Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#151- Hoogteverschillen

#151- Hoogteverschillen Die middag fietste hij naar het Aeronautisch Genootschap waar hij was ingehuurd als kelner. ‘Charlotte, aeronaut, ’ zei ze en stak hem ferm de hand toe. ‘Volg mij.’ Haar geaffecteerde stem klonk schel maar niet onvriendelijk. ‘Waarschijnlijk je eerste vaart?’ Ze liep met grote passen voor hem uit. ‘Hij staat al klaar, mannen bedankt,’ riep Charlotte enthousiast en zwaaide naar de mannen in overalls. ‘Proviand aan boord, kelner ingestapt, mes amis, allons-y!’ De ballon steeg omhoog, zijn smoking knelde, zijn maag tolde en hij sloot zijn ogen. ‘Open die ogen, kelner, dit is een experience! Tijd voor champagne, toast met zalm!’ Zij zong een aria, luid en vals. Haar glas vulde hij half. De zalm verschoof van de toast en de peperkorrels verlieten zwevend de molen, de dille waaide weg. ‘Mademoiselle Charlotte,’ zei hij en overhandigde haar trillend het dienblad. ‘Merci kelner, kijk die verten, ervaar die vrijheid, ziet u die vogels fladderen! Ik ben een engel!’ Trillend hield hij de rand vast. ‘Magnifique,’ zei hij met enige weerzin. ‘Heeft u angst voor de hoogte of voor mij?’ vroeg Charlotte en bood hem de blinddoek aan. ‘Het helpt,’ zei ze vriendelijk. Ondertussen vroeg hij zich af waarom hij dit werk deed en had aan haar gedacht, zijn liefde in China. Hij wilde huilen, overgeven. Zijn blinddoek zat te strak. De ballon begon te wiebelen. ‘Rukwinden, Mozes nog aan toe!’ gilde Charlotte plotseling en hij boog diep over de rand. ‘Weg bij de rand, kelner!’ krijste ze. Hij wankelde. Zij gilde. Kobus had die morgen geen trek in zijn beschuitje met hagelslag. Hij staarde over de korenvelden terwijl zijn vader zijn koffie opslurpte. ‘Wanneer gaan we maaien, vader?’ vroeg hij zacht. (Titel en idee uit Hoogteverschillen, Julian Barnes)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Madeleine wat een heerlijk verhaal, komisch maar ook gevoelig. Dat hij eruit zou donderen was geen verrassing maar je weet het spannend te houden met de vraag, hoe dan? Even dacht ik, die Charlotte is zo'n diva die kiepert hem gewoon overboord. Ik heb hier erg van genoten :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Madeleine, Wat is het toch leuk om hier op SOL al die originele inzendingen te lezen. Eerst een val uit een ruimteschip, dan uit een helicopter en nu weer uit een luchtballon. Mijn bezemstelen stellen niet veel voor bij al dit luchtgeweld. :o Graag gelezen, met een grote glimlach.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, Charlotte, la folle! La française. Hoe ze zegt: [‘Open die ogen, kelner, dit is een expérience!] Deze twee korte zinnetje à la Madeleine zijn zo veelzeggend: [Hij wankelde. Zij gilde.] En dan 'magnifique' laten zeggen door een bijna vomerende kelner. Zwevende peperkorrels, verschuivende zalm, wegwaaiende dille, Charlotte die zich een engel kweelt, je hebt een heerlijke invulling aan deze opdracht gegeven die ik met ontzettend veel plezier heb gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En daarom moet je nooit als kelner in een luchtballon stappen... Deed mij even ergens denken aan 'Enduring Love'. Mooie invulling van de opdracht.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad speelt een luchtballon daar ook een rol in het verhaal. In het boek van Julian Barnes gaat het ondere andere over een eerste vrouwelijke ballonvaarder en dat vond ik een mooi uitgangspunt voor mijn korte verhaal. Dank je Annette! !

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Je zat goed met die gedachte. Ik had ook een versie dat Charlotte hem na handtastelijk gedrag wegduwde. Dank je!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Fijn je te plezieren, de Franse tint aan t verhaal geeft wat slingers. Dank je wel! A la Madeleine staat mij wel aan, trouwens.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtige beeldende beschrijvingen maddbrug. Het Franse maakt het romantisch en luchtig om te lezen, al zou dat ook aan de luchtballon kunnen liggen :D Triest einde, je nam me helemaal mee. Bedankt voor je leuke bijdrage!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, wat een orgineel verhaal. Ik zit helemaal in je sfeer. En dan slaat het noodlot toe, zo kan het zeker gaan!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I-kat, op een of andere manier geeft dat een allure, het Franse tintje. Ik had Charlotte ook een accent uit Ermelo kunnen geven, zou t verhaal dan anders hebben geklonken?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze kelner je 't aime. Wat een mega mooi verhaal vanuit een luchtballon. Julian Barnes zou t denk ik ook mooi vinden ;)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, er is al veel gezegd over dit verhaal. Ik vind het een verhaal van grote klasse en heb het ademloos gelezen. Telkens treft me weer je soepele en verfijnde taalgebruik.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddy, wat een prachtig verhaal! De Franse sfeer, de luchtballon, helemaal geweldig! À propos, met een Duitse sfeer en nog 98 Luftballons erbij had het absoluut ook een knaller geworden, zeker als jij dat schrijft!! En een Ermelo's accent? Ik word nieuwsgierig! Ik heb ervan genoten, Maddy!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, Ton heeft je dan wel niet bij naam genoemd toen hij verslag uitbracht over zijn busreis naar Lourdes, met tussenstop in onze tuin waar we met z’n allen menig flesje Aldi wijn achter de kiezen hebben geleuterd, ook jij was erbij en dat is goed te merken aan je bijzonder invulling van de schrijfopdracht. Het einde van je verhaal vind ik sterk. Geen woord over de schrijfopdracht en toch is de afloop zo klaar als een klontje. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, ... wat prachtig. Jij hebt zo'n opgewekte hostess goed beschreven, maar: je laatste drie regels doen-het-'m.

Rol

  • Anoniem
Hallo Maddy, Een kelner is natuurlijk ook hard nodig in zo'n ballon. De gasten moeten anders zo ver lopen voor hun hapje en drankje. De souplesse waarmee je het als vanzelfsprekend laat lijken, is mooi om te lezen. Een ordinaire rukwind die hem over de rand doet kukelen, dat valt me dan toch wat tegen ;-) Het verhaal leest lekker weg. Bedankt voor je bijdrage. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, ook jouw inzending heb ik met plezier gelezen. Ik heb veel bewondering voor de diversiteit die ik bij alle Sol leden tegenkom, terwijl ik mijn hersenpan samenkneep voor de opdracht. Een heel logisch lezend verhaal. groet, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, fijn dat je mij opmerkte, ik treed niet zo graag op de voorgrond, ben meer een stille drinker ook trouwens, dus vandaar dat extra lege Lidl, ja niet van de Aldi, dat flesje was van mij. Ik was ook met de fiets gegaan, die busreizen, daar ben ik niet zo van namelijk. Wel leuk je berichtje Dos, Fijn heur.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Corrie, eerst wilde ik Charlotte een moord laten begaan, naar aanleiding van intimidatie of zoiets. Maar ik liet de natuur zijn werk doen. Vond ik beter passen. Dankjewel.