Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#158 de koffer

De lucht is bezwangerd van de geur van zomerse regenbuien. Het is een druilerige dag. Met tussenpozen vallen dikke druppels neer op de naar water snakkende bodem. Een pad voert langs een dicht bosperceel met hoge loofbomen. Onder de warme zonnestralen droogt het mulle zandpad weer snel. Na een scherpe bocht gaat het pad verder tussen de rand van het dichtbeboste woud en een sloot. Het water gaat schuil onder welig tierend kroos. Het riet onttrekt het water aan het oog en brengt na elk zuchtje wind een zacht ruisen voort. Halverwege het pad zit, ineengedoken, een sjofel geklede man, in een versleten, zwarte hoodie, op zijn knieën. De zwarte gympen aan zijn voeten zijn drijfnat. Een oude koffer, die voor hem ligt, heeft zichtbaar de tand des tijds doorstaan. Zijn duimen klikken de sloten open. Het deksel met één hand omhoog houdend tast hij met zijn andere hand eronder. Met een trage beweging haalt hij een oranje koord en een plastic supermarkttas tevoorschijn, waarin de contouren van een stuk dik touw in de vorm van cirkels te onderscheiden zijn. Hij werpt nog een blik in de koffer, gooit het deksel dicht en bindt er het dikke oranje koord omheen. Moeizaam komt hij overeind, kijkt schielijk rond en na een stevige trap belandt de koffer tussen het riet, bijna in de sloot. Met zijn hoodie ver over zijn ogen getrokken en de plastic tas bungelend aan een hand, verdwijnt hij in de duisternis van het dichtbegroeide loofbos. Een paar weken later start Mirthe in alle vroegte, als de ochtendmist nog boven de weilanden hangt, op het pad haar hardlooprondje. Met om haar slanke heupen een rode hoodie en rode hardloopschoenen aan haar voeten, is zij goed zichtbaar voor tegenliggers. Snel heeft zij haar ritme te pakken. Dan, als door een bliksemschicht getroffen, staat zij stil. Zij loopt richting de sloot. Even later bungelt een oude smoezelige koffer, met een vies oranje koord, aan haar hand. De roestige sloten gaan makkelijk open. Een muffe geur stijgt op. Zonder na te denken werpt zij een blik in de koffer, grijpt erin en… Verbouwereerd leest zij een geplastificeerde briefje in haar hand.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend want wat staat daar op??? :ninja: Rustige opbouw naar zo'n open eind en daarom onverwacht. Waarom benoem je niet gewoon de supermarktketen op de plastic tas? Dat is voor iedereen herkenbaar dus wordt het geloofwaardiger voor de lezer als de HP het ook benoemt. Een verhaal dat om een vervolg smeekt. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Conny, wat laat je me gefrustreerd achter. Ik zat er hemaal in, verwachte vanalles maar je laat ons lezers in het ongewisse. Jammer voor mij maar heel knap gedaan dus ;) :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha @Connie, ik heb je zo aandachtig gelezen, wel drie keer, en kom tot dezelfde slotsom. Ik denk dat je het e.e.a. kunt schrappen aan bijvoeglijke naamwoorden en overbodige en/of terugkomende betekenis van zelfstandige naamwoorden. Ik zal proberen je voorbeelden te geven: 1e alinea: zomerse regenbuien/druilerige dag/dikke druppels 2e alinea: dichtbeboste woud (na bosperceel met hoge loofbomen) welig tierend kroos een zuchtje wind versus een zacht ruisen oude koffer >> tand des tijds een stuk dik touw in de tas naar een oranje koord om de koffer binden, werkt voor mij verwarrend dichtbegroeide loofbos (na dichtbeboste woud) 3e alinea: 'als door een bliksemschicht getroffen'; wees waakzaam of iets niet als een cliché kan overkomen. Laatste zin: mij ontsnapt de clou en je kunt niet echt zeggen: 'zij leest een briefje in haar hand'. Ik merk aan alles dat je hard aan je tekst hebt gewerkt en ben zo vrij je de suggestie te doen 'het meer te laten stromen'. Minder ratio, meer gevoel zou mijn credo in deze zijn. Fijn je weer gelezen te hebben, ondanks de weinige energie die je hebt bijt je door. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, de hp zelf zegt niets, het is geschreven vanuit neutraalperspectief. En er zijn supermarkttassen, waarvan de tekst volledig is verdwenen(versleten). Dank je dat je kwam lezen. @Nancy, ongewisse of invulling is aan de lezer? Open einde dus. Dank voor je compliment. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, dank je voor je uitgebreide reactie. Je weet dat feedback om tot beter schrijven te komen mij welkom is. Ik begrijp je reacties en suggesties. Weet alleen niet of ik er nog iets aan ga doen, misschien wel in mijn privéversie. De tekst heb ik wel vier keer herschreven, wilde graag de beide situaties (verliezen en vinder) in één verhaal verwerken. Ik denk erover om wat vaker over te slaan, aangezien mijn energie met de dag afneemt op dit moment. Alleen vind ik dat echt heel erg. Sol is voor mij een 'uitstapje', maar zelfs dat lijkt nu te veel. Dank je voor je aandacht, ik houd je op de hoogte van Jitzak :nod: Prettige avond, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen: mijn energieniveau vermindert op dit moment zo sterk, dat ik nu echt een aantal weken moet stoppen. Iets wat ik heel erg vind (zie mijn reactie bij Mili). Ik kom momenteel zelfs niet aan mijn eigen boek toe. Ik zal alle verhalen wel blijven lezen, maar ik zal geen reacties geven, want ook dat lukt bijna niet. :crybaby: Als jullie dan schrijven, kan ik hopelijk toch nog veel leren. Hoe lang deze time-out zal zijn... De tijd zal het leren. Lieve groet alle Solgenoten, Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arme Connie, ik leef met je mee. Energie, je kan niet zonder. Ik wens je er bergen en bergen van. Rust eerst goed uit. Schrijven verleer je niet. Het is zo weer op te pakken. Stel je gerust. Tot hopelijk gauw weer. :{}

