Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#149 - Het roer om

‘Hoe zou je het vinden als ik een dag minder ga werken?’ We zitten in ons favoriete restaurantje en vieren dat ik zojuist een eerste prijs heb gewonnen met een kort verhaal. ‘Wat?!’ ‘Ja, dan heb ik meer tijd om te schrijven.’ ‘En ons inkomen dan? En je carrière? Je denkt toch niet dat ik in ga leveren.’ Ik duw mijn bord weg, een zwaar gevoel nestelt zich in mij. ‘Ik ga even roken.’ Zijn stoelpoten maken een krassend geluid. Ik denk aan het plezier dat ik als kind had in het schrijven van verhaaltjes. De vrijheid die ik voelde als ik van alles bedacht. Mijn enthousiasme op school als er van alles uit borrelde wat niet mocht en de uren die ik vervolgens op de gang doorbracht. De meester die mij door de gang sleurde. Mijn moeder die mij vertelde dat ik niks te willen had en dat ik moest leren luisteren… Hij komt weer tegenover mij zitten. ‘Ik dacht als jij nu…’ Ik zie zijn lippen bewegen en bedenk hoe ik hem altijd zijn zin gaf. ‘Ik moet helemaal niks!’ Ik breng mijn gezicht dicht bij het zijne terwijl ik mijn ogen dichtknijp. ‘Waarom stop jij niet met roken?’ Hij deinst een stukje terug. ‘Ik bepaal zelf wel of ik rook of niet.’ Zijn ogen gaan het gevecht aan met de mijne. ‘Precies!’ Ik kijk hem net zo lang aan tot hij zijn ogen neerslaat. Het zware gevoel verdwijnt. ‘Ook nog een wijntje?’

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leest als een trein en het is ook nog een vermakelijk verhaal. Ik vroeg me even af wie er ging roken maar dat was snel duidelijk. Ik hoop dat HP minder gaat werken!! Heel graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ik begrijp het zware gevoel als ik lees: 'Je denkt toch niet dat ik in ga leveren.’ Wat een nare uitspraak, wat een materialistische man. En ook begrijp ik de brandende behoefte van hp te willen schrijven. ;) [Ik zie zijn lippen bewegen en bedenk hoe ik hem altijd zijn zin gaf.] Waarom gaf in vt? (dichtknijp) Goed verhaal.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een krachtig betoog voor de vrouw die haar gevoel wil volgen. Gelukkig realiseert ze zich dat goed, met een prachtige slotopmerking. Een vrouw naar mijn hart. Graag gelezen. Groet Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, je geeft mooi een relatie weer. Geven en nemen en tot slot weer een wijntje. Soms moet je even wennen aan een nieuw idee van de ander, sterkte!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Marceline, heel sterk! Geweldig hoe je de dialoog weergeeft. Perfect, hoe je HP uit de discussie laat komen. Hopelijk niet autobiografisch? :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor jullie complimenten! @i-Kat, fijn dat je het graag las! @Mili, goed te lezen dat het mij gelukt is die emoties aannemelijk te maken. Ik koos voor 'gaf' omdat de HP ter plekke besloot om hem niet meer zijn zin te geven. (dichtknijpen aangepast, dank!). @ Connie, deze HP is ook een vrouw naar mijn hart! Fijn, dat je de slotopmerking prachtig vond. @ Marie, het geven en nemen in een relatie. daar gaat het inderdaad ook over. En deze HP realiseert zich dat ze ook maar eens moet gaan nemen. @Ton, alles wat ik schrijf is fictie. ;) Ik ben weer blij met je duimpje!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ... een heerlijk fictief verhaal. Wat fijn dat de hp het zware gevoel kan laten verdwijnen. Haar 'leven' is gered. Fijn om te lezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest als het begin van het einde. Die twee gaan het nog moeilijk krijgen. Opbouw, leesbaarheid, geloofwaardigheid: niets op aan te merken.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest als het begin van het einde. Die twee gaan het nog moeilijk krijgen. Opbouw, leesbaarheid, geloofwaardigheid: niets op aan te merken.
Dankjewel Gijs, Ik ben blij met je compliment.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi voorbeeld van een conflict door de wil van de personages. Goed gedaan.
Dank, Schrijfcoach Odile, Ik ben verguld met uw compliment.