Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#152 Voor de lunch

Een keuterboer uit Guttecoven stond zwetend voor zijn hete oven met gas uit het Groningse veld en gebruik van enig geweld was hij de boerin aan het stoven

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een keuterboer uit Guttecoven stond zwetend voor zijn hete oven met gas uit het Groningse veld en gebruik van enig geweld was hij de boerin aan het stoven
Hallo Dos, Je bent er snel bij! Guttecoven is een originele plaatsnaam. Ik had nog nooit van die Limburgse plaats gehoord. Pikant dat die zo ver van het Groningse gasveld ligt. Je hebt dus de actualiteit in de limerick gebruikt. De slotregel of 'punch line' - daar is geen goed Nederlands woord voor, tenzij je 'clou' of 'pointe' als Nederlandse woorden beschouwt - is aardig, maar niet heel sterk. Verder ben ik nog niet echt blij met het ritme, met name van regel 3 en 4, de kortere regels. Probeer nog eens die dreun in je hoofd te krijgen en 'pers' de korte regels daar ook in. Het is wat meer werk, maar loont de moeite. Succes! Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je hier iets mee (op gevaar af dat dit not done is) Een boertien vanuit Guttecoven .......... Met gas oet zien Grunn En gebruik van zien gun ..........

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ritmisch verbeterde versie volgens het voorgeschreven metrum: Twee drievoetige amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels amfibrachen en jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een drievoetige amfibrachys. Een keuterboer uit Guttecoven stond zwetend voor zijn hete oven met gas uit het veld gebruik van geweld was hij de boerin aan het stoven

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ritmisch verbeterde versie volgens het voorgeschreven metrum: Twee drievoetige amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels amfibrachen en jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een drievoetige amfibrachys. Een keuterboer uit Guttecoven stond zwetend voor zijn hete oven met gas uit het veld gebruik van geweld was hij de boerin aan het stoven
Ik vind hem weer fijn. Euthanasie?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ritmisch verbeterde versie volgens het voorgeschreven metrum: Twee drievoetige amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels amfibrachen en jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een drievoetige amfibrachys. Een keuterboer uit Guttecoven stond zwetend voor zijn hete oven met gas uit het veld gebruik van geweld was hij de boerin aan het stoven
Ik vind hem weer fijn. Euthanasie?
Een vorm van. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, in Guttecoven wil je toch niet dood in een oven gevonden worden. Ik kende het dorp niet; het is een beeldige naam om een limerick op te schrijven. Ik vind jouw gewelddadige keuterboer geniaal. Gaat hij de boerin van haar botten afzuigen?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan er den vinger niet op leggen, maar ik vind Cuttecoven zo uitgesproken Dos. Vooral in combinatie met de keuterboer. En dan heb ik het niet eens over het stoven van boerinnen. En hoe Mili daar dan weer over nadenkt. Een keuterboer die een boerin van haar botten afzuigt. Mmmm. Hoe kan ik ooit nog functioneren zonder de raad van Sol? Ik moet zeggen dat ik 'Met gas oet zien Grunn en gebruik van zien gun' van Pindarots ook wel prachtig in je limerick vind passen. Als aap moet je toch iets hebben met pindarotsjes. Wie reimt sich das alles zusammen? :{}

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, mag ik even heel hard schaterlachen? Je berg doet je momenteel heel erg schrijfgoed. Ondanks de luttele minuten dat je je 'belle' maakt voor de zoveelste receptie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een keuterboer uit Guttecoven stond zwetend voor zijn hete oven met gas uit het Groningse veld en gebruik van enig geweld was hij de boerin aan het stoven
Hallo Dos, Je bent er snel bij! Guttecoven is een originele plaatsnaam. Ik had nog nooit van die Limburgse plaats gehoord. Pikant dat die zo ver van het Groningse gasveld ligt. Je hebt dus de actualiteit in de limerick gebruikt. De slotregel of 'punch line' - daar is geen goed Nederlands woord voor, tenzij je 'clou' of 'pointe' als Nederlandse woorden beschouwt - is aardig, maar niet heel sterk. Verder ben ik nog niet echt blij met het ritme, met name van regel 3 en 4, de kortere regels. Probeer nog eens die dreun in je hoofd te krijgen en 'pers' de korte regels daar ook in. Het is wat meer werk, maar loont de moeite. Succes! Mevrouw SchrijfTaal
In #5 heb ik regel 3 en 4 veranderd. In heel Limburg gebruiken we gas uit het Grunningse veld. Ook hier beeft de aarde soms. Maar dat heeft andere oorzaken dan in Groningen: mijnverzakkingen en verschuivingen langs de Feldbissbreuk. Die dreun van jou krijg ik niet meer uit mijn kop. Wat doe je daar tegen? Hij verstoort mijn tinnitus waar ik aan gehecht ben.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je hier iets mee (op gevaar af dat dit not done is) Een boertien vanuit Guttecoven .......... Met gas oet zien Grunn En gebruik van zien gun ..........
Eerlijk gezegd, Pindarots, kan ik er niets mee omdat ik de juiste betekenis er niet van ken. Het Grunnings dialect staat te veraf van het Limburgse. Maar wel fijn dat je me hebt willen helpen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ritmisch verbeterde versie volgens het voorgeschreven metrum: Twee drievoetige amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels amfibrachen en jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een drievoetige amfibrachys. Een keuterboer uit Guttecoven stond zwetend voor zijn hete oven met gas uit het veld gebruik van geweld was hij de boerin aan het stoven
Ik vind hem weer fijn. Euthanasie?
Blijkbaar wel. We hebben de boer gisteren ook gecremeerd. In zijn eigen oven nog wel. })