Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#!50 - Debuut

‘Ik wil de maan spelen,’ zei ik. ‘Dat kan niet,’ hoorde ik lachen, ‘er speelt geen maan mee in dit stuk.’ Maar de regisseur glimlachte vriendelijk naar me. ‘Dat is goed,’ zei hij, ‘daar zorg ik voor.’ De voorstelling werd een groot succes. In het begin probeerden mijn medespelers nog alle aandacht naar zich toe te trekken. Bombastisch werkten ze zich door dialogen, actiescenes, romantische scenes en wat dies meer zij, maar toen ze merkten dat de aandacht van het publiek uitsluitend gericht was op de maan, pasten ze hun spel aan. Ze dempten hun stemgeluid en vertraagden hun bewegingen, zodat het verhaal niet meer stoorde en mijn subtiele acteerwerk goed tot zijn recht kwam. Na afloop van het stuk was er een staande ovatie en glunderend omhelsde de regisseur me. Nog steeds hebben ze het in mijn geboortestad over die gedenkwaardige avond. En ik? Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn internationale carrière dank aan die vriendelijke regisseur die mij de maan liet spelen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder goed, Gijs! Vooral de beschrijving van de ommezwaai van bombastisch spelen naar aanpassing van het spel vind ik een mooi beeld.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze gespeelde maan maakt nog steeds veel indruk, op mij in elk geval. Frappant want wie of hoe de maan maan was/is wordt niet verteld. Buiging!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
GS. Zo wil iedereen wel zijn carrière beginnen. Wat een mooi einde, de dank aan de regisseur. Zo gaat het: je moet elkaar de kans en de ruimte geven. Mooie vollemaan boodschap!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat geweldig toch, zo'n verhaal. De maan kwam even gluren en stal de show. Goed gedaan, Gijs.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Gijs, Wat een fijne vertelling. Een echt maanverhaal, een verhaal met een hart, met gevoelens die een heel leven overeind blijven staan. Ik hoop dat het waar gebeurd is en geen fictie. Als het wel fictie is, tja, dan is het helemaal een knap verhaal. Nog een fijne zondag. Morgen is het weer maan-dag. Lundi. Luna. Wasdag, maar dat weet je vast allemaal wel. :o

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allen, dank jullie wel @Blavatski, Het is toch echt fictie. Waarschijnlijk zou ik me geen raad weten als ik de maan zou moeten spelen. Hoe doe je dat? Het is natuurlijk een soort stille wens, dat je, terwijl je onopvallend op de achtergrond je werk doet (de maan speelt), toch de waardering en het succes krijgt die alleen naar de mensen op de voorgrond lijken te gaan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs je laat goed merken hoe de maan onopvallend een grote rol speelt, en dat ontgaat niemand. Subtiele weergave van een stille wens? Graag gelezen, Connie