Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 165 - Bijltjesdag

‘Max, heb je het op het journaal gehoord? Volgende week gaan ze hier weer grijnzend op de trappen staan. Daar moet ik weer tussen in gaan staan, je weet wel, beetje knikken, beetje rondhangen en ze nemen altijd een foto als ik net sacherijnig kijk. Ik heb er verdomme geen zin meer in.’ ‘Lex, ik wil er ook een keertje bij zijn, de kinderen zijn dan toch op school.’ Max zit achter haar kaptafel en borstelt haar haar. ‘Lex, ik heb weer uitgroei, heb jij soms nog wat geld voor de kapper?’ ‘Nee, je weet heel goed dat ik nog een slof sigaretten voor mama moet kopen. Dat gezeik met dat haar van jou altijd.’ ‘Mag ik dan wel mee, m’n nieuwe stilettohakken laten zien?’ ‘Ik weiger je een arm te geven als je op die krengen gaat, flikker dan maar een paar treden naar beneden, lekker roffelend geluid, schiet Billfold wellicht in een stuip, denkt-ie dat er geschoten wordt.’ ‘Dat doet pijn, Lex, als ik val. Ik heb een beter idee, kom eens naast me zitten, hommel van me.’ En zo vertelt Max aan Lex dat zij een zakje Goudse heeft staan, dat zij van het huishoudgeld achteroverdrukte. Ze stelt voor samen met de kinderen balletjes van de stroopwafels te kneden. Dan kunnen ze het weekend indrogen om lekker hard te worden. ‘Waar slaat dit op?’ roept Lex. ‘Als we nu straks jouw blaaspijpjes op zolder gaan zoeken,’ gaat Max verder, ‘en de ramen aan de voorkant zijn toch kuis verrot, daar kan wel een pijpje door … en dan blaas ik stroopwafelballetjes en roep pang, pang, pang?’ Het begint Lex te dagen en hij verzucht, ‘eindelijk oorlog’.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Mili. Weer zo'n origineel en ongrijpbaar Mili-verhaal. Vol vragen tijdens het lezen, maar met stevige humor. Vooral gelachen om pang, pang, pang. :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules toch, waarom ongrijpbaar, wat begrijp je niet? Rutte III? En waar rijmt Billfold op? Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begreep wel dat het over de presentatie van de regeringsploeg gaat, maar, sorry, ik had niet door om welke Max en Lex het ging. Daarom had ik mijn vragen. Een beetje dom, hè? :o Nu nog meer genoten van je humor.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, oké, het was natuurlijk vragen om 'moeilijkheden', deze tweede stroopwafelopdracht, Mili. De familie van Buren, ik zie ze zo voor me - wat natuurlijk niet zo moeilijk is, gezien alle publiciteit rondom hen - LOL O, daar hebben we deze emo voor, dat is ook zo: :D Persoonlijk stel ik me dit gezin overigens eerder voor als zijnde familie van Dagobert Duck. Met een glimlach gelezen. (2x staan zo vlak achterelkaar vind ik iets minder, maar, ach ...)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht eerst aan een gewoon stel in misschien een rijtjeshuis, maar deze Max en Lex van Buren wonen waarschijnlijk wel wat luxer. Toen viel het kwartje. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Mili, geweldig! Wat heb jij daar een leuke draai aan gegeven, alleen jij als Haagsche dame achter de duinen kan dit zo prachtig neerzetten! En die dialoog van Max en Lex, ik hoor de stemmetjes van Lucky TV erbij, zo levensecht heb jij de persiflage gepersifleerd, incl. elementen als uitgroei, sloffen sigaretten en de financiën! En de balletjes waarmee geschoten wordt; subliem gevonden! Past ook helemaal in de kwajongensstijl. Klein dingetje dat ik niet snap; Max heeft Goudse achterover gedrukt van het huishoudgeld, bedoel je daarmee dat ze huishoudgeld achterover heeft gedrukt om die Goudse te kunnen kopen? Mili, blijf dit vooral doen! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, je bent niet dom, je bent schattig, Weet je dat 'Billfold' een merk van een portemonnee is? @Willemina, heerlijk dat je me terugpakt. :D Over twee keer staan - vóór het posten - heb ik nagedacht. En het bewust laten staan. Voor een ietwat debiliserend effect. Krijg ik nu de AIVD achter mijn derrière? De familie Van Buren is ook nauw verwant aan die van Duck. Eén spotparodie, ik kon het weer eens niet laten. @Marceline, ik moest zo nadenken wat je bedoelde met 'Lucky'. Ton bracht verheldering. Ik kijk namelijk hoegenaamd nooit naar de televisie. De bestemming goed gevonden? Ben je een roerige ambtenaar? :ninja: Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Siv, ik heb je gefopt. Top. @Ton, in alle nederigheid, ik wist niet van Lucky-teevee. Ik zie op internet voorbijkomende foto's en las dat Bea 'stiekem' rookt. Met 'Billfold' refereer ik aan Pechtold. Alleen de man zelf zal niet op het bordes staan. De uitspraak 'pang, pang' is van hem. Je hebt gelijk qua achteroverdrukken en huishoudgeld. Hulde. Kus als Esina mij niet aanvliegt. Ik verander het.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik dacht ook aan LuckyTV, volgende keer Zondag met Lubach? Beide zijn zeer de moeite waard om te kijken. tussen in gaan staan: tussenin gaan staan

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, ik moest zo nadenken wat je bedoelde met 'Lucky'. Ton bracht verheldering. Ik kijk namelijk hoegenaamd nooit naar de televisie. De bestemming goed gevonden? Ben je een roerige ambtenaar? :ninja: .
