Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#165 De Stroopwafelfabriek

Eén van de voordelen van vlakbij een stroopwafelfabriek opgroeien, is de geur in de winter. Met een gebreide bivakmuts over mijn hoofd en met mijn pyjamabroek nog aan onder mijn blauwe ribbroek, gleed ik heen en weer en heen en weer over het bevroren slootje achter onze rijtjeswoning. De roestige houten schaatsjes die ik met half bevroren vingers onder mijn laarzen had gebonden, deden hun best zo min mogelijk kroos en ingevroren takken te raken. De anders zo ijzige oostenwind, werd op het slootje achter ons huis warm ingekleurd met de kruidige geur van versgebakken stroopwafels. Een ander voordeel kwam wat later van pas, bij mijn lust voor het verzamelen van voetbalplaatjes. Als een eekhoorn die eikeltjes zoekt om de winter te overleven, spaarde ik deze stickers. Ik was op een heilige missie om mijn boek vol te krijgen. Na het wekelijks opgebruiken van mijn zakgeld, het plunderen van mijn zus haar miniatuur klompje met muntjes en het zoeken in de struiken naar statiegeldflesjes bij de plek waar ‘s avonds jongens met Puchjes rondhingen, had ik nog meer geld nodig. Veel meer geld. Ik wist al een tijdje dat onze stroopwafelfabriek plastic zakjes met koeksnippers verkocht. Dit afvalproduct was alles wat een kind van tien zich kon wensen en ik was niet de enige die daar zo over dacht. Het was het bruine goud. Op het schoolplein, waar ik moeiteloos zak na zak verhandelde voor het dubbele van waar ik ze voor inkocht, zaten de meeste jassen, sjaals en mondhoeken al snel onder de kruimels. Na een paar weken was de koeksnippers rage op school weer voorbij en had ik mijn boek bijna vol. Ik heb het verzamelalbum nog steeds. Ik vond hem terug op zolder in een kast, onder een stapel familie fotoboeken. Voetbal 89 staat er in grote rode letters op de voorkant. Bladerend door dit levenswerk, zie ik dat alleen de vakjes van Ricardo Moniz en Eddy Smook nog leeg zijn. Vergeten helden uit een tijd waarin ik leerde over de voordelen van het opgroeien onder de rook van een stroopwafelfabriek.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rik welkom! Met je eerste bijdrage neem je me onmiddellijk mee naar een kindertijd waar voetbalplaatjes verzamelen deel uitmaakte van een jongensleven. Dat je befaamde koekkruimels verkocht voor het dubbele vergeef ik je! Je hebt de sfeer, zowel in de winter als daarna, knap neergezet. Waar stroopwafeltjes goed voor zijn ... Typo laatste zin: opgroeien i.p.v. opgroeide Met plezier gelezen!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De anders zo ijzige oostenwind, werd op het slootje achter ons huis warm ingekleurd met de kruidige geur van versgebakken stroopwafels.
Één voorbeeld van een mooie zin in een warm sfeervol verhaal, met een geslaagde opbouw en een fijn ritme.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, Rik met dit fijne verhaal. Ik las het me plezier. Mag ik gelijk al een suggestie doen? Kijk eens naar de laatste zin: is hij echt nodig? Ik hoop je vaker te lezen! Groet, Marceline

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, ja ik herinner me de pyjamabroek onder de gewone broek in de vrieskou. Is de HP later ondernemer geworden. Slim om die kruimels voor het dubbele te verkopen. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Rik, ...wat een heerlijk soepel geschreven verhaal van stroopwafel tot stroopwafel. Toen ik over schaatsen las, dacht ik meteen Gouda, of misschien wel Waddinxveen?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rik, een mooi nostalgisch verhaal, zeer herkenbaar! Je weet prachtige beelden op te roepen, die bij menigeen de herinnering aan de eigen jeugd doet herleven. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle vriendelijke reacties en feedback.
Typo laatste zin: opgroeien i.p.v. opgroeide
Bedankt Marlie, ik heb het aangepast.
Mag ik gelijk al een suggestie doen? Kijk eens naar de laatste zin: is hij echt nodig?
Bedankt voor de goede suggestie, Marceline.
Toen ik over schaatsen las, dacht ik meteen Gouda, of misschien wel Waddinxveen?
Ha! Het was Waddinxveen inderdaad.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Rik, heerlijk stuk over prachtige jeugdherinneringen, die je duidelijk en sfeervol neerzet. Ik ruik de stroopwafelfabriek zelfs hier. Heel graag gelezen en lees graag meer van je. Veel schrijfplezier.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Prachtig verhaal! Deze was zeker in onze top 10 beland van #162 stroopwafel-schrijfopdracht. Of spreken we niet van een autobiografische anekdote? Hoe dan ook, je schrijfstijl is mooi, raak, met fijne metaforen en heerlijke details. We zien de kruimels op de jassen, sjaals en in de mondhoeken zo voor ons. En direct ga je als lezer terug in de tijd en voeg je je in het winterse tafereel. Heel mooi!