Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#158 De ruimte in de koffer

Hij springt over de boerensloot en loopt dwars door het weiland langs een stel loom voor zich uitstarende koeien. De zon verspreidt een oranjerode gloed en de warmte van de dag is nog voelbaar. De geur van weiland dringt mijn neusgaten binnen, het is of ik vrijheid kan ruiken, dat is wat hij denkt. Met die gedachte draait hij zich om en kijkt naar de plek waar hij zijn leven heeft neergelegd. Neergezet, afgeschud, achtergelaten, dat klinkt beter vindt hij. Ik heb het achtergelaten, mijn leven. Niemand heeft ooit om mijn leven gegeven. Dus is het verstandig dat ik het nu heb achtergelaten. Ik kan er zelf ook niet meer om geven. Toch bevreemdde die laatste gedachte hem zelf het meest. Hij loopt stevig door over het inmiddels vochtig wordende gras. De schemer wordt snel ingewisseld voor het donker. Hij moet opletten waar hij zijn voetstappen zet. De beslissing om van zijn leven afscheid te nemen was niet makkelijk, omdat hij er zelf wel erg aan gehecht was. Hij stond er mee op en ging er mee naar bed. Maar de bladzijden ervan vulden zich doorlopend met de desinteresse van zijn omgeving ervoor. Eerst bestond zijn leven uit moed verzamelde volgeschreven bladzijden, maar de laatste pagina’s werden slechts van een datum voorzien. Het blanke papier verstikte hem. Hij had ruimte nodig. Hij voelde zich doodongelukkig worden. De koffer van zijn opa. De met leren riemen en metalen klinknagels voorziene lege muffe ruimte nodigde hem uit. De laatste reis van zijn opa kleefde nog aan de koffer. De geur zelfs, die hij zich van hem herinnerde, zat er nog in. Nu zat zijn dagboek erin, met op de kaft in grote letters geschreven; MIJN LEVEN. Op een klein briefje schreef hij: De vinder mag het houden. Groet, de gelukkige Vreemdeling.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hè wat verdrietig maar erg beeldend geschreven. Wat ik niet goed kan vatten is de overgang van de wandeling weg van zijn leven naar het koffer. Het lijkt of ik iets mis/niet begrijp in het verhaal.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy bedankt voor je reactie. Ik ga het je proberen uit te leggen. Hij wandelt weg van zijn leven. Hij laat zijn leven achter. Zijn leven, dat kennelijk niet zo leuk voor hem was is zijn dagboek, daar staat het allemaal in en het dagboek heeft hij in de koffer gestopt. De eerste zin duidt naar de sloot waar de koffer vermoedelijk zal liggen en hij overheen springt Ik hoop dat ik het je hiermee duidelijk heb kunnen maken. mvrgr

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea Josephine, je beschrijft een man die de moed heeft voor vrijheid te gaan en zijn oude leven achter zich te laten. Wat een mooi thema. Ik maak een opmerking: Vind je [Ik kan er zelf ook niet meer om geven ...] en [ ... omdat hij er zelf wel erg aan gehecht was.] niet tegenstrijdig aan elkaar?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, wat een bijzonder verhaal. eerst dacht ik aan as zelfdoding, maar je derde alinea bevrijd me van deze gedachte en je uitleg hierboven. Heel origineel gevonden en wat fijn dat er nu een gelukkige Vreemdeling voor in de plaats gekomen is! In 300 woorden weet jij een karakter te ontwikkelen, heel knap!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Mili voor je reactie. Het klinkt tegenstrijdig, maar dat hij er zelf ook niet meer om kan geven speelt zich nog in de tegenwoordige tijd af en dat hij er aan gehecht was, daar speelt het zich nog in de verleden tijd af. Dus is het verstandig dat ik het nu heb achtergelaten. Dat bevreemde hem hem etc. En dan, hij was er aan gehecht. Nogmaals dank voor je leuke reactie. mvrgr

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, je hebt het beeld van de man goed neergezet. De positieve wending aan het eind maakt het erg compleet. Graag gelezen. Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij denkt aan de vrijheid, is dat dan niet 1 gedachte ipv gedachten? Afscheid met een t zal een typo zijn? Het verhaal is verder prachtig en ontroerend. Die lege pagina's met alleen de datum is goed gevonden. Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel I-Kat voor je redactionele ondersteuning :-). Ik had eerst meerdere gedachten, maar heb de zin i.v.m. het aantal woorden veranderd, maar het meervoud is blijven staan :\\ Ik ga het gelijk veranderen. Dank voor je reactie. mvrgr

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, ... wat een bijzonder en boeiend verhaal. Leuk, om dat op het eind lege dagboek zo achter te laten; het lijkt wel therapie.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea Josephine, Mooi verhaal over een man die de moed heeft alles achter zich te laten en nieuwe keuzes te maken. Heel beeldend en zintuigelijk verteld. Veelzeggend detail: "de laatste pagina's werden slechts van een datum voorzien." Mooie hoopgevende slotzin. Tips: Is het een idee om "de plek waar hij zijn leven heeft neergelegd" te vervangen door "de park waar jij zijn oude leven heeft neergelegd"? Dat maakt het misschien duidelijker voor de lezer. Taaltechnisch: oranje rode> oranje-rode of oranjerode Briefje aan het eind: cursief of tussen aanhalingstekens