Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#162 Met genoegen

Ik vertel u, de ultieme stroopwafel bestaat uit twee veerkrachtige samengeknepen koeken, rondgevormd met daartussen een bruin goedje zo vloeibaar als de temperatuur waarin ze voorgeschoteld wordt. Ja, ik zeg ‘ze’, een stroopwafel is ongetwijfeld vrouwelijk patisserie. Wanneer je de koeken, die in de perfecte omstandigheden flexibel zijn, met je vingers een beetje van elkaar trekt kun je er met je tong tussen slieren. De stroop wordt dan warm en vloeibaar om uiteindelijk gemengd met speeksel naar binnen te glijden. Als je geluk hebt kun je als de koek op is nog wat stroop uit je gezicht likken. Als kind deed ik dit graag en hartstochtelijk. Ik ben opgegroeid in Dreumel, een dorp in het Land van Maas en Waal. Samen met mijn moeder haalde ik op woensdagen een pond verse wafels op de markt in Tiel. Daarvoor moest ik anderhalf uur lopen, dat had ik er graag voor over. Mijn vader vroeg of ik die stroopwafels niet wat genderneutraler kon eten. Om zijn wens kracht bij te zetten vatte hij zijn klotenpijp in de hand. Hij is dijkwachter, het ding wijkt niet van zijn zijde. Dagelijks loopt hij ermee over de Waaldijk. In 1781 is er een dijkdoorbraak geweest en hij is bang dat het weer gebeurt. Stroopwafels vind ik nog steeds onweerstaanbaar. Als u het niet erg vindt leg ik deze eerst even in de ijskast om hard te worden. Daarna snijd ik haar in onzijdige vierkantjes. Dat eet smakelijker.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella, ik las ergens dat je moeite had met de stroopwafelopdracht maar kijk, nu krijgen we een heerlijk ongebreideld stuk voorgeschoteld. Ik weet niet over welke fenomenale lange tong jij beschikt om 'stroop uit je gezicht te likken'. :D Denk je niet dat vanaf 'Hij is dijkwachter ...' de tekst in de vt hoort? In ieder geval was je vader een profetische man, hij voorzag het tijdperk van het genderneutralisme. Maar wat een droefenis dat jij nu ronde wafels in in onzijdige vierkantjes snijdt. :crybaby:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, je hebt me overtuigd, stroopwafels zijn vrouwelijk, ineens zag en proefde ik het,.... En inderdaad, in aansluiting op Mili: loopt je vader daar nog? Cora

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik moet klotenpijp opzoeken. Mijn man rookt pijp maar daar hangen geen ballen aan, wel aan hem natuurlijk anders is hij onzijdig en daar raak ik van in de war. Maar dan nu serieus ik vind het een erg goed verhaal en zelfs smakelijk terwijl ik niks met die dingen van welk geslacht dan ook heb.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili en Cora: Dat klopt, ik had wat moeite met de opdracht. Na een hint van Nancy (iets met 'het') liet ik mijn omgebouwde buurman model staan voor mijn HP. En je wilt niet weten wat zij allemaal voor ellende meegemaakt heeft, en nog. Dus laat ik haar vader liever nog even leven. De stroop uit je gezicht likken doe je door na het nuttigen van een stroopwafel even uit jezelf te treden en jezelf bij de oren te pakken. @ Marceline: Lekker, jouw reactie :) ! @ Nancy, een klotenpijp is een pijp die, samen met een prikstok, wordt gebruikt om te controleren of de dijken nog goed genoeg zijn om ons te beschermen. Ik hoorde er laatst over op het nieuws en het woord is blijven hangen. Ik ben blij dat je echtgenoot niet genderneutraal is, en ook dat je mijn verhaal goed vind. Dit heb je dan ook een beetje aan jezelf te danken. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer iets geleerd over de klotenpijp. Hoewel ik bij mili aansluit wat betreft die tong, vind ik door je intro 'ik vertel u' je eerste alinea erg overtuigend werken voor degenen die ze niet lusten. (met uitsluitsel vd stroop-speeksel combinatie!) De vrouwelijke patisserie die onzijdige vierkantjes worden vind ik reuze gevonden! typo laatste alinea: u vindT Heel graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, beeldend geschreven. Ik zie het zo voor me. Je uitleg erbij, maakt het nog meer hottopic! En het filmpje gekeken van de oefening dijkdoorbraak!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marlie: Misschien moet ik toch iets doen met die tong, hmmm... ik vind het zelf leuk om het oplossen van dat soort problemen aan de fantasie van de lezer over te laten. Eventueel kan een flessenlikker gebruikt worden wanneer de stroop niet direct met de tong bereikbaar is, dan kan de stroop daar vanaf gelikt worden. Voedsel vermengd met speeksel versterkt de smaakbeleving, dat is nu eenmaal een feit. Dank je wel voor je feedback en je compliment. Die fout heb ik meteen verbeterd! @ Mw. Marie: Dank je wel. Die oefening heb ik dus ook gezien, ik denk dat ik het woord daar vandaan heb.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met genoegen, prima titel omdat ik je verhaal met genoegen las. En die tong, fantastisch gevonden. Vrouwelijke patisserie, briljant gevonden, Stella.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella M, Met genoegen gelezen, de dijkwachter is een held. terzijde:
Wanneer je de koeken, die in de perfecte omstandigheden flexibel zijn, met je vingers een beetje van elkaar trekt kun je er met je tong tussen slieren.
Zo'n bijzin met 'die' leest als een vertraging. Niet erg, het kan ook zo: In de perfecte omstandigheden zijn de koeken flexibel, je kunt ze met je vingers een beetje van elkaar trekken en er met je tong tussen slieren. 'uit je eigen gezicht likken.' - 'je gezicht' is voldoende. (eigen staat meestal overbodig in de zin)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jan, dank je voor het aandachtig lezen en de tips die ik altijd zo op prijs stel. 'Eigen' heb ik weggehaald, ik vind het een stuk mooier zo. Met je andere suggestie ga ik later nog aan de slag, ik denk ook dat het goed is daaraan te sleutelen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, wat een prachtige beschrijving van de stroopwafel die aan de Sollers kleeft. Dank voor je spontane welkom bij mijn bijdrage. Ik hoop zó erg dat ik het kan volhouden. Fijne dag, Connie

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Originele insteek van de opdracht. Het wordt een heerlijk aanstekelijke, kliederige zooi. Je bent ons als lezer wel een beetje kwijt op het punt waar je vader vraagt of je de stroopwafel niet wat genderneutraler kunt eten. We nemen aan dat hij dit recent vroeg en niet vroeger? En we raken verward als je zelf ineens de stroopwafel in de koelkast stopt om het geklieder te voorkomen. De motivatie is niet duidelijk. Je formuleert origineel: ‘stroop uit je gezicht likken’, ‘onzijdige vierkantjes’. Leuk slot!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Lineke, bedankt voor jullie feedback! Het is me duidelijk dat ik de tijdlijn niet goed uitgezet heb. De anekdote kan zich in principe afspelen in het jaar 1950 alsook in 2050. Vader spreek HP toe in zijn/haar jeugdige jaren. Ik dacht dit duidelijk gemaakt te hebben door aan te geven dat hij dreigt met zijn gereedschap maar ben hierin denk ik niet helemaal geslaagd. De motivatie om de stroopwafel te bewerken valt te lezen in het leuke slot ;)