Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 162 Amahorum

Amahorum Sinds ons dorp een bedevaartsoord is geworden ben ik beste maatjes met pastoor. Wij zijn buren en wonen pal tegenover de kerk. Onze groentetuinen grenzen aan elkaar en vooral ’s zomers treffen we elkaar daar regelmatig. Niet zelden eindigt zo’n ontmoeting pas als we vrolijk een van zijn voortreffelijke miswijnen hebben geprobeerd en goed bevonden. Enkele jaren geleden was Frans, zo heet pastoor, langdurig depressief. Hij twijfelde aan zijn geloof in God en aan de hele liturgische poppenkast. Wat hem vooral dwars zat, was de achteruitgang van het kerkbezoek. Hij miste de erkenning van de gelovigen. Toen wij eens bij een glas wijn kwamen te spreken over dat teruglopende misbezoek, bracht ik hem op het idee eens iets rigoureus, spraakmakend te veranderen in de kerkbeleving. 'Neem bijvoorbeeld die hosties die jullie uitdelen’, zei ik, ‘die hebben toch smaak noch kraak. Die plakken aan je verhemelte en moet je met een vinger lospeuteren. Dat kan toch anders. Waarom zou je daar geen lekkernij van maken? Een stroopwafel bijvoorbeeld.’ Daar ging Frans een licht op. ‘Eureka’, zei hij en de volgende dag gingen we samen naar Tjeu Dumoulin, de plaatselijk bakker, om onze plannen te bespreken. Twee maanden later had Tjeu een product ontwikkeld om je vingers bij af te likken. Een stroopwafel ter grootte van een twee-euro-muntstuk, niet dikker dan drie millimeter, gevuld met appel-perenstroop, verrijkt met een snufje zout en kaneel. Met Kerstmis, tijdens de druk bezochte nachtmis, werd de nieuwe hostie plechtig ingewijd. Tijdens de preek stond pastoor Frans langdurig stil bij deze vernieuwing van de eucharistieviering. De gelovigen reageerden enthousiast. Er werd zelfs voor het eerst in deze kerk geapplaudisseerd. Daarna ging alles razendsnel. Het Limburgs Dagblad en het Limburg journaal kregen er lucht van en heel Limburg wilde die wafels wel eens proeven. De bakker kon de vraag amper aan. Hij verkocht de mini koekjes ook in eigen winkel; gezegend en wel. Ons dorp ligt op het hoogste punt van het plateau van Margraten, aan de Mergellandroute. Toen Tjeus neef Tom met zijn wielerploeg eens langs fietste en bij zijn oom stopte om de gezegende koekjes te proeven, werden daar foto’s en films van gemaakt. Een promotie die zijn weerga niet kent. Tom Dumoulin boekte daarna succes op succes en dat werd toegeschreven aan de gezegende koekjes van pastoor Frans. Weken voor de Amstel Goldrace is het een heksenketel in ons dorp. Alle wielerploegen willen die stroopwafels om hun renners tijdens de rit te foerageren. Laatst vroeg ik Frans waarom hij niet meer het gebruikelijke ‘lichaam van Christus’ zei bij het uitdelen van de hosties, maar in plaats daarvan het Latijnse amahorum. ‘Dat is geen Latijn’ zei hij, ‘ dat woord heb ik verzonnen en betekent gewoon ‘ammehoela’.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Mooi verhaal, geheel in sfeer. Laatste zin vind ik wat flauw. (Ik ben zo vrij een variant te verzinnen: 'Dat is bakkerslatijn,' zei hij.)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Mooi verhaal, geheel in sfeer. Laatste zin vind ik wat flauw. (Ik ben zo vrij een variant te verzinnen: 'Dat is bakkerslatijn,' zei hij.)
