Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 156 1976

Ik kleed me uit en rol mijn bed in, denk nog even terug aan Y en de politie. Tja, dat was wel bijzonder. Opgelucht val ik in slaap. Met een tevreden gevoel loop ik naar de lift. Ik stap in mijn auto en rijd de bekende weg naar huis. In de verte zie ik auto’s vaart minderen en aan de kant gaan staan, naar later blijkt op aanwijzing van de politie. De alcoholcontrole gaat aan mij voorbij, er zijn te veel wachtenden voor mij. Hè, nou weet ik nog niet hoe dat gaat als je wordt aangehouden. Na het eten haal ik haar op, we drinken wat in dat rustige café in het oude centrum van Voorburg. We nemen daar meestal gin-fizz, het is een traditie geworden in die zestien maanden dat we nu verkering hebben. We praten over vanmiddag, over oorzaak en gevolg, over de toekomst en … Ach, eigenlijk praten we alleen maar over onze liefde. Om een uur of vier bel ik aan, en als ze open doet houd ik de grote bos rozen even opzij, zodat ik in haar ogen kan kijken. Haar ogen, die nog gezwollen zijn van de vele tranen van vandaag. Maar die ook oplichten. Die me nu verwachtingsvol aankijken, beeld ik me in. Zij moet ook in mijn ogen lezen wat ik haar vertel. Dat ik niet zonder haar kan. Dat ik een boerenlul ben die ook niet alles weet, behalve dat ik met haar verder wil. Als ik die ochtend bij haar kom, kijkt haar moeder me al verwijtend aan. Nadat ze koffie heeft ingeschonken, trekt zij zich terug. Boodschappen, of zoiets. Y zegt dat ze niet met me verder wil, ze weet het even niet meer. Misschien een adempauze? Nee geen verwijt, geen ander, geen ruzie, gewoon even klaar. Uit ...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Ik dacht al; waar blijft ie nu. Mooi verhaal. Qua toon enigszins afwijkend van wat je doorgaans schrijft. Misschien wekt het bij mij daarom - in combinatie met het jaartal - de indruk dat het autobiografisch is. Of dat zo is, doet er niet toe. Dat het die indruk - bij mij - wekt wel. :) :thumbsup: De zin met de lift kan ik niet zo goed plaatsen. Edit:
De alcoholcontrole gaat aan mij voorbij, er zijn te veel wachtenden voor mij. Hè, nou weet ik nog niet hoe dat gaat als je wordt aangehouden.
Mooi detail. Met genoegen gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Angus, Hartelijk dank voor je reactie. Deze week was ik druk met van alles en nog wat, vandaar. Je indruk is juist; er zitten autobiografische elementen in, o.a. dat mijn lief destijds tienhoog op een galerijflat woonde. En de andere toon; bewuste keuze, het leven op SOL hoeft ook voor een Badhemd niet altijd uit jolijt en gegeit te bestaan. ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En de andere toon; bewuste keuze, het leven op SOL hoeft ook voor een Badhemd niet altijd uit jolijt en gegeit te bestaan. ;)
Nee, uiteraard niet. Het was enkel een constatering. Ook die andere toon gaat je goed af, Ton.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik iets mis: in de eerste alinea wordt terug gedacht aan Y. en de politie, dat verband wordt mij later niet duidelijk. :( Begrijp ik het goed dat Y. het uitmaakt en de HP het goed maakt s'middags? Waarom pas weer sávonds afspreken na het eten? En waarom Y. en geen meisjesnaam? :? Het is idd anders dan anders. Compliment voor je out of the box verhaal. Je lef wordt beloond want mijn ervaring is dat het altijd heel leerzaam is. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, dankjewel voor je compliment. Ik weet niet wat je precies mist, maar denk eens aan de juiste volgorde. En bedenk dat HP en Y toen (1976!) verkering hadden, niet samenwoonden. Na uitmaken komt goedmaken, dan wat drinken en praten, dan naar huis (onderweg een alcoholcontrole mislopen) en in bed nog even terugdenken aan wat er die dag is gebeurd. Y ipv naam is een keuze. Vwb de politie; is een klein zijpaadje in het verhaal, heeft niets met de verkering te maken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, dankjewel voor je compliment. Ik weet niet wat je precies mist, maar denk eens aan de juiste volgorde. En bedenk dat HP en Y toen (1976!) verkering hadden, niet samenwoonden. Na uitmaken komt goedmaken, dan wat drinken en praten, dan naar huis (onderweg een alcoholcontrole mislopen) en in bed nog even terugdenken aan wat er die dag is gebeurd. Y ipv naam is een keuze. Vwb de politie; is een klein zijpaadje in het verhaal, heeft niets met de verkering te maken.
