Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 151 - Zonder titel

Petrus was razend op Jezus, die er met zijn teenslippers vandoor was gegaan. Hij had last van ingegroeid eelt en had bij het opstaan van zijn luchtbed zijn slippers nodig. Hij werd zo chagrijnig van zijn dude dat hij besloot de plumeau door de hemel te halen. Stoffige stapels boeken geschreven in meer dan tweeëntwintighonderd levende, dode of bedreigde talen kwam je zeker om de meter nevel tegen. Petrus vaagde ze op blote voeten met een armzwaai naar beneden. Alsof hij uitverkoop hield in de hemel. De bel ging over. Friedrich Nietzsche stond voor de deur. ‘Wat moet je,’ vroeg Petrus, ‘zijn we al in negentienhonderd? Ben jij niet die gast die heeft geschreven: “God is dood?”’ ‘Ik werd ziek,’ zei Friedrich, ‘door de Frans-Duitse oorlog, daarna schreef ik en was best wel eenzaam.’ ‘Ja, und, en wat kom je hier doen dan? Weet jij niet hoe jij mijn vriend in twijfel trok?’ ‘Lekker dominant, zijn christendom, alsof het waar was. Voorspiegelen dat de mens moet lijden om een groots leven te leiden. Op je rechterwang worden gebeukt om dan je linkerwang toe te keren.’ Petrus, toch al zwaar over de flos, zwaaide vervaarlijk met zijn plumeau. Friedrich kon het niet laten en zei: ‘Alsof medelijden met de ander en zelfverloochening deugdzaam is.' Van slag en ook omdat hij Jezus op zijn slippers hoorde aankomen, zei Petrus nog: ‘Wat zie je eruit, man, heb je aan een herendiner gezeten?’ Met een slag van zijn vederborstel sloeg Petrus Friedrich terug naar onder. Bij het neersuizen kwamen de satijnen banden van de zijkant van zijn broek los die zich als een bandeau over Friedrichs ogen strikten. Bij het uitproberen van zijn nieuwe drone met ingebouwde camera ziet de boerenzoon een lijk in het korenveld. De dode man is gekleed in een smoking en hij is geblinddoekt. Rondom het lijk staat al het koren nog overeind, er leidt geen spoor van platgetrapte halmen naartoe.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Wat moet je,’ vroeg Petrus, ‘zijn we al in negentienhonderd? Ben jij niet die gast die heeft geschreven: “God is dood?”’
Heerlijk Mili, ik smul van zo nu en dan een schepje filosofie. En ik hoor 'sommes-nous déjà en ... ' in deze constructie. :) Petrus die zwaar over de flos vervaarlijk met zijn plumeau zwaait zie ik ook helemaal voor me. Bref, hilarisch van teenslippers tot vederborstel! :thumbsup: Samen met mijn gepunnik der zotheid scoren we straks prima aan die poort. Dat wordt genieten. Ik hoop op veel wijn bij de châteaubriant. (Ik pieker nog wel over hoe Friedrich aan die blinddoek kwam. Je hebt vast een briljante oplossing voor me.) :{} :{}