JanPee, zelf dacht ik even aan potjeslatijn, maar dat bestaat ook echt echt Latijn. Amahorum ruikt slecht naar Latijn en dat gebruikte pastoor Frans al voor hij stroopwafels ging bakken. Dus vind ik 'bakkerslatijn' niet zo voor de hand liggend. Maar fijn dat je weer meedacht. Dank je.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, ik vind ammehoela juist een pracht uitsmijter haha cora
Inderdaad een uitsmijter om aan te geven dat pastoor Frans na zijn depressie onbevangener en minder dogmatisch met zijn geloof omgaat. Ik had hem ook een paar boeken van Harry Kuitert geleend. Dank voor je commentaar, Cora.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, 455 woorden :D Ik hecht toch aan de uitdaging van het door de schrijfcoach gestelde maximum. Neemt niet weg dat het een smakelijk verhaal is (alhoewel ik gruw van stroopwafels), De uitsmijter bevalt me ook wel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, ... je bent te herkennen uit velen en je blijft jezelf. Het einde vind ik wel een beetje wrang. :D

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door het succes werd het een religieus stroopwafeltje. God als coach van het wielerpeleton.Een prachtig verhaal, bizar en zeer vermakelijk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, je bent en blijft een entertainer pur sang. En als je de kerk in haar taas kan nemen word je bijna goddelijk. :D

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, geweldig verhaal! Mooie uitsmijter ook. De 450+ woorden vergeef ik je . Wat betreft de uitdaging aangaan ben ik het met Angus eens, maar wij hebben daar wel vaker over gesproken. dus dat doe ik niet meer. ;)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben blij met je lange verhaal, het geeft een fijne inkijk in de knusse gemeenschapszin van het mooie Limburg. Hoe een ieder meedenkt met, creatief wordt en profiteert van een depressie, dat geeft hoop.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, heerlijk verhaal zowel qua sfeer, originaliteit en humor inclusief afsluiter. :thumbsup:
Nancy, bedankt voor je commentaar. En dan te bedenken dat het verhaal zich slechts enkele kilometers bij jou vandaan heeft afgespeeld.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, 455 woorden :D Ik hecht toch aan de uitdaging van het door de schrijfcoach gestelde maximum. Neemt niet weg dat het een smakelijk verhaal is (alhoewel ik gruw van stroopwafels), De uitsmijter bevalt me ook wel.
Goed geteld, Angus; 455 woorden. Oorspronkelijk waren het er meer dan 700. Te lang stil gestaan bij de psychische problemen van pastoor Frans en of die stroopwafel als vervanger van de hostie wel door de pauselijke beugel kon, die stelt dat het een ongedesemd baksel behoort te zijn. Het is me toch gelukt om een paar honderd woorden van het verhaal af te knagen. Met nog meer snoeien zou ik het naar mijn smaak tekort gedaan hebben. Ik besef dat ik met deze grove overtreding so wie so buiten de prijzen val, hoewel het stroopwafeldoek een aanwinst voor mijn boekenkast zou zijn geweest. Al jaren heb ik behoefte aan een nieuw boek. Even zo lang stel ik de aanschaf daarvan uit, in afwachting van jouw debuutroman die je me hebt beloofd. Hoe staat het daarmee? Moet ik nog lang wachten of zeg je: koop zelf maar een boek. Dank voor je commentaar. Kom de wosties van pastoor Frans eens proeven, ze zullen jou ook bevallen. Ze zijn smakelijk en tevens geestelijke doping. Je wordt er weer goedgelovig van. Zeker ook aan te bevelen voor je alter ego.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, ... je bent te herkennen uit velen en je blijft jezelf. Het einde vind ik wel een beetje wrang. :D
Riny, ik kan me voorstellen dat je het einde wrang vindt. Pastoor Frans heeft met 'amahorum' een modus gevonden om nog als pion in de poppenkast mee te spelen; hij is 83.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door het succes werd het een religieus stroopwafeltje. God als coach van het wielerpeleton.Een prachtig verhaal, bizar en zeer vermakelijk.
