Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#157 strand

Ze zit zoals altijd in haar rieten stoel aan de voet van het duin. Handen in haar schoot, voeten in het zand, haren waaiend met het helmgras. Ze zat daar al toen ik nog kind was, maar zodra ze opstond, zat ik er. Mijn vingers gleden eindeloos rond over de hoge rugleuning, naar de armleuning, naar de zitting en weer omhoog. Als ze terugkwam was dat met limonade, roze en zoet, of soms met een ijsje, dat ik tegen haar schenen geleund oplikte. De stoel kraakte wanneer ze vooroverboog om de kleverige druppels van haar voeten te vegen. Haar ogen spiegelen de lucht, die vandaag grijs is. Ik denk aan het meisje met de rode bikini. Het ding zat met touwtjes op haar heupen gestrikt en ik had me in stilte afgevraagd of die daadwerkelijk, zoals mijn veters, met een simpele ruk los te trekken waren, totdat Johan een opmerking maakte die suggereerde dat hij ervaring had met een dergelijke bikini en het antwoord op mijn vraag ja was. Ik duwde mijn gezicht in mijn handdoek tot er een kuiltje in het zand ontstond. Jaren geleden. Het meisje is in mijn herinnering nauwelijks meer dan dat rode broekje, maar ik zie haar ogen nog helder voor me, zoals ze me aankeek toen ik die avond naast de rieten stoel in het zand plofte. De ondergaande zon schitterde erin. Ze glimlacht als ze me door het losse zand ziet ploeteren, roept mijn naam als welkom. Ik zet mijn kiezen op elkaar.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sfeervolle beelden roep je weer op, schrijvenmaar. Ik ben even in de war over het meisje in de rode bikini, doordat ze (ook) naast de rieten stoel ploft, lijkt ze de 'ik' of de 'ze' uit de eerste alinea, maar ergens klopt dat niet. Ik kan het niet helemaal plaatsen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Moeilijk. De ik nadert de ze in de stoel en denkt aan vroeger - het meisje met de bikini, dat is de persoon in de stoel (denk ik). Dan is er in de herinnering Johan, die wel weet hoe dat werkt met de touwtjes. Terug in het heden bereikt de ik de vrouw in de stoel. Dat de herinnering plaatsvindt in het moment dat de ik de stoel nadert vind ik goed gedaan. Het komt mij voor dat er een groot leeftijdsverschil is - en dat wringt ietwat met de herinnering: toen was zij meisje en de ik een kind. Mogelijk draaf ik door, mogelijk had je te weinig woordruimte. ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach ja, sorry. Ik had gisteravond al een beetje het idee dat ik woorden te kort kwam, maar ik moest het plaatsen om te kunnen slapen. Bij daglicht vind ik zelf ook wel erg cryptisch ;) Of de vrouw in de stoel en het meisje in de bikini dezelfde zijn, is de vraag. Ik dacht als hij een kind van een jaar of acht was, en zij toen vijftien, kan ze best over hem gemoederd hebben, terwijl later de gevoelens heel anders lagen en zij nog net de leeftijd had om in zijn herinnering een meisje te zijn (studentes zijn toch zelden vrouwen?). Maar de vrouw in de stoel kan ook een hele andere zijn, een omafiguur van het mysterieuze soort; doordat hij opmerkt dat haar ogen de lucht spiegelen, die vandaag grijs is, realiseert hij zich dat haar ogen iets over zijn leven zeggen en wordt hij herinnerd aan een moment in zijn leven dat hij dit eerder heeft waargenomen - toen positief. Daarom zet hij zijn kiezen op elkaar als hij haar nadert op een moment dat haar ogen grauw als de lucht zijn. Zoiets. Maar ik heb wel meer tijd en woorden nodig om dat allemaal goed over te brengen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar,
maar ik moest het plaatsen om te kunnen slapen
De ware schrijver. ;) Ook met je uitleg vind ik het lastig te plaatsen. De ik is een hij, maar niet de genoemde Johan, de vrouw in de stoel is niet per se dezelfde als het meisje van toen. De ik ziet in de ogen van de vrouw iets, dat hem aan vroeger doet denken - daar zou een flashback passen waarin de herinnering wordt getoond. (Het doet me denken aan een trage tv-serie van vroeger)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, moeilijk. Ik maakte van de vrouw in de stoel de moeder van de hp en zag als kern van het verhaal dat de hp zich niet - geheel - kan losmaken van haar. Het verhaal bevat mooie beelden, maar het complete plaatje is moeilijk te vangen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
soms hinkt een verhaal op twee, soms op wel twintig gedachten ik probeer de volgende keer weer wat beter uitgeslapen mee te doen :nod:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De stoel kraakte wanneer ze vooroverboog om de kleverige druppels van haar voeten te vegen.
Zo mooi hoe je met deze zin een beweging en haar liefde voor de HP weergeeft. :thumbsup: Grappig dat je zelf aangeeft als uitleg dat je twijfelt wat je bedoeld met het verhaal. Ik ga ervan uit dat je zelf wel weet welk verhaal je wilt vertellen/ hoe het bedoeld is?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms vind ik het niet nodig om iets exact te begrijpen maar heeft mijn gevoel de overhand. Dit roept bij mij zo'n geweldige sfeer op, ik vind je schrijfstijl heel prettig en ik geniet mee bij die rieten stoel! Mooi hoor!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik meen je gedachten te begrijpen. Het lijkt alsof je in een droom een droom probeert uit te leggen en dat lukt dan van geen meter ... Succes met een hernieuwde poging; het idee is heel leuk!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Schrijvenmaar ook ik worstelde maar je hebt het zo beeldend geschreven en wat een parels van zinnen zitten ertussen. Ik dacht aan een oma en haar kleinkind. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of je het zo bedoeld hebt, maar ik vind de terloopse opmerking over Johan geweldig. Het suggereert dat er veel meer achter dit verhaal zit dan je in eerste instantie leest en dat laat je helemaal over aan de lezer.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, ook ik vind het een moeilijk te doorgronden verhaal, ook na herhaaldelijk lezen. Nu ben ik ook erg moe, maar net als anderen boeit je schrijfstijl mij heel erg. Ik leer ervan en dan maakt het me niet uit of ik het begrijp of niet. groet, Connie

Rol

  • Anoniem
Hallo schrijven maar, Met de flash backs schets je mooie fragmenten uit de kindertijd van de HP. Die rieten stoel, waar hij zo graag in gaat zitten als de volwassene eruit is, het vraagstuk van de bikini. Leuk hoe van het meisje in zijn herinnering niet veel meer is overgebleven dan die rode bikini. Met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen bedankt voor jullie reacties. Toch fijn dat de sfeer die ik in mijn hoofd had wel over lijkt te komen, al wilde het als verhaal niet zo lukken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of je het zo bedoeld hebt, maar ik vind de terloopse opmerking over Johan geweldig. Het suggereert dat er veel meer achter dit verhaal zit dan je in eerste instantie leest en dat laat je helemaal over aan de lezer.
ja! vul maar in de verhalen zijn altijd groter dan ze geschreven staan

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga ervan uit dat je zelf wel weet welk verhaal je wilt vertellen/ hoe het bedoeld is?
ik wil doorgaans veel meer vertellen dan in één lezing van één verhaal past Soms zijn het suggesties van achtergronden (zie ook mijn reactie aan gs hierboven) die me tevreden houden, soms schrijf ik daadwerkelijk meedere verhalen met één set woorden. Soms begin ik met één verhaal en zie ik gaandeweg meer opties, soms zie ik ze pas na afloop ... en soms hoor ik ze van jullie.