Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#156 De geboorte van een vader

12 juli 2012, 11.30 in de ochtend: ik rijd glimlachend naar het ziekenhuis in Amsterdam. We vertrekken, om thuis nog een paar uurtjes te slapen. De wereld staat even stil om het beeld te kunnen vastleggen. Op dat moment bestaat er niets anders dan dit nieuwe gezin. Rutger buigt zich over haar bed, waar onze kleinzoon nu in de armen van zijn mama ligt. De verpleegster brengt onze uitgeputte schoondochter in haar bed terug in de kamer. Ik hoop dat die lichtjes nooit meer zullen verdwijnen. Mijn moederhart klopt een stuk sneller dan normaal: vandaag is, in onze zoon, een vader geboren. De lichtjes in zijn eigen ogen lijken de kamer in de duisternis te verlichten. Rutger draait zich om van de kleedtafel, zijn ogen onafgebroken gericht op het wezentje in zijn armen. Hij kijkt me nog één keer aan met een blik van: ’Wat staat me te wachten?’ Ze vertrekken naar de OK omdat de baby te groot is om op een natuurlijke manier de moederschoot te verlaten. Onze Braziliaanse schoondochter is klein. Haar lichaam heeft de afgelopen 24 uur de energie vretende krampen moeten opvangen, maar de geboorte laat op zich wachten. Tijdens de afgelopen maanden heeft hij me wel eens toegefluisterd:’Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel een kind wil…’ Ook al probeert Rutger het niet te laten zien, ik ben zijn moeder en weet hoe onzeker hij zich voelt. We lopen de hele dag de ziekenhuiskamer in en uit. Vol verwachting bij terugkeer steeds kijkend of er al ‘schot in de zaak’ zit. Hier hebben we 9 maanden op gewacht. Vanaf het moment dat de embryo teruggeplaatst is in de ruimte bij de a.s. moeder om door te groeien tot een levensvatbaar mens. Alle tekenen wijzen erop dat het kindje in haar buik klaar is om het levenslicht te aanschouwen. Onze schoondochter ligt sinds gisteren in het ziekenhuis. In haar rug een naald die de vloeistof doorlaat om de weeënstorm op te kunnen vangen. Onze zoon Rutger: ‘Komen jullie naar het ziekenhuis?’ 11.00 uur, 11 juli 2012, de telefoon gaat.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontroerend Connie, op de een of andere manier maak je een traantje bij mij los. Misschien komt het door de bijna zakelijke toon waarmee je deze gebeurtenis weergeeft. Wat het ook is, ik vind het heel mooi!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vader is geboren vind ik prachtig gevonden, mij raakt het ook. De laatste 3 alinea's zijn geschreven volgens de opdracht maar van mij had dat niet gehoeven. Ik vind het terugkijken in de andere stukken voldoende in het verleden en heel mooi. Als je de opdracht niet zou kennen zou de lezer niet begrijpen waarom dat er nog achteraan komt. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, wat een lieve reactie. Het was ook een emotionele dag, de geboorte van onze enige kleinzoon. Een zwangerschap na een ivf behandeling en dan de zo bijna tastbare verandering in onze zoon. Ik zal die ogen nooit vergeten. Zakelijke manier van schrijven: ik denk dat het door de opdracht komt. Achteruit schrijven...daarbij moest ik uiterst geconcentreerd blijven. Dank voor het lezen Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, ik kan die reactie wel begrijpen, van die laatste 3 alinea's. Ik heb daar bij niet aan de lezer gedacht, maar meer hoe spannend het allemaal voor ons was. Dank voor het lezen Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Connie ik word hier helemaal stil van. Wat is dit mooi en inderdaad prachtig bedacht 'vader geboren'. Ik moest wel even meer mijn best doen om de tijdsvolgorde naar terug te pakken. Dit heeft vast meer met mijn moeheid te maken dan dat het aan je stuk ligt. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, dat was inderdaad ook moeilijk. Ik heb ook geprobeerd de zinnen binnen de alinea's an de andere lijstvolgorde te zetten, zodat het lezen van onder naar boven het logische verhaal vormt. En of het nu je moeheid is of niet, je positieve reactie komt binnen. Groet, Connie

