Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 158 De vondst

Het vocht op het gras nestelt zich in de plooien van zijn versleten overjas als hij gaat liggen. De natuur is zijn slaapkamer, de maan zijn gezelschap. Hij sluit de ogen en strekt zijn armen uit naar de struiken naast hem, onder laaghangende takken krabben zijn nagels doorheen gevallen gebladerte. Ze raken iets hards en kouds. Hij stopt, tast dan aarzelend verder en voelt een kromming. Rollend op zijn kant, knijpt hij de ogen samen om het voorwerp te bepalen. Een tas of zo. Hij haalt diep adem. Twee dagen eerder botste hij bij een krantenwinkel tegen een sandwichbord op. De krantenkop erop blokletterde Urne ontvreemd uit het Nationaal Museum. ‘Hier heb ik je.’ In een haal trekt hij het handvat naar zich toe. Een donker koffertje in hard plastic, geen kras te bespeuren. De maneschijn valt op enkele slijtageplekken. Stickers noch labels. Naamloos. Vol verwachting veegt hij aarde en blaadjes weg. Hij zet het rechtop, binnenin valt iets tegen de wand aan. Aan slapen denkt hij niet meer. Zijn vingers trillen, het schuifslot is stroef. Beloning gegarandeerd. Hij veegt zijn handen droog en probeert opnieuw. Klik. Even blijven zijn handpalmen rusten op het deksel. Nu dan. De binnenkant van het koffertje ontrafelt een kluwen van geuren. Aarde, stof en nog wat. Iets ondefinieerbaars. Onwerkelijk. De urne. Zijn adem hapert, rillingen kruipen over zijn lichaam. Albast van … hoe oud wel? Zijn vingers glijden langs gebogen lijnen. Symbolen. Afbeeldingen. Zijn ogen vestigen zich op het deksel. ‘Doe open,' straalt het uit. De nieuwsgierigheid wint het. Hij draait het los en gluurt in de urne. Waarom zo zenuwachtig? Hij trekt zich terug, zijn handen verkrampt om de dodenkruik. Schade en openen vermijden. Zijn laatste gedachte zakt weg als de inhoud omhoog zweeft en in steeds kleiner wordende cirkels om hem heen draait.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marlie wauw ik waan me in een spannende avonturenfilm, zo'n Indiana Jones achtige film maar dan verfijnder. Heerlijk dit verhaal, leest als een het begin van een boek dat ik graag verder wil lezen. Hele fijne sfeer :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marlie, Het lijkt wel een versie van Aladin en de wonderurne. Een mooi, spannend verhaal dat me nieuwsgierig maakt naar het vervolg. Ik ga ervan uit dat de zwerver een mooie wens mag doen. Ja, toch? :o

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, genoten van je intrigerende verhaal, wat is er met de hp aan de hand, betoverd of bedwelmd?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... een vondst van een verhaal. Prachtig en luguber tegelijkertijd. Het woord: dodenkruik, kende ik nog niet. Blokletterde, ook mooi gevonden. Spannend geschreven, mijn gedachten vliegen alle kanten uit bij dit verhaal. Leuk, hoor.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Indiana Jones nog wel! Lang geleden maar lijkt me toch niet vergelijkbaar. Dat je het als boek zou lezen vind ik een compliment, maar zover zal het niet geraken :p Jules, leuk dat je het spannend vindt. Je zoekt er iets anders in dan Nancy. Eerlijk gezegd, neigt een wens doen naar een sprookje, ik zocht het meer in de richting van duistere krachten. i-kat, ik hou van je gortdroge 'is ie dood?' :D Dat mag je nu eens helemaal zelf uitmaken. Dank voor je reactie! mw Marie, kijk, je zoekt het al meer zoals ik denk. Het kan starten met een bedwelming, wat er dan komt, mag je zelf kiezen! Fijn dat je langskwam! Riny, dank je dat je het luguber vindt. Het was de wending die ik eraan wilde geven. Laat je gedachten maar vliegen! De 'dodenkruik' schreef ik om niet twee maal urne te schrijven, en 'voorwerp' leek me niet passend. Ik kan er een asvaas van maken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... ik vind dodenkruik wel een mooi woord. Ik heb gegoogeld. Volgens mij bestaat het nog niet. Wie weet een nieuw woord in de Dikke Van Dale?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie je hebt er een heel spannend verhaal van genaakt. Mooie opbouw met fraaie, sfeervolle beginzinnen. Beeldende details, zoals het openen van de koffer; vooral in dat gedeelte is de spanning voelbaar. Een luguber en mysterieus slot. Ik heb je verhaal in één adem uitgelezen. Taaltechnisch: Mij valt het gebruik van 'doorheen' als voorzetsel op. Is dat misschien Vlaams? Leuk gevonden: "blokletterde" M.i. kan het het woord "op" weggelaten worden in deze zin: "botste hij tegen een sandwichbord op." Dank voor dit goedgeschreven verhaal, waarin de koffer een wel heel bijzondere inhoud heeft.