@Mili, nu tast ik in het ongewisse. Ik heb geen idee wat je bedoelt met een roerige ambtenaar.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.Marie, tussen in gaan staan/tussenin gaan staan, het hield me al bezig voor plaatsing van de tekst. Kom jij er uit op basis van deze link? https://www.taaltelefoon.be/ertussenin-ertussen-i… @Marceline, ik plaagde. De bestemming van de stroopwafels vind je goed gevonden. Op het bordes zal je nieuwe minister/staatssecretaris staan. Ergens schreef je toch dat je voor een ministerie werkt? Vandaar. @Riny, dat geeft de burger moed, dat hij of zij het weer heeft gered. :D Dank voor de reacties.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Milli, Hilarisch stukje, maar eerlijk gezegd vind ik een aantal dingen wel érg ver gezocht: Billfold/ Pechtold - het gelijk van iemand die met stilettohakken van een trap valt dat lijkt op schoten?? - geldgebrek in de koninklijke familie? sacherijnig= chagrijnig Sorry, maar ik ben beter van je gewend :confused:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier werd sacherijnig ook direct in twijfel getrokken omdat ik zelf altijd op die andere manier chagrijnig ben, maar zag tot mijn opluchting dat het beide mag. Oorlog met (behulp van) stroopwafels. Heerlijk hilarisch verhaal!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, ik neem aan dat je 'geluid' wilt zeggen in plaats van 'gelijk'. Het is maar een simpel balorig stroopwafelstukje waarin ik de familie bewust eens opvoer zonder geld. Ik word niet chagrijnig van je reactie. :D @Stella, hoe schattig, was je opgelucht voor mij? Of voor je eigen dualistische gemoed? :D Ik had nog enige vileine gedachtes qua oorlog en Lex en Max en wat dies meer zij die ik maar voor me houd. :unibrow: Dank voor de reacties.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella, hoe schattig, was je opgelucht voor mij? Of voor je eigen dualistische gemoed? :D
Alle drie deze mogelijkheden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella, jij wonderschone telster. @Schrijvenmaar, precies, meer pretenties heeft dit stukje niet. Heb je niemand wakker gemaakt toen je zo laat lachte? :lol:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.Marie, tussen in gaan staan/tussenin gaan staan, het hield me al bezig voor plaatsing van de tekst. Kom jij er uit op basis van deze link? https://www.taaltelefoon.be/ertussenin-ertussen-i… @Marceline, ik plaagde. De bestemming van de stroopwafels vind je goed gevonden. Op het bordes zal je nieuwe minister/staatssecretaris staan. Ergens schreef je toch dat je voor een ministerie werkt? Vandaar. @Riny, dat geeft de burger moed, dat hij of zij het weer heeft gered. :D Dank voor de reacties.
Mili, het Nederlands is ingewikkeld en je link maakt het voor mij niet makkelijker. Ik ga er nog eens op studeren. Ik kan het nu niet terug vinden, maar ik las elders iets anders.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Wat een luchtig en baldadig verhaal! De titel wekt de nieuwsgierigheid, en je weet de spanning vast te houden tot het einde. Dat lukt vooral door die geweldige dialogen waarin het je lukt om de nonchalante sfeer tussen Max en Les optimaal neer te zetten. Goed plot, het einde is erg grappig. En de verzuchting ‘eindelijk oorlog’ in de laatste zin van Lex maakt dit verhaaltje helemaal af. Je zou het de echte Max en Lex gunnen dat ze dit ‘spelletje’ konden doen