Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#162 De stroopwafel

Over de boulevard banjerend, probeer ik de laatste zonnestralen van deze zomer op te vangen. Gezien de overbevolking op het strand hadden meer mensen die behoefte. Zon, strand, water en zand zijn de voorwaarden voor geliefden om om elkaar heen te draaien, alsof het de laatste gelegenheid is. Hoe zij vanavond huiswaarts keren, hangt af van hoe zij het recept van zo’n zonnige dag kunnen volgen. Aanvankelijk nog lelieblank liggen ze, met een tevreden blik, gezapig naast elkaar. De warmte en de zon moeten het werk doen, en hij wacht af of zij uiteindelijk zal zijn 'om in te bijten'. Met het verstrijken van de uren neemt de kracht van de zon toe. De lucht trilt boven de dampende lichamen, die regelmatig om hun as draaien, opdat beide zijden gelijkmatig zullen kleuren. Op zeker moment vinden ze de afstand te groot, wikkelen ze zich om elkaars lijf heen, en gaan strelend en minnend verder, alsof ze alleen op de wereld zijn. Hoe zij zich ook keren, op of onder elkaar, of naast elkaar,…alle zijden veranderen gelijkmatig van kleur. Ze plakken aan elkaar vast, bijeengehouden door een druipende zweetlaag. Plotseling, als gestoken door een wesp, springen zij op, kijken elkaar aan en doen een stapje achteruit. De druppels, die hen eerst deden vastplakken, verkleuren het zand bij hun voeten. Dan rennen ze los van elkaar naar de branding, nemen een duik en komen proestend ineengestrengeld weer boven. Weer plakken ze tegen elkaar aan, maar de druipende vloeistof tussen hen in is nu geen reden om een stap achteruit te doen. Hun verkleuring geeft aan dat de tijd om is. Je ziet hem denken: ‘Zij is om in te bijten.’ Ik loop na het strand, voordat ik huiswaarts keer, nog even over de braderie. Een welriekende geur bereikt mijn neus. Met gesloten ogen probeer ik de herinnering boven te halen en zet gretig mijn tanden in de verse stroopwafel. 'Mmm, om in te bijten...'

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je maakt me erg blij door hier weer te schrijven, en hoe. Het beeld van twee met elkaar spelende geliefden en een stroopwafel schets je naadloos in elkaar overlopend, terugvloeiend en zich weer herhalend. Prachtig. De laatste alinea is leuk, maar had wat mij betreft weggelaten kunnen worden.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ik ben ook blij om je hier weer te lezen. En zo zinderend nog wel, met het beeld van de twee minnende geliefden op het strand. Ik begrijp wat Stella bedoelt met het weglaten van die laatste alinea, maar snap dat je hem nodig hebt gezien de opdracht.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn Connie je te lezen, helemaal eens met bovenstaande twee reacties, zinderend goed terug gekomen deze week! Energie voel ik hiein! De laatste alinea kan wat mij betreft ook weg, als je iets meer 'show' in de vloeistof laat doorklinken: misschien een zwerm wespen die op de zoetigheid afkomt? Dan spreekt de titel voor zich. Goed gedaan!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie lieve reacties. Ik miste SOL heel erg en ook het schrijven. Of ik de energie kan opbrengen om op iedereen te reageren... Dat weet ik niet. Alles is heel fragiel. En ja die laatste alinea was aanvankelijk de eerste, maar ik kon de overgang niet soepel laten verlopen. Ik begrijp jullie reactie hierover wel. Fijn om weer 'onder Sollers' te zijn. Groet Connie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Fijn dat je weer energie hebt om te schrijven. Naast het zoete van de liefde, proefde ik het zout van de zee en het zweet bij de zoetheid van de stroopwafel. :nod:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Marijcke. Ik moet afwachten of ik niet te voorbarig ben geweest, maar ik miste SOL heel erg. Ook dank je voor je reactie, de sfeer is dus overgekomen. Fijne dag, Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Connie, ik hoop dat je op de momenten dat je de energie hebt ons blijft verblijden met je mooie verhalen, zoals deze. Wat een goede vondst om bruinbakkende verliefden te vergelijken met stroopwafels :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Connie, zo te lezen zit je in een moeilijke fase in je leven? Sterkte daarmee! Mooi verhaal, lekker plakkerig ook. Geen zorgen, ik blijf niet plakken hoor; daarom stopt mijn reactie hier. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha @Connie, je probeert het weer. Mooi. Hoop dat het schrijven je afleiding en energie geeft. Je hebt je heerlijk plastisch uitgeleefd en in tegenstelling tot zonaanbidders gruwde ik er bijna van. Om hun as draaiende dampende lichamen, druipende zweetlagen, driewerf jakkes! :eek: Ik vraag me af als je in de eerste alinea stelt: 'ik probeer de laatste zonnestralen van de zomer op te vangen' of de intens beschreven hitte hier wel mee strookt. Wellicht is 'zomerdag' dan beter. Ik vind de laatste alinea wel passend want [Met gesloten ogen probeer ik de herinnering boven te halen ...] kan evengoed verwijzen naar eigen bakkende strandherinneringen. Succes!

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Is dit een autobiografisch verhaal? Hoe dan ook, de stijl is netjes en duidelijk, beschrijvend. Probeer er meer beleving in aan te brengen. Het bruggetje naar de laatste alinea is te ver gezocht, dat is jammer. Het begin zit juist zo goed in elkaar.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, hier meedoen op Sol voelt als 'zo hoort het te zijn'. Inmiddels is schrijven een wezenlijk deel van mijn leven, dat is me de laatste weken wel duidelijk geworden. Of je bent geen zonaanbidders of je gruwt van al dat kleffe gedoe, Mili, maar je reactie spreekt Mili's boekdelen. Je opmerkingen neem ik mee in mijn eigen versie. De laatste alinea was aanvankelijk de eerste, alleen kon ik de verbinding niet naadloos krijgen. Dank voor je reactie, was fijn om die weer te lezen. Mooie dag verder, Connie NB. Ik weet niet of de ukv wel echt iets voor mij is. Ik wil wel lid van de groep blijven, maar of ik blijf meedoen...

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gastschrijfcoach, dank voor de reactie. Als de laatste alinea weer de eerste zou worden is dat bruggetje vermoedelijk logischer. En autobiografisch of niet...dat is aan de lezer. Dank voor de opdracht... Groet Connie