Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 165 Verstopt

‘s Avonds bij een kopje koffie met sprits. ‘Esina, lieverd, ik moet je wat bekennen. Ik ben bijna tweehonderd euro kwijt.’ ‘Wàt zeg je, tweehonderd euro? Potverdorie! Je weet toch dat we hard aan het sparen zijn voor die e-bikes?!’ ‘Ja sorry, lieve Esina, het komt eigenlijk door die stomme SOL-opdracht. We moesten iets schrijven over stroopwafels en ik had maar geen inspiratie, al een paar dagen niet. En daar had ik zo de balen van, dat ik dacht kom, ik ga dat omzetten in iets positiefs.’ Esina kijkt me fel aan; ‘Laat me raden … je hebt – héél positief – voor tweehonderd euro aan stroopwafels gekocht. Wat ben je toch een sukkel, Ton!’ Ik zucht. ‘Nee, Esina, luister nou! Ik heb op internet het recept van stroopwafels opgezocht, zodat ik jou kon verrassen met zelfgebakken stroopwafels. De ingrediënten hadden we nog in huis, dus ik ging meteen aan de slag. Alleen … tja, ik heb wel eens een cake gebakken, je weet wel, met zo’n kant-en-klaar-pak, maar dit was toch iets te hoog gegrepen. Het is totaal mislukt; het deeg bleef klonteren en wilde niet van de mixer af, het werd uiteindelijk één taaie brij op de bakplaat en het was ook nog eens niet gaar geworden. Daar werd ik zo kwaad over, dat ik die hele zooi in de plee heb gemikt. Met als resultaat dat de WC verstopt was. Ik heb een loodgieter gebeld, die gelukkig snel kon komen en hij heeft het opgelost. Kostte me wel bijna tweehonderd euro.‘ Zwijgend blijf ik naast Esina op de bank zitten. Esina zegt geen woord, kijkt me met grote ogen aan. Dan barst ze in lachen uit en knijpt me fijn in een omhelzing die zijn weerga niet kent. ‘Ach Tonnetje toch, wat ben je toch een schat! Mij verrassen, wat lief! Nou, dan maar geen stroopwafels, hoor.’ ‘Allerliefste Esina, gelukkig ben je niet echt boos. Weet je wat ...’ Voordat ik mijn zin kan afmaken, drukt Esina haar warme, vochtige lippen op de mijne.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, wie is die Esina toch? Een bijzit, je maîtresse, je egaa? De zin [De ingrediënten had ik in huis, dus ik ging meteen aan de slag.] doet vermoeden dat ze van buitenaf komt. En dan wel samen sparen voor e-bikes. Wat is dit voor Westlands plakkind? :D Ton, voor ... een spatie en sorry dat ik het zeg - heb nu toch het statuut van pinnig - jij die vlekkeloos Nederlands schrijft, het is brij. Nu stroopwafeldeeg in het toilet. Zucht, we zijn en masse aan het stroopwafelontsporen. :crybaby: Fijn je weer gelezen te hebben. :nod:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, wat heb jij toch een lieve Esina. Ze kan gelukkig lachen om de stroopwafelsporen in je toilet. Hoe kom je erop! Met een grote glimlach gelezen en wat zijn loodgieters duur hè!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ... heerlijk zo'n verhaal van jou. Met plezier gelezen. Dat kan gewoon niet anders.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Ton, Het is toch een fijn stel. Jouw HP met zijn Esina! Mili heeft wel een punt met de zin:[De ingrediënten had ik in huis, dus ik ging meteen aan de slag.] Misschien 'had ik ' wijzigen in 'hadden we'. Of Latten ze? Weer fijn je te lezen, Ton!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ton: Ik vraag me al maanden af wie Esina is en daar is ze dan eindelijk. Ik kende haar van horen zeggen. Een prettige kennismaking, ik mag haar wel. Dat pinnige van Mili is alleen maar lekker hoor Ton, als een verse warme wafel met amarettostroop.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili-pinni, dankjewel voor je reactie, je terechte terechtwijzingenreactie en je kritische blik; ik heb de spatie en de lange ij toegepast. En wat de status van Esina betreft; daar is moeilijk een etiketje op te plakken, ze is ... tja, ze is gewoon Esina. En vaak betekent dat dat ze mijn muse is. Puur platonisch, dat wel. :p En mij stoort het minder dan jou (kennelijk), dat zij zich vaak op SOL in ons midden bevindt, ze vindt het wel gezellig. En laatst op het strand vond ze het ook heel fijn dat ik haar voorlas uit Jitzak ... :D

