Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#158 - Hoe ik leerde een vriendelijker mens te zijn

Ik maakte de koffer open. Het eerste wat ik zag, was een jongetje dat heel onbevangen door de kamer heen banjerde. Lego, Donald Ducks, pannenkoeken. Lichte herinneringen, die konden het gewicht van de koffer niet verklaren. Ik zag ook gesprekken aan ontbijttafels, journaaluitzendingen, een volwassenenwereld die langzaam in een jongenskoppie doordrong. Het was allemaal iets donkerder, iets zwaarder, maar nog steeds goed hanteerbaar. Daarna zag ik de angst, het wegduiken in de schuilkelder, het niet over straat durven, de knallen, soms heel dichtbij, het huilen van moeder. Ik zag de honger, de brandende zon, het uitgemergelde vee, de hoop - of was het toch eigenlijk wanhoop - als er een vrachtwagen met voedsel kwam. Ik zag het zweet, de kille grijns, de lange rijen met leeftijdgenoten, de korte pauzes, de trog met smakeloos voedsel, de dubbeltjes die je kreeg als loon. En ik was verbijsterd. Hoe kwam dit allemaal in mijn koffer? Waarom sleepte ik dit als ballast mee? Ik had dit allemaal toch niet meegemaakt. Mijn leven was toch rijk en zorgeloos, ik had alleen maar wat vage noties van oorlog en kinderarbeid en hongersnood. Ik kon toch niet weten hoe dat er allemaal uitzag. En waar waren de vrienden, de lol, de films, de avonden doorzakken? Die hoorden toch ook bij mijn herinneringen. Waar waren ze dan? Ik keek nog een keer speurend in de koffer. Niets. Zou die gewoon te vol zijn? Kon er niets meer bij? Ik moest van die koffer af. Ik slingerde hem in de richting van de sloot. Ik ging rechtop staan, geen gebogen rug meer. Ik kon de wereld weer zien. De wereld kon mij weer zien. Ik zou lichter en positiever zijn zonder al die bagage. En vriendelijker.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
je conclusie bevreemdt me, maar je verhaal is intrigerend en buitengewoon leesbaar, een mooie invulling van de opdracht :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, @schrijvenmaar, dank jullie wel. Mijn bedoeling was om mijn verhaal een cynisch kantje mee te geven, zoiets als: zet oogkleppen op en je bent een prettiger mens. Maar ik weet niet of dat er goed uitgekomen is. Niet dat ik er voorstander van ben om gebukt te gaan onder het leed van de wereld, maar ik ben er zeker geen voorstander van om het in plaats daarvan maar helemaal te negeren.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, heb je nu met de koffer ook de herinneringen uit je jeugd, het onbevangen jongetje? Gebukt gaan onder de grote ballast van de hele wereldproblematiek kan het levensplezier aardig vergallen. Maar m.i. hoef je in die ballast alleen het mes van relativering te zetten, terwijl je toch van het leven kan genieten. Was mooi te lezen, Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gek eigenlijk hoe inderdaad de negatieve dingen meer blijven hangen dan de positieve momenten. Alsof we daar onze levenskracht uit willen halen. Goed idee om de koffer in de sloot te gooien! Fijn geschreven stuk!

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, jammer maar bekend fenomeen: in het geheugen beklijven nare herinneringen veel beter dan de goeie, daar geef je een prachtvoorbeeld van. Net als van het belang van daar korte metten mee maken. goed verhaal! Cora

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Gijs het cynische haal ik er niet direct uit. Misschien ligt dat aan mezelf nu ik wel wat overeenkomsten zie in onze verhalen waarbij het koffer staat voor het dragen van last en ontlasten en ik mijn hoofd niet in de cynisme modus heb staan. Zoals van je gewend goed geschreven en wederom fijn om te lezen. Laten we maar hopen dat mensen ook zonder de last te hoeven dragen toch om de ander en de wereld blijven geven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zag de wrange waarheid in je bewering dat je vriendelijker wordt van oogkleppen, maar de tekst komt verder zo weinig cynisch over, dat de conclusie vreemd overkomt, dat was wat ik probeerde te zeggen; het is voor mij nu te plotseling te tegenstrijdig

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je een leven beschrijft, die een koffer kan bevatten. Dat kunnen ook verhalen van anderen zijn. Je geeft het mooi weer, vind ik.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gijs, ... jouw verhaal: 'Hoe leerde ik een vriendelijker mens te zijn', waarin oogkleppen voorkomen, doet me denken aan: soms een oogje dichtknijpen. Ja, dat kan vriendelijk zijn, maar komt het vaker voor, dan ... vul zelf maar in. Bij de huidige 'narigheid' oorlogen etc. denk ik vaak aan het Wapen van Utrecht, een vlak diagonaal doorsneden met aan de ene kant wit en aan de andere kant rood van kleur. Sint Maarten heeft eens gezegd: je kunt je mantel wel doorsnijden maar geef maar een stuk weg anders belandt je zelf aan de bedelstaf. Lang leve school. Je hebt een verhaal geschreven dat tot denken aanzet, dankjewel.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, ik heb (weer) genoten van je bijzondere schrijfstijl en van de diepgang in je verhaal. Ik moet bij jouw verhalen vaak denken aan Toon Tellegen, een schrijver die ik bewonder om zijn vermogen in eenvoudige woorden en beelden over de belangrijke dingen van het leven te schrijven. Mooi, de koffer als metafoor voor herinneringen en allerlei lasten die de mens met zich meedraagt. En triest dat de beide herinneringen ontbreken. Wat betreft het cynische: je geeft wel een subtiele hint in je laatste zinnen door je formulering: "Ik zou lichter en positiever zijn zonder die bagage. En vriendelijker." in plaats van: "Ik ben ..."

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank. Ik deed een poging om 'gebukt gaan onder het leed van de wereld' tegenover 'negeren van het leed' te zetten. Maar ik denk dat ik dat 'gebukt gaan' te veel heb uitgewerkt, en dat 'negeren' te summier heb aangestipt. Schrijven is soms een kwestie van doseren, en dan kun je er wel eens naast zitten.