God als coach is ook de reden waarom de stroopwafels in de winkel van Tjeu Dumoulin niet meer gezegend mogen worden. Het werd aangemerkt als geestelijke doping en daarom verboden. Maar bovenal werd het gezegende koekje in de ban gedaan omdat de wielrenners ze massaal aan de kant van de weg gooiden; een vorm van heiligschennis. Wel zit het dorpskerkje 's zondags barstens vol wielrenners die te communie gaan, in de verwachting op de weg beter te presteren. Dat is natuurlijk toegestaan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik de laatste zin persoonlijk ook wat pijnlijk vind, is het geheel weer een echte DOS bijdrage. Ik geniet altijd van jouw eigen stijl, Groet Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, je bent en blijft een entertainer pur sang. En als je de kerk in haar taas kan nemen word je bijna goddelijk. :D
Mili, de kerk is mij lief (om in haar taas te nemen). Leuke uitdrukking, op en top des Mili's. Ik had er nog nooit van gehoord. Dank je wel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, geweldig verhaal! Mooie uitsmijter ook. De 450+ woorden vergeef ik je . Wat betreft de uitdaging aangaan ben ik het met Angus eens, maar wij hebben daar wel vaker over gesproken. dus dat doe ik niet meer. ;)
Marceline, niet zelden merk ik hier dat de beperkende uitdaging ten koste gaat van de kwaliteit van het verhaal. Die behoort voorop te staan. Natuurlijk moet je je uiterste best doen om je verhaal binnen de woordlimiet te persen, maar niet altijd lukt dat. Ik heb er soms slapeloze nachten van, mag je best weten. En als er mensen zijn die denken dat het me geen reet interesseert, die hebben het mis.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben blij met je lange verhaal, het geeft een fijne inkijk in de knusse gemeenschapszin van het mooie Limburg. Hoe een ieder meedenkt met, creatief wordt en profiteert van een depressie, dat geeft hoop.
Stella, jouw kijk op Limburg is juist en siert je. Dank je wel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, heerlijk kunnen lachen om je verhaal, Limburg ten top!
Marie, heerlijk te horen dat het verhaal je heeft bevallen, dank je wel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik de laatste zin persoonlijk ook wat pijnlijk vind, is het geheel weer een echte DOS bijdrage. Ik geniet altijd van jouw eigen stijl, Groet Connie
Connie, het pijnlijke is een realiteit en moeten we niet schuwen te vermelden. Dank voor je compliment. Ik blijf m'n best doen.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Mooie beeldende 1e alinea – de pastoor, de ik, de tuin en de kerk. Pais en vree. Je voelt de sfeer. Het is best een lang verhaal, maar je blijft als lezer voldoende nieuwsgierig om door te lezen. Je kunt nog iets strakker schrijven, waardoor het verhaal met nog meer plezier leest en er meer vaart en spanning in komen. In de derde alinea bijvoorbeeld heb je het over ‘…rigoureus, spraakmakend…’ Maak een keuze voor een van de twee. Welk woord vind jij het beste passen in je verhaal? Kies die, het versterkt je verhaal. Soms haperen formuleringen een beetje ‘en moet je met een vinger lospeuteren’ moet zijn en ‘je moet ze met een vinger lospeuteren’. Jammer omdat het de lezer uit de flow van het verhaal haalt, maar makkelijk opgelost. Je gebruikt vaak het koppelwoord ‘en’ om zinnen aan elkaar te verbinden. Een voorbeeld: ‘Met Kerstmis, tijdens de druk bezochte nachtmis, werd de nieuwe hostie plechtig ingewijd en tijdens de preek stond pastoor…’ Probeer eens voor zo’n ‘en’ te stoppen en een nieuwe zin te beginnen. Beide stukjes informatie, die je in zo’n zin geeft krijgen los van elkaar meer aandacht. Leuk en verrassend einde. Dat past goed bij de couleur locale die je in het begin al hebt neergezet.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lineke, dank voor je uitgebreide en waardevolle tips. Ik zal ze in mijn geheugen prenten. Ik heb hier en daar wat veranderd.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje late reactie. Een mooie anekdote in je eigen stijl. Als je er maar de kerk of een pastoor kan doordraaien! Ik lees je weer met de glimlach. Ik ga akkoord met je reactie in #19. Een fragment kan zodanig kort zijn dat de lezer met vraagtekens eindigt. Het moeten uitleggen drukt m.i. de pret. Ik heb het graag duidelijk. Jouw anekdote heeft sfeer nodig, een slokje (fles) miswijn brengt het gesprek op gang. Media en wielerploegen maken het af. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje late reactie. Een mooie anekdote in je eigen stijl. Als je er maar de kerk of een pastoor kan doordraaien! Ik lees je weer met de glimlach. Ik ga akkoord met je reactie in #19. Een fragment kan zodanig kort zijn dat de lezer met vraagtekens eindigt. Het moeten uitleggen drukt m.i. de pret. Ik heb het graag duidelijk. Jouw anekdote heeft sfeer nodig, een slokje (fles) miswijn brengt het gesprek op gang. Media en wielerploegen maken het af. :thumbsup:
Marlie, fijn dat je nog even langs kwam.