:thumbsup: Dan las ik hem zoals je bedoelde. Helder. Misschien zocht ik er teveel achter. :nod:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bijzonder aangenaam verhaal, Ton. Wil de langere versie wel lezen. Voor het gemak dan graag in chronologische volgorde. ;) :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, fijn dat je er weer bent! Verhuisd? Uitgepakt? En hopelijk binnenkort weer actief op dit forum? Dank voor je reactie en je compliment. Of er een langere versie komt, weet ik nog niet. Is ook een kwestie van tijd (hebben dan wel kunnen maken). Voorlopig kun je de alinea's van onder naar boven lezen, de rode draad in chronologische volgorde gaf ik al in #6.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton Badhemd, die een real lifestory neerzet (niet dat ik aan de echtheid van de andere verhalen twijfel), waarbij de andere sfeer en de serieuze kant opvallen. Een andere kant gezien met verkering in de 'vorige eeuw'. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Ton, ... een mooi achterstevoren verhaal. Het is om duizelig te worden van al dat extreme lezen. Je hersenen dwingen om ze anders te sturen. Daar hebben zij geen boodschap aan. Hoe zeg je dat: je hebt je van de opdracht danig gekweten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton badhemd, In #6 geef je aan dat de politie een klein zijpaadje is. je begint zo:
Ik kleed me uit en rol mijn bed in, denk nog even terug aan Y en de politie. Tja, dat was wel bijzonder.
was de politie of Y bijzonder? als lezer denk ik de politie. in de volgende alinea:
In de verte zie ik auto’s vaart minderen en aan de kant gaan staan, naar later blijkt op aanwijzing van de politie.
ja, denk ik als lezer, het gaat over de politie.
De alcoholcontrole gaat aan mij voorbij, er zijn te veel wachtenden voor mij. Hè, nou weet ik nog niet hoe dat gaat als je wordt aangehouden.
Nee, toch niet. Waar gaat het dan wel over? Dat blijkt vanaf de 3e alinea. Het is een ander verhaal. Het zijpaadje krijgt naar mijn smaak te veel aandacht voor dit korte verhaal. Concentreer je op het onderwerp v/h verhaal: de relatie, die is interessant genoeg en met sfeer beschreven.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, dankjewel voor je reactie. Fijn dat je ook niet aan de echtheid van mijn andere verhalen twijfelt. :p Het doet me genoegen dat je het graag hebt gelezen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi JanP, dankjewel voor je reactie. Je hebt er werk van gemaakt met een uitvoerige analyse. Daar ben ik heel blij mee! Zoals ik het voor ogen had bij het schrijven is als volgt. In de beleving van HP was het een bijzondere dag. Natuurlijk was de hoofdreden de verkering die uitging, en daarna was het weer aan. Dat stukje met de politie was aan de ene kant de beleving van HP; spannend om dat eens mee te maken, hè toch niet, hij mag doorrijden. Aan de andere kant had voor mij de politie in dit verhaal nog twee rollen. Een dwaalspoortje (leuk om de lezer even op het verkeerde been te zetten) maar vooral ook een trekker van de aandacht van de lezer; 'oei, spannend, wat is er aan de hand? Gauw verder lezen!' Als ik het nu met jouw toelichting nog eens lees, kan ik me jouw beleving als lezer goed voorstellen, JanP. Misschien is wat dat betreft mijn opzet wat minder geslaagd; de politie krijgt iets te veel accent. Misschien als het verhaal in de juiste chronologische volgorde staat, en je het dan voor het eerst leest, valt dat iets minder op. Als ik dan toch bij de opdracht blijf, denk ik dat in de eerste alinea de politie beter kan schrappen en iets meer focussen op de relatie met Y. Dan krijg je de volgende tekst als 1e alinea: Ik kleed me uit en rol mijn bed in. Ik denk terug aan Y. Onze relatie-perikelen maakten vandaag tot een bijzondere dag, met een happy end. Opgelucht val ik in slaap.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan. Met je laatste regels geef je het voorgaande net een iets andere lading. (En wat mij betreft hoorde dat ook een beetje bij de opdracht)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Gijs, dankjewel voor je compliment! Vraagje; bedoel je met 'laatste regels' die van #17 (dus het alternatief voor de 1e alinea), of de laatste regels van de oorspronkelijke tekst?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Richard, dankjewel voor je compliment! Ik hoop dat ik dat hoofddeksel blijvend in ere kan houden met mijn schrijfsels... :)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, deze bedoel ik: Y zegt dat ze niet met me verder wil, ze weet het even niet meer. Misschien een adempauze? Nee geen verwijt, geen ander, geen ruzie, gewoon even klaar. Uit ...