Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 149 - Abraham

Ze had het vele malen horen citeren: Na je vijftigste verjaardag ga je Abraham ontmoeten. Dan begint het echte leven. Ze was nu drie-en-vijftig, maar de oude, wijze, grijze profeet was nog niet langs gekomen. Ze had hier en daar een graantje wijsheid mee kunnen pikken, ze had een paar jaar dure kapperskosten achter de rug om de eerste grijze haren weg te foefelen en de spiegel vertelde haar dagelijks dat ze niet meer de mooiste van het land was. Haar nest was leeg, naar een carrière kon ze fluiten, een man om haar zijn wil op te leggen daar had ze geen zin in. De troost van één of ander geloof kon ze missen als kiespijn. Als een Farizeeër of Schriftgeleerde haar wilde bekeren, vroeg ze steevast of zijn God uit de hemel was nedergedaald, om pen en papier had gevraagd en voor verbaasde ogen de leerstellingen op schrift had gezet. Met een meewarig hoofdschudden over zulke ketterse gedachten, haastte de fanatiekeling zich het huis uit. Haar leven was een lege schil. Het vruchtvlees was verorberd. Nu restte haar nog leegte. Afstoffen, stof zuigen, het bed opmaken, de kattenbak verschonen, de hond uitlaten. Op een nacht kreeg ze een droom. Er werd gezegd: “Lees de Bergrede”. In haar afgestompt brein kwam tergend langzaam een herinnering boven. Het gaan naar de Zondagsschool. De verhalen uit de Bijbel. "Zalig zij de mens die vernedert wordt, zalig de armen van geest, klop en ge zult antwoord krijgen en nog zo veel meer van die mooie uitspraken." Ze ging aan tafel zitten, pakte pen en papier, met het plan om de auteur van de Bijbel eens flink van repliek te dienen. Een niet te stuiten woordenstroom sprong spontaan uit haar ziel omhoog. Ze schreef haar eerste brief, haar eerste gedicht, haar eerste column. Abraham had haar toch gevonden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik lees hier over een vrouw die hard is voor zichzelf, die veel meer consideratie voor zichzelf zou kunnen hebben. Ik begrijp dat een stuitende bewering als: "Zalig zij de mens die vernederd wordt ... " u nu 28 jaar geleden - als ik het goed heb - heeft aangezet tot schrijven. En welke stroom is er niet uitgekomen. Het is zo divers als ik u lees. Laat deze stroom niet opdrogen. De twist met Abraham mooi verweven. Dapper, het inzicht dat u geeft.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Blavtaski! Vijftig jaar is een magische grens. De dingen die niet meer zijn, de onomkeerbaarheid van eerder gemaakte keuzes en de ruimte dit biedt. U heeft het mooi weergegeven! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, ... wat een heerlijke opdracht heb je ingestuurd; om van te smullen. Haha, met huid en haar heb ik je gelezen. Die Zondagsschool - heel bekend. Er waren altijd lieden in de bijbel die God iets vroegen en waarachtig zij kregen antwoord. Doe ik ook eens: vragen ging best maar een antwoord? Toen brokkelde mijn geloof al af. Nee, dan Zwarte Piet, hoe je het ook wendde of keerde: je kreeg altijd iets in je schoen! Maarre ... , hadden wij geen Sarah? Weer iets om over na te denken. Je zet me wel met veel plezier aan het werk. Eerst al met de Paasklokken uit Rome, daarna met de heksenbezems en nu met Abrfaham. Hoe wonderlijk kan het leven toch zijn. :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De grijze harwn wegtoefelwn vind ik zo een mooie zin. Wijsheid komt met jaren zeggen ze, ik noem het levenservaring. Het is een tekst die alleen van uw hand kan komen en daarom vind ik m zo mooi.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Bavatski. Alle reacties hierboven kan ik onderschrijven en met Maddbrug: wegfoefelen, ik heb er om gelachen! Die vergeet ik niet meer. Prachtig de verandering in het leven weergegeven voor menige vrouw. U geeft een fantastisch voorbeeld hoe je verder moet, dank u!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het roerend eens met de reacties hierboven. Een nuchtere vrouw die het lef heeft gevonden haar eigen droom te volgen. Uw verhaal leest als een biografie, langs de mooie dagelijkse belijningen van het leven. Krachtig geschreven. Herkenbaar ook; ik heb er persoonlijk een sport van gemaakt om menig computerwinkelverkoper om te 'lullen' omdat ik het beter weet :-) (tja, ICT-er of geen ICT-er). Graag gelezen:-) Kleinigheidje: is het niet 'stofzuigen' i.p.v. 'stof zuigen'?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven verhaal, met observaties en doordenkertjes. Door de droom krijgt het verhaal een wending. Ik wist niet wat te verwachten - want het spreekt het niet ontmoeten van Abraham weer tegen. Het einde is daardoor weer verrassend.