Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#153 Soep

De duif fluisterde in haar oor. Dat was nieuw voor hem. Er was haar veel overkomen, maar blijkbaar moesten er ook nog fluisterende duiven aan te pas komen. Ze vertelde het hem tijdens het opscheppen van de soep. Ook die soep was nieuw voor hem; ze had hem zelf gemaakt, althans dat was wat ze beweerde. Ze was tot nog toe nooit verder gekomen dan het koken van water, en zelfs daarvan werd hij zenuwachtig. Hij vroeg zich af wat dringender was, het vragen naar de rede van de soep, of waarom er in vredesnaam een duif in haar oor fluisterde. Maar bij het vullen van het tweede soepbord zei ze: ‘Zeewier. De soep, het is zeewiersoep.’ ‘Weet je zeker dat het dan geen meeuw was, die in je oor fluisterde?’ ‘Het was de duif.’ ‘De duif. Er zijn zoveel duiven. Wie is dan dé duif?’ Uit de blik die ze hem toewierp, begreep hij dat hij niet goed omging met haar pluimveekennis. Wat was er met hen gebeurd, wat in godsnaam was er met hen gebeurd. Wat had hen tot het fluisteren van de duif en zeewiersoep gedreven, wanneer had die waanzin zich tussen hen opgedrongen? Langzaam lepelde hij de smakeloze soep naar binnen, en vroeg zich af wat de duif gefluisterd had.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Elyse, bijzondere invulling die boeit. Het gegeven ( fluisterende) duif in combinatie met soep verwerken tot een reflectie op een relatie ( tenminste dat is wat ik eruit opmaak) vind ik een mooi gegeven. Het 'droge' afvragen wat het beestje eigenlijk fluisterde is top :thumbsup: zelf heb ik wat moeite met de afwisseling tussen hem en haar. Maar goed het is nog vroeg dus dat kan geheel aan mij liggen ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Elyse, ... je zet een bord, boordevol gevuld met soep, voor mijn neus. Mijn hersentjes vliegen van links naar rechts, maar het blijft bij een onrustige soep. Hersengymnastiek voor die kleintjes van mij? Het is wel een bijzonder verhaal.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, de afwisseling tussen 'hem' en 'haar' is bij een tweede lezing volkomen duidelijk. We hebben de duif, zij, hij en de soep. C'est tout. Daaronder speelt zich een waanzinnige relationele wereld af. Wat te denken van dat hij nerveus werd als zij water kookte? En waarom zij op een dag wel twee borden smakeloze zeewiersoep aten? Moet ik hiervan de rede of de reden lezen? Het is zo intrigerend dat ik het op een maandagmorgen bijna niet aankan. :thumbsup: :{} :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi! ik zie ze voor me, zo vanzelfsprekend, terwijl ik weet dat het niet vanzelfsprekend is, fluisterende duiven en zeewiersoep van iemand die niet meer dan water kookt, dus dat heb je bewonderenswaardig gedaan, wat mij bereft pijnlijk op een zoete manier

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij bovenstaande, speciaal, mooi. ik denk soms even snel heen en weer - en dat maakt het mij nog realistischer ... :) :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, je beschrijft subtiel een kort moment waar alles verandert, waar je tot reflectie komt en je verwondert over wat je overkomt. Het zijn woorden die bij mij een onderlaag bereiken, dat wil zeggen, dat ik er een diepere betekenis in zie. Kan natuurlijk aan mij liggen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse je geeft de situatie van een stel neer dat volkomen uit elkaar gegroeid is. Ze zeggen niet veel meer tegen elkaar en wat ze ieder doen begrijpen ze ook niet. Het gegeven van mensen in een restaurant die 'sprakeloos' ieder op de eigen telefoon zitten te kijken. Knap beschreven, Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je roept een bijzondere sfeer op in dit korte stukje en laat mij als lezer achter met vragen. Zij lijkt mij in een eigen wereld te leven waar de man niet bij kan komen of uit verstoten is. Zeewiersoep lijkt me wel wat maar duidelijk is dat zij geen kok is. De keuze om precies dat te maken maakt het mysterieus en origineel. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beginnende folie à deux, zo lees ik deze fascinerende bijdrage. Lief hoe hij meedoet: was het soms een meeuw ipv een duif? Hij gaat in haar gedachtenspoor en zegt gelukkig niet zoiets als: doe niet zo achterlijk, duiven fluisteren niet in mensenoren. Het verdrietige: wat is er met ons gebeurd, dat gaat mij door merg en been. Ik heb sterk het idee dat de schrijfster van haar beide personages houdt. Tof!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ja mooi, hoe mensen bij elkaar blijven, zich afvagen waarom en toch blijven. Ik lees een vervreemding met daaronder liefde.... Want waarom blijft hij anders?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie twee warrige verslaafden onder een brug die soep aan het maken zijn. Hoop dat uiteindelijk toch geen duivensoep blijkt te zijn... Mooi geschreven Elyse!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mysterieus verhaaltje. Mooi hoe je met een duif: stiekem denk ik aan een vredestichter, de kijk van de man op de relatie weergeeft.