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik geniet van deze bijdrage. Hij is scherp en hilarisch. En dan dat heerlijke woordgebruik. Over de flos, vederborstel, enzovoorts! De scherpe dialoog tussen Petrus en Nietzsche. Het leest als een trein. Een klein dingetje, ik kan nergens de blinddoek vinden. Niet omdat het verhaal het nodig heeft, integendeel, maar omdat de opdracht het vroeg. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik ben er onlangs nog langs gekomen, het is een poort, zeker geen deur. ‘Lekker dominant zijn christendom,' ... heb je hier een woord vergeten? 'Aanprijzen' of 'propageren'.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mili dit is belachelijk grappig, ik lig krom. Zo'n Mili heb ik nog niet gelezen. Aan en stuk door heb ik me bescheurd, fenomenaal. Een vraag. ' De bel ging over' moet dat niet gewoon 'De bel ging' zijn. Zal wel goed zijn wat je schrijft maar ik twijfel. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Na het plaatsen gisteravond van mijn verhaal is het hier ingestort. Echt waar. Een in zwart leer gehulde vrouwelijke IT'er heeft net mijn parterre verlaten en mijn geliefde peecee doet het weer. Dit instorten moet effect op jullie reacties hebben gehad. ;) Ik weet niet wat ik lees ... @Annette, zit die er nog? :) @Madd, hoe aandoenlijk, nog willen reageren voor je slapen ging. Buikpijn krijg ik van je. @Dos, van jou word ik ook al niet goed. Was je echt zo ziek? Ik kan er maar niet de vinger opleggen, of je nu serieus bent of niet. Het beste dat je ooit las, zeg je. Komt dit door jouw geliefde onderwerp, de kerk? Een werkwoord in de zin die je aanhaalt is toch niet echt nodig? Je kunt het toch ook lezen zoals ik het schreef? Deur heb ik natuurlijk expres gedaan, om lekker af te wijken. Maar als jij een poort wil krijg je een poort. Ik heb deze zin toegevoegd: 'Bij het neersuizen kwamen de satijnen banden van de zijkant van zijn broek los die zich als een bandeau over Friedrichs ogen strikten.' En nu moet ik heel snel aan het werk en kom later terug. Dank jullie zo hartelijk.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mili, Helder en duidelijk geschreven scene. Stijl is een keuze. ;) Pas wel op met het opvoeren van historische figuren. Je laat Nietzsche zeggen:
Op je rechterwang worden gebeukt om dan je linkerwang toe te keren.
Jouw zin suggereert dat Nietzsche meent dat het een uitnodiging is tot nog een keer geslagen worden. Nietzsche wist uiteraard dat die andere wang toekeren bedoeld is als uitnodiging om het gesprek aan te gaan (met de vijand).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Lekker sarcastisch stukje. Jezus, Petrus en Nietzsche in één ademteug. Je moet het maar durven. :o En dan nog bijbel-citaten dooreenhusselen en uitvergroten. Ik zie je lachen terwijl je dit schrijft. Misschien wel grimlachen? :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, ['sommes-nous déjà en ... '], je hebt helemaal gelijk, een tweetalige constructie. Quelle découverte! Het deed me lachen. Misschien begin ik wel mijn eigen taal. :) Ik heb alvast enige dozen Picpoul de Pinet voor je klaar laten zetten. Zelf ben ik tegenwoordig aan de whiskey (whiskey met een e uit Ierland) omdat ik er was met Jitzak. Ook probeer ik er de schrijver mee uit te hangen. Friedrich heeft nu zijn blinddoek, best wel elegant. Plein de bisous de retour. Heerlijke reactie van je, @Marceline. Dank je hartelijk, de blinddoek is opgelost. @Nancy, heerlijk als je lacht om mijn gekkigheid. Over die bel liet je me de hele dag nadenken. Is het streekgebonden? Ik geloof dat ik beide gebruik, met of zonder over. Dank jullie hartelijk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janp, Nietzsche zal in zijn tijd niet het woord beuken hebben gebruikt. Maar Petrus zegt ook rare woorden als 'dude'. Over de door jou aangehaalde zin: Ik wilde deze suggestie niet wekken. Het was spottend bedoeld. Nog meer slaag die de gelovige heeft te accepteren. Dank voor je reactie. @Blavatski, ik zal u een bekentenis doen. Ik ben best wel een durfal. ;) En ook van het spottende genre. Ik heb u toch niet gebruuskeerd? En ja, ik heb heel veel plezier in het schrijven. Dank voor uw reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ongelofelijk, wat een fantasie weer, Mili. Je hebt me flink laten lachen. Een 10 met een griffel, een zoen van de meester en een bank vooruit. Ik ga straks met jou en je verhaal in gedachten vrolijk slapen. Echt geweldig. :o

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Briljant, gedurfd, intelligent en heeeel grappig! De complimenten die je al hebt gekregen zijn geheel terech wat mij betreft. Mili for president :D

