Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#162 Aanbieding

Ik las het in de Drechtum Centraal, een huis-aan-huis krant. Na een vierde supermarkt telde ons dorp een privéclub. Ik trommelde op de leuning van de rookstoel. In het dorp, geen gedoe met de OV-chip. Ik belde. Een vrouw met een vriendelijke stem noteerde mijn naam en tijdstip. Ik douchte die ochtend langer, toch nerveus. Ik kende de straat. Vooroorlogse huizen. Kamer en suite. Ik kantelde mijn nek en belde aan. 'U bent de meneer van de reservering?' vroeg de vrouw die opendeed. 'Zeker, goedemiddag.' De vrouw stapte achteruit. 'Komt u verder.' Ze was aantrekkelijk, niet te veel jonger dan ik. De spanning viel van me af. Ik liep de woonkamer binnen. 'Neemt u plaats,' zei de vrouw. Ik ging zitten op een losse stoel en knikte naar twee jongedames op de bank. Vluchtig keek ik naar hun ouderwetse, onhandige ondergoed en deed of het normaal was dat ze ongekleed waren. De vrouw kwam binnen. Ze serveerde koffie met stroopwafels. 'Wel zo gezellig,' zei ze. 'Kunt u rustig een keuze maken.' 'Keuze?' vroeg ik. De vrouw at haar mond leeg en wees naar de bank. 'Welke van mijn dochters heeft uw voorkeur?' De jongedames glimlachten en sloegen hun benen hoog over elkaar. 'Ik snap het niet,' zei ik. 'U komt om verwend te worden, u mag kiezen door wie.' 'Door u,' zei ik. 'Ik heb u gesproken door de telefoon. Ik wil met u.' Het was stil. De zoete lucht van de stroopwafels mengde zich met de koffiegeur. 'Daar begin ik niet aan,' zei de vrouw. 'Ha, die mam,' zei een van de jongedames. 'Heb jij weer.' 'Mogen we dan een stroopwafel, mam?' vroeg de andere. 'Ja,' zei de vrouw. Ze ging op de leuning van mijn stoel zitten. 'Neemt u ook een stroopwafel, meneer. Van de Jumbo, die nieuwe supermarkt.' De jongedames trokken een sweater aan, de stroopwafels klemden ze tussen hun tanden. De vrouw legde haar hand in mijn nek. 'U begrijpt dat u wel moet betalen.' Ik knikte. 'Dan neem ik een stroopwafel.' De vrouw pakte het schaaltje van tafel. 'Dat is dan negentig euro.'

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invalshoek, leuk verhaal, en ook de wending aan het einde is mooi bedacht. De overgang die je beschrijft van de dochters -van jong volwassen dames in ondergoed naar meisjes die hun comfortabele sweater aantrekken met een stroopwafel tussen hun tanden - vind ik boeiend. Precies zoals ze kunnen doen en zijn, op die leeftijd :) Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik las in de opdracht autobiografisch en dacht oei wil ik dit wel weten van de heer Janpmeijers :D Een vermakelijk verhaal Jan :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel verhaal, janp, dat een mooi beeld van de hp schetst (en ook van de toch wel cynische moeder: 'Daar begin ik niet aan'. (Er staat trouwen 'gaan', waar je bij eerste lezing grif overheen leest.) Ik vroeg me af of je de lezer niet meer in het verhaal zou trekken, als je begint bij het moment van aanbellen met daarna een korte flashback die tot dat moment leidt. Ook omdat ik me kan voorstellen dat iemand als jouw hp bij dat aanbellen, zich nog afvraagt: Wat doe ik hier? Hoe ben ik hier terecht gekomen? Maar dat is dus gewoon een vraag. Met plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, Dank je wel. Nancy Bastiaans, Drechtum is een fictieve plaats, dat is bedoeld als signaal: u bevindt zich in een fictieve wereld. Dank voor het lezen. Angus, Hier gekozen voor een lineair verhaal om het gevolg van de keuze te laten zien. De werkelijkheid voldoet zelden aan de verwachting - dat geldt hier dus voor beide kanten. Met flashback zou idd ook kunnen. (g)aan - aangepast, dank je.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jan, ik had wel begrepen dat het fictie was maar ik twijfelde wel even :o Je lijkt me niet een schrijver om 'buiten het boekje' van de opdracht te gaan. Ik ben wel het type lezer die wel eens een opdracht te snel leest en begon door jouw bijdrage te twijfelen of dat nu weer het geval was. Maarrrr waar het om gaat is dat je stuk goed is. Bewondering hoe je de eenvoudige Hollandsche stroopwafel in deze ook toch zeker ook Hollandse setting hebt bedacht. Door het o.a. het trommelen op de rookstoel ontstond bij mij het beeld van lang vervlogen tijden maar toen kwam de Jumbo om de hoek. Dat doet mij aan de Quincunx van Charles Palliser denken waarbij ik ook stilstond bij het tijdsbeeld dat ik beleefde maar misschien wel dichterbij lag.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans, In de opdracht staat ook anekdote genoemd, dus niet per se autobiografisch. De rookstoel heb ik specifiek gebruikt voor sfeer en type man. Bij jou roept het een bepaald tijdsbeeld op. Zo zie je maar hoe sturend een enkel woord kan zijn. Ik had het zelf niet zo bedacht, ik heb in het hier en nu zo'n rookstoel staan ;) Dank voor je uitgebreide reactie.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, mooi, ik ruik, vooral door die rookstoel, een kamer van lang geleden. Maar ja, die Jumbo hè, dat had dan toch een Spar moeten zijn of de Gruyter. Geweldig die twist aan het eind! Cora

