Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 159 : Honneponneke

Ik word wakker omdat ik het gevoel had in de diepte te vallen. Verdwaasd ga ik recht zitten. Het is aardedonker en ik heb het koud en draag enkel een katoenen gewaad. Gedurende enkele minuten probeer ik te vatten wat er is gebeurd. Ik probeer zo weinig mogelijk te ademen, want er hangt een misselijkmakende geur. En ik hoor niets, behalve mezelf. Mijn haren staan recht op mijn armen en in mijn nek. Met mijn vingers voel ik een gleuf aan de rand van het stenen oppervlak waarop ik zit. De offertafel ! Dat is het laatste wat ik me van de bizarre rondleiding herinner. Ik ga staan en voel met mijn blote voeten de ijzig koude natte stenen. Ik tast langs de kille muren en probeer me te oriënteren. Ik hoor iets langs me heen bewegen, een stille windverplaatsing gevolgd door een piepende lang gerekte kreet. Een vleermuis! Met groeiende paniek zoek ik een uitweg langs de wand. Nog één en nog één ! Plots duwt iemand op mijn schouder en zegt dwingend: 'liggen!' Een hele zwerm vleermuizen vliegt krijsend over me heen. Een gil ontsnapt me en schuurt mijn verkrampte stembanden. Kort daarna klinkt aanmoedigend :'Ga nu, volg de vleermuizen.' 'Waarom? Naar waar?' vraag ik hees en instinctief gehoorzaam ik. 'Naar buiten' klinkt de mannenstem. Zo snel mogelijk schuifel ik verder. Struikelend en tastend volg ik de geur van frisse lucht tot ik een keldergat vind waar ik door kan. 'Dank je. Wie ben je ?' vraag ik in het schemerdonker zonder dat ik iemand zie. 'Herken je mijn stem niet meer, Honneponneke?' 'Vader ? Maar ...' 'Ga nu, vlug !' 'En jij ?' 'Haast je nu!' Ik klim onhandig naar buiten. 'Sneller!' Zonder omkijken loop ik snikkend naar de poort. 'Ik wacht op je tot jouw tijd gekomen zal zijn.'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend verhaaltje, Sarina. En dan dat plot met de hulp uit onverwachte hoek. Heel mooi. Het lijkt mij wel beter dat je de laatste regel opdeelt in drieën. Nu lijkt het alsof jij de woorden daar uitspreekt. Ik neem aan dat je (overleden) vader het zegt, toch? (Let wel op de z. Moet zijn Z. :o
'Sneller!' zonder omkijken loop ik snikkend naar de poort. 'Ik wacht op je tot jouw tijd gekomen zal zijn.'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend verhaaltje, Sarina. En dan dat plot met de hulp uit onverwachte hoek. Heel mooi. Het lijkt mij wel beter dat je de laatste regel opdeelt in drieën. Nu lijkt het alsof jij de woorden daar uitspreekt. Ik neem aan dat je (overleden) vader het zegt, toch? (Let wel op de z. Moet zijn Z. :o
'Sneller!' zonder omkijken loop ik snikkend naar de poort. 'Ik wacht op je tot jouw tijd gekomen zal zijn.'

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jules, Dank je voor je reactie. De laatste regel heb ik enkele malen herschreven. Uiteindelijk heb ik teruggegrepen naar een reactie die ik gekregen heb van Mw. Marie op mijn tekst 'De familiekoffer'. Daarin verwees ze naar schrijfcoach Saskia http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/dialog…. Maar in 'Honneponneke' voelde dit niet zo goed aan. Bij deze heb ik het veranderd. En ja, ik heb de geest 'het spook' van mijn vader gebruikt. Ik refereer al zo dikwijls naar mijn overleden oma, dat ik eens voor verandering heb gekozen. Al zal hij zeggen, hé ik ben wel oud, maar nog niet overleden, hoor.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sarina, ... wat een spannend verhaal heb je daar verteld. Heerlijk dat je vader je nog op tijd kon 'verwijderen'. Met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, Dank je voor je reactie. Het verhaal is voor mij een totaal nieuw genre. Ik ben dus blij voor de feed back.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sarina absoluut goed en spannend verhaal. De windverplaatsing, de vleermuis, ik hoorde hem fladderen. Graag gelezen :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie verrassende insteek. Wakker worden op de offertafel en gered worden door je overleden vader. Je schrijfstijl lees ik graag!

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Stella. Ik probeer nu, voordat ik zelf een tekst stuur, geen andere inzendingen te lezen die betrekking hebben tot de wekelijkse opdracht. Dan merk ik de meest verschillende interpretaties, fantasieën en benaderingen die ik steeds met plezier lees.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Sarina, met veel plezier je verhaal gelezen. Er zit een mystiek kantje aan en daar hou ik wel van. :o Vleermuizen wijzen je de weg naar buiten, samen met een mannenstem die jou 'Honneponneke' noemt waardoor je vermoed dat de geest van je overleden vader is. Dat zou best kunnen. Ik heb in mijn opdracht gevraagd om een spookverhaal te vertellen; je komt dicht in de buurt. Proficiat. :o