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik zal het niet meer vergeten. :o @Jules, een zoen van de juffrouw kende ik, niet van de meester en ook niet van een bank vooruit. :) En ik werd erg vrolijk van jouw reactie, dank je! @i-Kat, het moet niet gekker worden met jou. :D Schrijf jij nu een gedurfd verhaal. Ik weet dat jij dat kan.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... mijn mond zakte open. Hoe redt ze dat toch? Tja, een kwestie van geest hebben. Nou ja, je hebt me d'r eentje. Geweldig, hoor!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, heel hart gelachen. Top-top-top. Alles is al benoemd hierboven. De zin, die Dos aanhaalt, vind ik niet lekker lopen. ieder zijn meug natuurlijk: Lekker dominant is christendom, alsof het waar was. Weergaloos!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, ik heb mijn geest toegesproken en gevraagd wat er met haar aan de hand is. Ze zei dat het wel ging. :D @mw.Marie, ik heb je horen lachen. Het deed mij veel deugd. :) Dank voor jullie reacties. @Elyse, mocht je nog eens van je Mexicaanse berg afdwalen, is de oplossing van de blinddoek naar je genoegen?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
OMG Mili, wat een krachtige inzending. Werkelijk prachtig en van een grote historisch culturele rijkdom. Als theologe kan ik niet nalaten te zeggen dat christendom wellicht meer gaat over leven tegen wil en dank. Lijden is er hoe dan ook wel. Net als in de schrijverei ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pindarots, hoe bijzonder dat je theologe bent. 'Leven tegen wil en dank,' nog erger, het ultieme lijden, laten we nu alleen maar schrijven. ;) Dank voor je prachtige en krachtige reactie.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik zag helicopters enz. voorbijkomen, maar je situeert je verhaal in de hemel. En hoe! De humor spat ervanaf en de dialoog Petrus - Nietzsche vind ik briljant. En passant pak de de kern van zijn filosofie temidden van eelt, teenslippers, plumeaus en bandeaus. Het verhaal zit ijzersterk in elkaar, is transparant en geestig. Een natuurlijke mengeling van het heilige en het profane. De slotzin vind ik heel fraai.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, van jou word ik ook al niet goed. Was je echt zo ziek? Ik kan er maar niet de vinger opleggen, of je nu serieus bent of niet. Het beste dat je ooit las, zeg je. Komt dit door jouw geliefde onderwerp, de kerk? Een werkwoord in de zin die je aanhaalt is toch niet echt nodig? Je kunt het toch ook lezen zoals ik het schreef? Deur heb ik natuurlijk expres gedaan, om lekker af te wijken. Maar als jij een poort wil krijg je een poort.
Mili, zijn er hier dan nog meer waar je niet goed van wordt? :puke: Zal ik je een teiltje aanreiken? Ik was vijftien en kreeg de griep. Toen was ik ernstig ziek. Daarna ben ik nooit meer ziek geweest. Jij vermoedt dat ik ooit door ziekte aan de hemelpoort heb gestaan? Daar heb ik geen ziekte voor nodig, net zo min als jij er de plumeau door haalt. Het ligt vast aan jouw vinger: meestal ben ik serieus, soms trap ik lol. Is dat nou zo ingewikkeld? Wat mij speciaal aantrekt in je verhaal is de luchtige, alledaagse, ontheiligde wijze waarop je over hemelse zaken en personen schrijft. Én ik hoef niet één keer te denken 'wat bedoelt ze daar nou mee'. Dus voor iedereen toegankelijk, zelfs voor mij. Een dikke :thumbsup: waard. Als ik de bewuste zin zonder hapering lees, verwacht ik nog een werkwoord. Later heb ik de zin nog eens gelezen zoals jij hem hebt bedoeld, maar dan zou ik achter 'dominant' een komma plaatsen. Dan pas kan ik hem lezen zoals jij het wenst. Tip: Laat Petrus nog een poosje zijn gang gaan, tot alles en iedereen schoon weggeveegd is. Petrus mag op een krukje voor de deur blijven zitten, met een bordje voor zijn lange baard waarop staat 'wegens werkzaamheden gesloten'. Voor eeuwig, welteverstaan. De zevenentwintig maagden moeten sommigen zich maar op aarde zoeken. Sorry, dames!

Rol

  • Anoniem
Hallo Mili, 'Met een slag van zijn vederborstel sloeg Petrus Friedrich terug naar onder.' Ik was al om, maar met deze 'twee-een' voor Petrus heb je me helemaal te pakken. Wat een kostelijke 'black story'. Het gaat er ruw aan toe daar in die hemel van jou. Het is een verhaal dat je meerdere keren kunt lezen en waarbij je steeds iets anders leest om je aan te verkneukelen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nelschrijft, twee jaar geleden deed ik mee aan een wedstrijdinzending van bol.com. De eerste alinea is min of meer hetzelfde. Het was een ode aan Max Velthuys die ik persoonlijk kende. Ik ging over zijn boeken door. Vanaf de tweede alinea ging ik los op de weekopdracht. Het heilige en het profane; spot, merk ik, maakt inherent onderdeel van mijn schrijven uit. Heerlijk dat het je aansprak. Én, na enig nadenken, was de toegevoegde slotzin plausibel. @Dos, ik refereerde aan de buikpijn die ik van @Madd kreeg. En zo nodig, beschik ik over mijn eigen teiltjes. :D Ik waardeer het dat je terugkwam. Eerlijk gezegd weet ik niet wanneer je serieus bent of niet. Jouw kracht. Schaar het maar onder mijn bezorgdheid naar jou toe. Over de aantrekkingskracht die ik op jou uitoefen; ik kan mij herinneren dat er meer teksten waren die je zomaar begreep. Wel heb ik achter 'dominant' een komma geplaatst. Nu lees je me volledig. :crybaby: De hemeldeur voor eeuwig gesloten. Zouden we elkaar dan over honderd jaar schrijvend en al nog plezieren? Waar je in je laatste twee zinnen aan refereert wil ik niet weten. Dankjewel Dos. @Stella M, je hoed zit vast op je avatar. Die vliegt niet naar de hemel. :D

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, terwijl ik mijn hersenpan samenkneep voor de opdracht, was de eerste bijdrage van jou al direct even slikken, met mijn gedachte:'hoe veelzijdig kun je zijn!' Ik heb al zoveel verschillende genres van je gelezen en iedere keer herken ik jouw stijl. Ook deze keer een dikke :thumbsup: Groet Connie PS in mijn bijdrage heb ik je een eigen rol gegeven :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Corrie, je opdracht leidde tot tenhemelschreiende creativiteit. Plus er diende flink nagedacht te worden over plausibiliteit. Heerlijk om te doen en de invullingen van anderen te lezen. Dat je steeds iets anders leest, is een compliment dat ik graag hoor. Dank je hartelijk. @Connie, misschien kom ik wel los na negen maanden - de tijd van een liefdesbaby - aan Jitzak te hebben geschreven. Het zou zo maar kunnen dat ik me weer vrij voel. De stijl houd ik erin. :D Dank voor je bericht.