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Dankjewel voor je reactie, ik ben blij dat je het met een grote glimlach hebt gelezen. En ja, ik ben ook heel blij met die lieverd van een Esina! Ik ben er dan ook héél zuinig op.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, Wat een heerlijk genoegen weer, jouw reactie! Hartelijk dank! Tja, het is lastig om de precieze status van Esina te duiden, ik gaf dat al aan in # 7. Het is ook geen 'latten', Marceline, maar laat ik dan toch maar meegaan met jouw suggestie t.a.v. wie de ingrediënten nu in huis had/hadden.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig verhaaltje. Ik zie een prop bruine spul in het toilet En een Esina die het uitproest van het lachen. Toch een verhaal die goed afloopt. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stella, Dankjewel voor je reactie. Over de status van Esina; zie hierboven bij # 7 en # 10. Blij dat jij Esina wel mag; that makes two of us. :p Enne ... Mili is Mili, lekker pinnig, maar altijd met rake feedback! Ik mag haar ook wel, die Haagsche dame achter de duinen. :)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft het weer alsof je elke dag van die vreemde situaties tegenkomt. En de redder in nood ... niet alleen de loodgieter, maar ook je allerliefste muze die zich geroepen voelt de bevrijdende woorden uit te spreken. Het is allemaal niet zo erg, want liefde vergeeft je 200 euro. (Je kan altijd nog een poging tot bakken wagen ... zoek wel iets anders dan de plee mocht het misgaan!) Jij (en Esina) zitten altijd zo vol levensvreugde :nod:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, in alle opzichten lijken de hp en Esina in hogere sferen te kunnen belanden, zelfs bij een verstopte wc put. Was weer vermakelijk om te lezen. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
de vanzelfsprekendheid waarmee je het mislukken van de stroopwafels en de gevolgen daarvan beschrijft; heerlijk!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, Dankjewel voor je complimenten! Ik ben blij met Esina, die mij heeft geholpen om iets met de stroopwafelopdracht te kunnen doen en zorgde voor een happy end. Ook blij met jouw reactie, Marlie!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, Fijn dat ik je weer kon vermaken. Dankjewel voor je reactie. En voor mijn rol in jouw stroopwafelgildeverhaal! :D

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lisette, tja, die vanzelfsprekendheid komt waarschijnlijk omdat ik ervaringsdeskundige ben waar het gaat om dingen te laten mislukken in de keuken. (en daarbuiten ... :o ) Dankjewel voor je compliment!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Darkvalley, dankjewel voor je reactie, blij dat je plezier had bij het lezen. Plezier had ik ook bij het schrijven ... :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Ton. Wat zo'n stroopwafelopdracht allemaal niet te weeg kan brengen. Als ik jou was zou ik maar een schadeclaim bij SOL indienen. Over inspiratie had je overigens niets te klagen, lijkt mij. Ik heb genoten van je koddig, huiselijk verhaal. :nod:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Originele bankscène. De titel doet je anders vermoeden, net als de ondertitel/openingszin. Wij vinden het jammer dat je door de zinnen erna alle spanning uit het verhaal haalt. Wat vind je van ‘Esina, lieverd, ik moet je wat bekennen. Ik ben 200 euro kwijt.’ Bam! Dan wil je weten waarom. Onze nieuwsgierigheid in jouw versie was gelijk weg. Jammer! De dialogen komen een beetje archaïsch over. Was dat opzet? En zo ja, welke functie heeft het in je verhaal? Het slot is erg zoet en cliché. Het zou sterker zijn als je stopt na ‘Kostte me wel bijna tweehonderd euro.’ Al met al vonden we dit niet het meest verrassende verhaal.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lineke, hartelijk dank voor je reactie en feedback. ik probeer daar zoveel mogelijk mijn voordeel mee te doen. Jouw eerste opmerking is raak; nu ik het herlees, denk ik ja, die spanning kan ik beter laten voortduren met jouw suggestie, TOP! Ik ga dat nog aanpassen. De dialogen; je vraagt of ik die zo bedoeld heb (je noemt het archaïsch). Ik stelde me tijdens het schrijven het gesprek voor en heb dat zo genoteerd. Het is spreektaal tussen die twee. Bijvoorbeeld de laatste zin die Esina uitspreekt ( 'Ach Tonnetje toch, ...') daar staat vrij kort achter elkaar 2x het woordje 'toch' in, dat heb ik bewust laten staan juist omdat dat zo maar op die manier gezegd wordt / kan worden; anders wordt het wat gekunsteld als je synoniemen gaat zoeken of de zinsconstructie aanpassen. Je laatste opmerking, om te eerder stoppen, zou wat mij betreft een belangrijk onderdeel van het stukje weglaten. Het impliceert dat de verhouding en interactie tussen Esina en HP gedeeltelijk verloren gaan. Zij figureren vaker in mijn stukjes en - getuige ook de reacties van forumleden - zouden anders worden gemist. Ik vind het juist leuk als Esina en HP wat vaker terugkomen met hun wat onduidelijke en maffe relatie (beetje kibbelen, maar ook weer goedmaken). Nogmaals hartelijk dank voor de moeite die je hebt genomen om te lezen en feedback te geven!