Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#165 - Drank der wijzen

Hyperopgewonden kwam hij mijn kamer binnenlopen. ‘Ik heb de drank der wijzen gemaakt. De drank die alles doet regenereren. Alles! Denk je dat eens in. Afgehakte benen, uitgestoken ogen, noem het maar. Ik ben nu op zoek naar een vrijwilliger…’ Ik moet bekennen dat ik enige huiver voelde. ‘Ho,’ zei ik, ‘heb je bewijs?’ ‘Nee,’ zei hij, ‘maar het werkt!’ ‘En alles kan ermee regenereren?’ vroeg ik. ‘Ja, alles!’ ‘Ook zaken van niet-organische aard?’ ‘Maakt niet uit,’ bevestigde hij. ‘Stroopwafels?’ vroeg ik. ‘Stroopwafels,’ zei hij, en hij liep heen. Een paar dagen later ging ik bij hem op bezoek. Het was een chaos. Op zijn bureau een paar nog niet aangebroken pakjes stroopwafels. Overal in de kamer, op de grond, in de boekenkast, op de vensterbank, tegen de muur, aangegeten stroopwafels. Hijzelf hing in de bank. ‘Het wil nog niet erg hè,’ constateerde ik. Maar hij liet mijn scepsis langs zich heen glijden. Met een gelukzalige glimlach wenkte hij me bij zich. ‘Bewijs,’ zei hij. Hij wees naar een foto van een stroopwafel met een flinke hap eruit. Ernaast lag een stroopwafel met een klein hapje eruit. ‘Tjonge,’ zei ik. Hij keek alleen maar blij. Ongelooflijk blij.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed gevonden, toch ben ook ik sceptisch. Een stroopwafel waaruit een grote hap is genomen, de wafel met kleine hap eruit ernaast? Regenererend? Hoe bewijs je dat het om dezelfde wafel gaat, vermits er hopen aangegeten wafels liggen? ;) Heerlijk lezen, dat wel!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel gevonden, Gijs! Echt weer een verhaal van jou hand. Wel een vraag: Is 'hing in de bank' bewust? Of een tikfout? En indien bewust: ik zie het niet zo voor mij. Hoe stel jij het je voor?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs Je hebt duidelijk meer fantasie dan ik. Wat heerlijk absurd. Dialooglabels zijn per definitie een vorm van inbreuk door de schrijver. Ze zijn nodig om te duiden wie wat zegt, omdat het alternatief (weglaten) de lezer verwart en dat is een vrijkaartje om de lezer uit de fictionele droom te halen. Ik ben dan ook van de school om zo min mogelijk opvallende labels te gebruiken, zoals zeggen, vragen en antwoorden. In die visie gebruik ik geen "bevestigen" en "constateren". In dit stuk kun je overigens veel labels weglaten omdat het duidelijk is wie wat zegt. @schrijvenmaar en @marceline - "in de bank hangen" en "op de bank hangen" kunnen m.i. beide. "In" roept bij mij het beeld op van een lage bank met zachte kussens, zoals je ook in de kussens wegzakt. "Op" refereert aan een harde bank waarin je niet kunt wegzinken, bijvoorbeeld een houten geval in een park.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen, gs. De dialooglabels storen mij niet, halen mij niet uit de fictionele droom. Waarschijnlijk omdat er duidelijk een verteller aan het woord is en de labels passen in de sfeer die de verteller wil oproepen, sterker nog: wil inkleuren. De verteller is bewust aanwezig - denk ik - en wil bewust de lezer en zijn beleving sturen. Hij is bewust actief om zijn zienswijze duidelijk te maken. In een 'anekdotische' tekst zoals deze kan dat - wat mij betreft - zonder probleem.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gekloonde stroopwafels of steeds uit iedere stroopwafel een lekker hap genomen. Je laat het als schrijver in het midden, leuk! Mooi absurdistsich verhaal met duidelijke sfeertekening: in de bank hangen, hij keek alleen maar blij, ongelooflijk blij.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gijs, ... wat een leuk verhaal. Het was lekker stroopwafelig om te lezen. Er wordt wat afgehapt: grote hapjes - kleine hapjes.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig verhaal. Is hij nu blij omdat hij stroopwafels heeft mogen eten of heeft zijn drankje toch een beetje geholpen? Graag gelezen

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Gijs, prachtige vinding, om ten eerste een drankje ten tonele te voeren dat alles in de oude staat weet te herstellen en ten tweede het bewijs via het stroopwafelwezen te leveren! Een echte Willy Wortel, die HP van jou! Ik heb ervan genoten, Gijs!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank, op vs. in? Ik heb het er binnen mijn gezin uitgebreid over gehad: op bed liggen en in bed liggen kan allebei, op een stoel zitten en in een stoel zitten ook (mits de stoel lui is in het laatste geval), maar in de bank hangen... Mijn zoon heeft geprobeerd het voor te doen (het kostte ons een kwartier om hem weer te bevrijden), maar toch zou het best een slordigheid van mij kunnen zijn. Hoewel, @Leonardo Pisano … de dialooglabels? Ik vind ‘zei ik … zei hij … zei ik … zei hij etc.’ niet heel fraai, en ik heb ook bewust een paar labels weggelaten, maar ik ben er niet dogmatisch in. Dialooglabels kun je ook gebruiken om het tempo in je verhaal te beïnvloeden, en voor een beetje ‘tell’. Over ‘tell’ gesproken: “Maar hij liet mijn scepsis langs zich heen glijden” vind ik ook wel een aardig voorbeeld van 'tell'. @marlie, je was er niet bij, anders zou je ook overtuigd geweest zijn. Oorspronkelijk wilde ik mijn verhaal laten eindigen met zoiets als ‘Neem een stroopwafel,’ bood hij aan, ‘dan ga ik mijn bijl halen.’ maar ik dacht dat dat te flauw zou zijn. Mee eens?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, toch mis ik verder in je verhaal het toverdrankje cq. Drank der wijzen. Dat maakt het verhaal nog absurder. Was leuk te lezen, Groet Connie

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(@leonardo: als een bank hard was, zou ik er niet op gaan liggen)
Hard en zacht zijn twee uitersten met tussenliggende gradaties. ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
oh ja, en ik heb zwervers heel genoeglijk zien liggen op de hardste soort het was meer dat ik echt totaal onderuit gezakt languit over mijn bank uitgesmeerd lag, toen ik mijn eerste commentaar schreef

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Bij deze titel dachten wij gelijk aan Asterix en Obelix. ‘Bewijs’ zouden wij wel een goede titel vinden: dekt de lading en je wilt toch weten ‘Wat voor bewijs dan?’ Het verhaal pakt dus anders uit dan we dachten, maar het is zeker verrassend. Prima openingszin, die nieuwsgierig maakt. Vooral het einde vinden wij komisch waarin het bewijs totaal geen bewijs hoeft te zijn: al die stroopwafels die er door elkaar liggen (je ziet het voor je) en dan het zogenaamde bewijsstuk!