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Connie, Allereerst heel veel sterkte. Hopelijk is je probleem maar tijdelijk en kom je weer snel terug op SOL. Wat betreft je verhaaltje: ik vind het eigenlijk niet leuk. In tegenstelling tot wat Mili schrijft, vind ik het taalkundig wel mooi met de bloemige woorden en zinnen en de opgebouwde spanniing. Alleen die laatste regel laat me in grote onzekerheid achter. Daar krijg ik vannacht vast een nachtmerrie door. :o Vandaar. (Trouwens geplastificeerd(e) hoort zonder e.). Groet en tot spoedig lezens. Jelle

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, Eenmaal aangekomen bij jouw sjofel geklede man zat ik direct midden in een spannend verhaal (ik heb wat moeite met landschapsbeschrijvingen, maar dat is mijn ding), om er daarna ongegeneerd en onbevredigd weer uitgeknikkerd te worden. Kortom, je hebt nogal wat met me gedaan hier. :thumbsup: Ik kan me de frustratie goed voorstellen dat je iets wat je heel graag doet moet laten liggen. Ik hoop je alleen daarom al snel weer te lezen. Mogen we dan weten wat er op het briefje staat? :{} Stella

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een krachtig verhaal Connie. Ik vond het fijn om te lezen. Dan lees ik hoe je je voelt. Dat is moeilijk, om iets los te laten omdat je energie mist. Ik wens je heel veel sterkte toe.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... je eindigt wel heel spannend. Goed gedaan. Voor nu sterkte gewenst me het vinden van je balans. Je kunt :thumbsup: schrijven dus zet dat maar even op een laag :!: Jouw C r onkels vormen voor mij een rustpuntje in drukke tijden. :{} dank hiervoor.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, je verhaal graag gelezen, ik hou wel van bijvoegelijke naamwoorden! Ik las je toevoegingen hierboven: heel veel sterkte en lees lekker mee hier op SOL als je dat lukt, daar schrijven we voor allemaal. Hoop dat het je energie mag geven! Je verliezer en je winnaar: soms verliezen incasseren en dat je ook maar weer mag winnen. Sterkte Connie!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ook ik heb met veel plezier jouw spannende verhaal gelezen. En ja, dat open eind ... Maar met minder ple zieras ik dat het niet zo goed met je gaat. Dat is verdrietig. Ik hoop dat de rust je goed gaat doen, je veel plezier beleefd aan het lezen van onze verhalen en je energie weer terugkomt. Sterkte en veel liefs, Marceline

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Uit je stukje proef ik hoe graag je schrijft, jij romantische ziel. Voor sommigen onder ons kunnen je beschrijvingen te veel van het goede zijn. Anderen vinden het juist prachtig om veel details te lezen. Ieder zijn smaak, zeg ik maar. Ik lees dat je moet rusten omdat je energiepeil zo laag staat. Te laag om nog te kunnen "sollen". Dat moet vreselijk zijn voor je. Ik wens je moed toe om deze periode te doorworstelen. Er komen vast weer betere tijden. :o Ik hoop binnenkort te lezen wat er in dat koffertje stak... :nod: .

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik hoop op een vervolg. Je hebt in elk geval een goede cliffhanger bedacht :) Veel sterkte, Connie! Houd maar moed op betere tijden. Groetjes!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Een verhaal met een cliffhanger aan het eind. Wat zou er op het plastic kaartje hebben gestaan? Ik zou het graag geweten hebben; nu kan ik erover fantaseren. Je beschrijft de natuur zo mooi dat je me meeneemt als lezer. Heel zintuigelijk met geuren, kleuren en geluiden. Ook de zwerver zie ik voor me met zijn koffer en zijn touw. De beginalinea is aan de lange kant, maar ik houd wel van natuurbeschrijvingen. Voor het evenwicht zou je deze iets kunnen inkorten. Ik lees dat je het even rustig aan gaat doen. Moeilijk als je veel wilt en je belemmerd wordt daarin. Neem je tijd en blijf rustig lezen en leren zonder je verplicht te voelen te reageren. Alle begrip. Veel sterkte toegewenst. Nel

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nelschrijft. Dank voor je compliment. Een landschapsbeschrijving kan soms vertragend werken, maar ik denk dat het juist in dit verhaal een belangrijke rol speelt. Vanuit neutraalperspectief is het contrast tussen het landschap en de sjofele man duidelijker. Ik heb, n.a.v. de reactie van Mili nog het oranje koord apart toegevoegd. Iets meer duidelijkheid inzake het touw in de plastic tas. Noodzakelijkerwijs rustig aan, met een lichaam met onvoorspelbare narigheden, die al mijn energie opslokken. Mijn 'werkzame' dagen zijn erg kort geworden. :crybaby: Hoe lang dit gaat duren is afwachten, maar inmiddels stroomt er zoveel Solbloed door mijn aderen, dat ik blijf volgen en hopelijk kan terugkeren. Dank voor de leuke opdracht. Was heel leerzaam. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@alle SOL vrienden, mijn lieve man en ik zijn onder de indruk van alle belangstelling en goede wensen. De virtuele wereld van SOL is voor mij echt een mooie sociale omgeving. Jullie zullen mij regelmatig online zien (mijn contact met de wereld :nod: ), dat is omdat ik alles op Sol wil blijven volgen. Allemaal veel Schrijfgenot en tot ... Dank en Groet Connie