Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #151 Hoe onschuldige wraak ons schuldig maakte

Bert was mijn eerste grote Liefde. De kalverliefde en de onschuldig, verlegen eerste echte kus liefde voorbij, was het. Noem het "de ontdek mijn lichaam en ik het jouwe" liefde. Heel speels en ontdeugend verdween mijn kleed van schaamte en ik begeerde de man van mijn leven. Ik deelde mijn lichaam, mijn ziel, mijn eer en mijn geweten met de man van mijn leven. Tot ik ontdekte dat Bert met een klasgenootje ook haar eer deelde. Hij nam begeerlijk de onschuld en haar onwetendheid erbij. Hij kende echter de wereld niet van de stiekem fluisterende gesprekken die jonge meisjes voeren. Bert is geen ongewone naam, maar het wekte wel argwaan toen Tine ook verliefd werd op een Bert. Het sprookje duurde nog net tot die maandagavond 9 uur. Onze eerste afspraak na dat "hete" weekend, werd meteen ook de laatste. Een nieuwe emotie plofte als een waterballon in mijn grote mensenleven. Hartverscheurend heb ik gehuild. Wist je trouwens dat dat bijna letterlijk zo aanvoelt ? Hart-verscheurend ! Daar zaten we dan, een voorjaarsnacht 5 jaar later. 3 jonge vrouwen die nog volop van het leven proefden en regelmatig samen de bloementjes buiten zetten, Tine, Marijke en ikzelf. We genoten van ons vrijgezellen bestaan. Die nacht, het was al na tweeën, in "De Verre Hoeve" in the middle of nowhere, schuifelde Bert binnen, zichtbaar goed in de wind ging hij aan de toog hangen. Met onze vrouwelijke intuïtie hadden we niet veel moeite om hem mee te lokken. Hij zag het wel zitten, dat spelletje dat we wilden spelen. Kon hij ons herkennen, geblinddoekt op de tast, enkel aan onze borsten voelend ? Hij kwijlde bij het vooruitzicht. Onderweg voerden we hem ophitsend nog een halve fles gin en vonden een afgelegen veld. Daar stond hij dan ! Zwalpend in zijn smoking ! We blinddoekten hem met zijn eigen das. Al lachend en lallend liet hij zich rond draaien. Hij viel met zijn gezicht op de omgeploegde aarde en bleef bewusteloos liggen. Hij zou wel wakker worden en thuis geraken, de Romeo. Terwijl de laatste nachtvorst voor de ijsheiligen de eerste ijsplekken tekende genoten wij na van onze wraak. Zo : Bert zou ons niet meer vergeten ! En we hoorden niet meer van hem, wat ons het gevoel van overwinning gaf. Tot het krantenbericht van deze morgen .... eventuele getuigen gezocht ...

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom bij dit heerlijke forum! Ik vond het een vermakelijke vertelling. Goed verzonnen! Ik lees graag meer van je. Ik heb wel een paar opmerkingen: Deze zin vind ik lastig lezen: De kalverliefde en de onschuldig, verlegen eerste echte kus liefde voorbij, was het. Ik denk een kwestie van wat woorden omdraaien. Twee keer 'man van mijn leven' vind ik niet zo mooi staan. 'haar eer deelde' vind ik mooi. 'wedervaren' een bijzonder woord. 'Bert is geen ongewone naam, maar het wekte wel argwaan Tine ook verliefd werd op een Bert.' Hier is een woord weggevallen, lees je verhaal hardop voor. Dit is ook mijn valkuil hoor! 'We maakten zoveel lol, dat het leek of we stoned waren.' ze waren al aangeschoten/dronken blijkt uit de voorafgaande zin. Is het nodig om dan ook nog stoned te zijn? Je komt ruim aan de 300 woorden volgens mij dus schrappen mag ;) Zwalpend moest ik opzoeken, leuk woord! Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het een heel interessante verklaring voor het feit dat de man daar in het graan geblinddoekt en wel dood in zijn smoking ligt. Je maakt ook mooie zinnen en beelden. Kortom, een prima verhaal. Ik denk dat het nog beter wordt als je het verhaal inkort; je gebruikt nu bijna 500 woorden voor iets dat ook in minder woorden kan. Verder ben ik het met I-Kat eens, je zou een en ander even moeten overlezen. Hier en daar lopen de zinnen nog niet en ben je wat woorden vergeten. Ook klopt het verhaal qua timing niet helemaal: de man sterft in de winter (nachtvorst) en wordt gevonden in de zomer. Dat verklaart wel dat het graan niet is geplet, maar niet dat het 'object' wordt herkend als man in smoking met blinddoek via een drone. Je zou verwachten dat de tands des tijds (of vogels, vossen, insecten) de stof en het lichaam wel wat zou hebben aangetast, of dat een boer tijdens het inzaaien het lijf al wel had ontdekt. Success!