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk. Kleine suggestie waar ik zelf het verhaal vond haperen.
'U komt om verwend te worden, u mag kiezen door wie.' 'Door u,' zei ik. 'Ik heb u gesproken door de telefoon. Ik wil met u.'
In plaats van "door u", wat overduidelijk is door het stuk erachter, zou je deze herhaling kunnen overslaan. (Staat nu 3x in de zin) Bijvoorbeeld. Ik had toch met u gesproken? zou dit hele stuk kunnen samenvatten. Is maar een suggestie, niet dat je dat moet doen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
darkvalley, Die formulering (drie keer u) is bedoeld om de verwarring/miscommunicatie enz. van HP te laten zien. Nu ik het nalees is het misschien wat veel. Dank voor het lezen en meedenken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, Je moet via de stroopwafel maar op de tekst komen. Het ging niet om de wafels, dochters maar om de stroop, moeder. Dat s mijn invulling. Vermakelijk en dan ook nog de Jumbo noemen. Kijk, ik vind dat helemaal geweldig, Janp.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, dank je wel. Maddbrug, mooie invulling geef je eraan. Dank voor je reactie.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die stroopwafel is duur betaald. Wat mij betreft heeft hij zijn geld wel opgeleverd, het was alsof ik naast je in de rookstoel zat (als toeschouwer dan hè).

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een onverwacht verhaal waar je langzaam induikt. Want hoe de lezer bij de start een privé-club moet associëren met de in de opdracht vermelde stroopwafel, tsja... Voor 90 euro wil je waar voor je geld, en dan mag een wafel zeker niet ontbreken! Een vleugje sarcasme had niet misstaan als het volgende had gestaan: 'Na een vierde supermarkt telde ons dorp eindelijk een privéclub.' Interessant hoe tss de lijnen door (#1) de dochters het besef van hun vrouwelijkheid laten varen om zich onder een vormeloze sweater te verbergen. 'De jongedames trokken een sweater aan, de stroopwafels klemden ze tussen hun tanden.' Ik kan me inbeelden dat ze de wafel tss de tanden klemmen alvorens de sweater aan te trekken. Eenmaal aangekleed zie ik het nut niet van tss de tanden klemmen, eerder erin bijten. Het leest anders als '... sweater aan, de stroopwafels tussen hun tanden geklemd.'

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie,
Een vleugje sarcasme had niet misstaan als het volgende had gestaan: 'Na een vierde supermarkt telde ons dorp eindelijk een privéclub.'
Ja, dat vleugje zou kunnen. Misschien aardig om hier de achtergrond vd zin te geven. Ik heb de zin losjes gebaseerd op een zin van Simon Vestdijk, waarin hij zijn geboorteplaats kenmerkt. De zin: 'Lahringen telt zes kerken, geen enkel bordeel, en zeven scheersalons.' (Lahringen is een anagram van Harlingen, de geboorteplaats vd schrijver) Die zin is een kale mededeling, een opsomming, toch krijgt de lezer (ik) een beeld vd mensen in Lahringen. Dat was ook het doel van mijn variatie op de kale mededeling.
'De jongedames trokken een sweater aan, de stroopwafels klemden ze tussen hun tanden.' Ik kan me inbeelden dat ze de wafel tss de tanden klemmen alvorens de sweater aan te trekken. Eenmaal aangekleed zie ik het nut niet van tss de tanden klemmen, eerder erin bijten. Het leest anders als '... sweater aan, de stroopwafels tussen hun tanden geklemd.'
Het beeld is idd wafel tussen de tanden omdat ze beiden beide handen nodig hebben voor het aantrekken vd sweater. Jouw suggestie is een verbetering. Dank voor je uitgebreide reactie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stroopwafels of dochters, moeder heeft beide in de aanbieding en ook nog alsof het aanbieden van de dochters de gewoonste zaak van de wereld is. Voor hp was snel duidelijk aan welke kleverigheid hij de voorkeur gaf. Groet Connie

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Bizar plot dat consistent is uitgewerkt en daardoor haast aannemelijk wordt. Goed ook dat je als lezer in zo’n kort verhaal zelfs twee keer wordt verrast: eerst de twee jongedames en vervolgens ook nog eens € 90,- afrekenen voor een stroopwafel. Beeldende beschrijvingen en een grappig einde – de stroopwafel voor € 90,-. Laten we hopen dat dit niet, zoals de opdracht luidde, autobiografisch is.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JanPee, aangemoedigd door de gemoedelijke sfeer van je verhaal ( :thumbsup:) heb ik het aangedurfd mijn geluk op Katendrecht te zoeken. Ik hoefde maar 50 euro te betalen. Maar ik kon niet kiezen. Dat viel zwaar tegen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
hoe een verhaal tegelijkertijd hilarisch en eigenlijk diep triest kan zijn en dan ook nog bizar en toch heel aannemelijk geschreven en dat dan allemaal naar aanleiding van een stroopwafel nou ja