Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#156 - Kwestie van perspectief

De bitch plaagde hem, hij wist het zeker. Ze liep naar de balie om zich af te melden, zonder hem nog een blik waardig te gunnen. Hij zuchtte - opnieuw - eens diep, toen hij haar naar de balie zag lopen; zoveel schoonheid was abnormaal. Zoals ze zojuist naar hem had gekeken, dat sprak toch boekdelen? Hij was dusdanig overtuigd van zijn eigen charme dat hij zeker wist een kans te maken bij haar, hoewel hij haar in haar rol van advocate absoluut een bitch vond. Het beeld benam hem de adem. In zijn eigen gedachtenwereldje waren ze samen, en zag hij de soepele beweging als in slow motion voor zich, alsof hij het exclusieve recht had dit te mogen zien. Hij keek vol bewondering toe hoe ze de klem uit haar lange manen haalde en hoe ze de blonde haren los schudde. Ze pakte de klem waarmee ze haar haren in toom had gehouden, terwijl ze hem een blik vol afschuw toewierp. Ze maakte haar cliënte een compliment voor het feit dat ze het goed gedaan had. Die was nog wat emotioneel, en moest een beetje gerustgesteld worden. Zachtjes sprak ze met haar metgezel na over de zaak. Voor nu zat het er op; het was afwachten. Anders maar hoger beroep. Gezien haar ervaring als advocate had ze er wel vertrouwen in dat de rechter met een goed compromis zou komen in de uitspraak Ze dacht kort terug aan hoe hij zich had gedragen tijdens de zitting en kon niets anders dan haar cliënte gelijk geven. Haar ex-man is inderdaad een minkukel. -------------- Korte toelichting: Ik hoop dat ik de opdracht goed heb uitgevoerd en heb ook geprobeerd het zo te schrijven dat het, zin voor zin, van onder naar boven gelezen kan worden. Weet niet of dat ook de bedoeling was, maar vond het wel leuk om te proberen.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Karinska, Wat leuk dat je zo'n creatieve invulling aan deze opdracht hebt gegeven. Het moet een hele uitdaging geweest zijn om op deze manier te schrijven! Het is mooi om te zien hoe je van de omgekeerde volgorde gebruikt om steeds iets meer te onthullen over de 'bitch' in het verhaal. Zo roep je heel effectief spanning op. Mocht je deze opdracht uit willen werken tot bijvoorbeeld een kort verhaal, dan heb ik twee tips: 1. Houd het zo simpel mogelijk. De omkering van tijd is al behoorlijk ingewikkeld, dus maak het de lezer (en jezelf) niet te moeilijk. Vanaf de zin 'Ze maakte haar cliente...', tot het einde van je tekst werd minder duidelijk wat er speelde. Dit komt door de wisseling van perspectief en de introductie van een derde personage (de echtgenote). 2. Het zou de moeite waard zijn je tekst nog eens door te lezen op woordkeuze. Zo zie ik bijvoorbeeld wat herhaling (twee keer 'bitch', twee keer 'klem'). Van sommige woorden vraag ik me af of dit personage ze zo zou beleven, bijvoorbeeld ' gedachtenwereldje'. Hierbij helpt het om je in te leven in het personage, wat voor woorden zou zo'n man naast 'bitch' nog meer gebruiken? Kun je hier iets mee? Ik hoor het graag als je nog vragen hebt. Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Saskia, Allereerst bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik ben erg blij met je complimenten. Het is inderdaad een lastige opdracht, hoewel ik moet bekennen dat, toen ik eenmaal mijn invalshoek zag, het uitwerken er van mij redelijk snel afging. Het spannende en ook interessante vond ik vooral of hetgeen ik over wilde brengen ook daadwerkelijk overkomt zoals ik het bedoeld heb, en of juist de verandering van de focus van persoon zou worden begrepen. Fijn wat je zegt over de opbouw van de spanning; dat is iets wat ik vaak probeer te bereiken. Ik kan zeker iets met je tips; al doende leer ik, en mede daarom zit ik hier ;) Bedankt voor je aanbod m.b.t. de vragen, dat is heel fijn om te weten. Hartelijke groet terug, Karinska

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska ik lees je graag en voel je worsteling, mooie tips van de schrijfcoach. Ik heb er ook van geleerd. Mooie poging, ga door!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, ... wat een prachtige invulling van de opdracht. Het in omgekeerde volgorde lezen begint te lukken.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska ik lees je graag en voel je worsteling, mooie tips van de schrijfcoach. Ik heb er ook van geleerd. Mooie poging, ga door!
Dag Marie, Je schrijft "ik lees je graag" en dat maakt me heel trots! Fijn dat je weer langskwam. Ik ga zeker door, bedankt voor je aansporing :)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, ... wat een prachtige invulling van de opdracht. Het in omgekeerde volgorde lezen begint te lukken.
Dank je wel voor je mooie reactie en, ja, lastig hè, dat omgekeerd lezen :confused: .

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, ... wat een prachtige invulling van de opdracht. Het in omgekeerde volgorde lezen begint te lukken.
Dank je wel voor je mooie reactie en, ja, lastig hè, dat omgekeerd lezen :confused: .