikt, weg van de stroopwafelgekke Dolf.
24 oktober 2017 - 19:42

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, ik dein mee met je woorden. Hoe je dat zo mooi voor elkaar krijgt, ik vind het knap! Ik lees ook een verhaal over een zeemeermin en de stroopwafels verwerk je erin of het zo hoort. Dolf, het kleverige typje gaat gelukkig sporten. Zal hem goed doen, hoop ik. Kortom knap gedaan.
24 oktober 2017 - 20:17

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties! @Siv: hoewel het bij uitstek een verhaal is waar iedereen vooral in moet lezen wat hij/ zij zelf ziet, wil ik wel verklappen dat Anna voor mij een zeemeermin is die benen krijgt wanneer zij stroopwafels eet (maar haar staart behoudt door in contact te blijven met schelpen). De vraag is alleen of dat dat waar is, of dat Dolf al veel te lang alleen in een schemerig huisje aan zee stroopwafels zit te bikken ...
24 oktober 2017 - 20:25

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lisette, ik kan er geen chocoladewafel van maken, maar het leest toch wel prettig weg, met die maffe Anna en Dolf. Absurd, intrigerend. En na jouw toelichting; ja, inderdaad, een zeemeermin.
24 oktober 2017 - 21:40

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tot aan de laatste alinea kon ik het verhaal goed volgen en vond ik het apart romantisch. Door de laatste alinea ben ik in totale verwarring geraakt. Die suffe Dolf. Je gaat toch niet sporten, als je een zeemeermin kan minnen? Leuk verhaal, Schrijvenmaar, met mooie woorden en zinnen. :nod:
24 oktober 2017 - 23:54

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton: absurd, intrigerend; daar doe ik het voor! Jules: maar als een zeemeermin 'nee' zegt, bedoelt ze ook 'nee' En als ze suggereert dat ze alleen aan kuitschieten doet en stroopwafel in je gezicht spuugt, kun je dat volgens mij gerust als 'nee' opvatten. Bedankt voor jullie reacties op mijn rare verhaaltje.
25 oktober 2017 - 16:17