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je i-kat en Luutsche65 voor jullie reactie. Meteen leer ik ook dat ik mijn enthousiasme moet intomen en niet te snel iets mag insturen. Ik bedoelde de onschuldige eerste kus en die was ook een verlegen eerste kus. Hierdoor wou ik "onschuldig" en "verlegen" benadrukken. Als ik "de eerste onschuldige en verlegen kus" had geschreven, dan lag de nadruk meer op "de eerste kus" Maar ik begrijp dat iedereen dit anders kan aanvoelen. Dat ik het "stoned" eruit kon laten daar sta ik 100 % achter Ik ging gewoon helemaal in het verhaal op en vond dat ik het einde te kort gemaakt had, net omdat ik de rest zo uitgebreid had beschreven. Bovendien besef ik dat ik moet werken aan het beknopter schrijven. Ik hoop me in de toekomst daar beter aan te kunnen houden. Dat is echt een werkpunt voor me. In de opdracht stond ook niet dat de drone op een gaaf lijk stuitte. Daar was ik me heel bewust van. Wat de timing betreft : het is niet ongewoon dat het met Pasen nog vriest 's nachts. Rond die tijd wordt de grond ook ingezaaid. Maar mijn verhaal was al zo lang, dat ik dat niet wou verduidelijken. Heel hartelijke dank voor jullie leerrijke opmerkingen. Ik verdedig wel enkele punten, maar neem jullie raad ter harte. Tot de volgende keer.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sarina, Welkom! Het idee van je verhaal is leuk. Je hebt goede tips hierboven gehad. Daar sluit ik mij bij aan. Ik denk dat je verhaal daar beter van wordt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Sarina, welkom hier. Leuk verhaal en een paar fraaie zinnen. Ik sluit me aan bij I-kat. Zwalpen is voor mij nieuw. Grappig woord is dat, bestaand? Groetjes Nancy

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zwalpen werd aanvankelijk gebruikt voor een stuurloos schip. Bijvoorbeeld : het spookschip zwalpte al jaren op de Stille Oceaan tot het opgemerkt werd door kapitein Julio Di Mare. Een synoniem zou kunnen zijn zwijmelen. Maar iemand die ziek zwijmelt, zwalpt niet. Het woord wordt naar mijn gevoel enkel gebruikt voor een zeer dronken bewegen. Het is niet ernstig geladen. Ik kan me wel inbeelden dat het degenererend wordt gebruikt door een roddeltante die haar misprijzen over de dronkenschap van een voorbijganger uitspuwt. In Vlaanderen is het geen onbekend woord. "Wedervaren", daarentegen, zal eerder nog in schrijftaal gekend zijn. Vermoedelijk zal het in onbruik geraken. Voor mijn ouders en grootouders zal het niet vreemd geklonken hebben. Mijn woordenschat is deels gevormd door mijn 83-jarige vader. Ik besef nog niet zolang dat hij een woordkunstenaar is en de waarde van zijn rijkdom aan woorden begint bij me door te dringen.

Rol

  • Anoniem
Hallo Sarina, Mijn opdracht heeft meerdere schrijvers de limiet aan woorden doen overschrijden. Blijkbaar lokt het uit tot het schrijven van langere verhalen. Daarin ben je niet de enige. Gelukkig zijn de verhalen leuk om te lezen, dat maakt een hoop goed. Ook met deze originele oplossing door de moord nog voor het groeien van de halmen te laten plaatsvinden. Alleen zou ik kiezen voor een laatste nachtvorst voor IJsheiligen, misschien dat dan het koren al is ingezaaid. Anders zou de boer het lijk met het inzaaien vast al gevonden hebben... Schrijfcoach Corrie