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Connie, mooi verhaal en prettig leesbaar. Ik voel de spanning bijna, die er bij jullie heeft geleefd in die hele periode, gelukkig met een prachtig eind. Titel is inderdaad heel mooi gekozen! Het stukje 'Tijdens de afgelopen maanden heeft hij me wel eens toegefluisterd:’Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel een kind wil…’ Ook al probeert Rutger het niet te laten zien, ik ben zijn moeder en weet hoe onzeker hij zich voelt.' raakte mij vooral, want het toont zo goed zijn kwetsbaarheid en onzekerheid over zijn aanstaande vaderschap. En het tweede deel zegt alles over hoe "het" werkt met moedergevoelens: moeders weten ... ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gevoelige titel en je zoon vader zien worden is voor een moeder mooi om te zien. Wat heb je het teder neergezet, maar ook realistisch en lief. En die combinatiee treft mij als lezer.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... gefeliciteerd met dit prachtige stukje van achterstevoren schrijven. Wat heb je dat mooi gedaan! Nu begrijp ik wat er met achterstevorenschrijven wordt bedoeld.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, oma gefeliciteerd en dat je maar mag blijven genieten van dit prille leventje. Je schrijft het zo mooi, ik werd bijna ook oma! En je zin: een vader geboren zien worden. Die blijf ik onthouden!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Connie, mooi verhaal en prettig leesbaar. Ik voel de spanning bijna, die er bij jullie heeft geleefd in die hele periode, gelukkig met een prachtig eind. Titel is inderdaad heel mooi gekozen! Het stukje 'Tijdens de afgelopen maanden heeft hij me wel eens toegefluisterd:’Ik weet eigenlijk niet eens of ik wel een kind wil…’ Ook al probeert Rutger het niet te laten zien, ik ben zijn moeder en weet hoe onzeker hij zich voelt.' raakte mij vooral, want het toont zo goed zijn kwetsbaarheid en onzekerheid over zijn aanstaande vaderschap. En het tweede deel zegt alles over hoe "het" werkt met moedergevoelens: moeders weten ... ;)
Karinska, dank je voor je mooie woorden. De gebeurtenis 5 jaar geleden staat gegrift in mijn geheugen. Het is voor mijn man en mij een dierbare herinnering. En tja, de relatie met mijn zoon is nog steeds heel bijzonder, ook al woont hij met zijn gezin in Brazilië. Dank voor het lezen Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gevoelige titel en je zoon vader zien worden is voor een moeder mooi om te zien. Wat heb je het teder neergezet, maar ook realistisch en lief. En die combinatiee treft mij als lezer.
Dank je maddbrug, jouw reactie raakt me in het bijzonder. Je bent altijd positief. Fijn weekend Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... gefeliciteerd met dit prachtige stukje van achterstevoren schrijven. Wat heb je dat mooi gedaan! Nu begrijp ik wat er met achterstevorenschrijven wordt bedoeld.
Dank je wel Riny. Wat bedoel je met:wat er met achterstevorenschrijven wordt bedoeld... Fijn weekend, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw Marie, dit prille leventje is inmiddels een kordate kleuter van 5 jaar, die in Brazilië woont. Dank voor je lovende woorden. Fijn om dit van je te lezen, Mooi weekend Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, # 16 ... het is achteruitschrijven - omgekeerde volgorde. Jij maakte mij dat duidelijk door, nee laat ik dat nu niet gaan vertellen want dan raak ik weer de kluts kwijt. Ik kan zo moeilijk iets uitleggen. Iemand heeft eens tegen mij gezegd: ik geloof je wel, maar ik begrijp je niet. Dan voel je je zo doodongelukkig. Kijk en Marietje # 18, zegt heel simpel weg: Vanuit een bijzonder moment terug geblikt. Dat is het nu precies.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, De geboorte van een kind heeft een enorme impact op het leven van de ouders. Weinig gebeurtenissen brengen zo en grote verandering in zo een korte tijd. Ik heb dat heel intens beleefd en besef heel goed dat wanneer je eigen kind dit meemaakt, dit ook voor jou, als grootouder heel bijzonder is. Hoe ik dat zal ervaren, als ik ooit dat geluk mag hebben, dat weet ik nog niet. Maar jij hebt al een stukje van de sluier opgelicht op een bijzonder aangrijpende manier. Ik vermoed dat ik ooit aan je verhaal terug zal denken.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, wat een ontzettend mooi en bijzonder verhaal, ik word er gewoon heel stil van. De titel heb je bijzonder mooi gekozen, ijzersterk! Prachtig de emoties beschreven, Connie, dankjewel!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sarina, het was een indrukwekkende periode waar we heen nauw bij betrokken waren. De eerste 'foto' van onze kleinzoon was een plaatje van de terugplaatsing van de bevruchte eitjes, een klompje cellen. Wij zagen ook tijdens dat heftige proces alle emoties bij onze introverte zoon. Ik hoop voor je dat je het ooit mag meemaken. Het is een kers op de taart om dit te mogen meemaken, ook al realiseer ik me heel goed dat dat niet voor iedereen geldt. Dank voor je mooie reactie, Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, om jou en je typemachine stil te krijgen is voor mij een mooi cadeautje extra. Dank voor je fijne woorden, Groet Connie @Ostinato, een fijne reactie van jouw hand. Groet Connie @Richard Otten, mooie woorden die heel veel zeggen. Dank je. Groet Connie

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Connie, Het is een mooi, integer verslag van een indrukwekkend moment. Juist de neutrale toon benadrukt hoe bijzonder de gebeurtenis is; het heeft geen versiering nodig. Mocht je dit nog uit willen werken, dan zou je ervoor kunnen kiezen om de laatste alinea weg te laten. Dan heb je een heel mooi opzichzelfstaand moment. Je zou dan ook even kunnen kijken naar de volgende: -Rutger buitgt zich over haar bed, waar onze kleinzoon nu in de armen van zijn mama ligt--->Deze zin bracht me even in verwarring, hier is niet duidelijk wie wie is -'met een blik van'--->dit is meer spreektaal dan schrijftaal. Je zou iets kunnen zeggen als 'Zijn blik zegt: “Wat staat me te wachten?” -'schot in de zaak'-->het past meer bij een zakelijke tekst om hier aanhalingstekens te gebruiken, het haalt je een beetje uit het verhaal. Dit zou ik weglaten -9 maanden, a.s.--->negen maanden, aanstaande Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijfcoach, neutraal was mijn bedoeling. Ik wil een ander mijn eigen emoties niet opdringen. De gebeurtenis, zoals beschreven echt gebeurd, staat in ons hart gegraveerd. Verder uitwerken, misschien tzt. Ben bezig met boek over mijn eigen leven voor mijn kinderen. Heel erg bedankt voor uw feedback, zelfs terwijl de week van de opdracht al voorbij is :thumbsup: Fijne dag, Connie