Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht#148 - 28 december - onschuldige kinderen (in België - onnozele kinderen)

Laura had alles wat haar hartje begeerde. Een echtgenoot, een zoontje en een dochtertje, een hond en een kat, die allemaal samen in een gezellig huis woonden. In de tuin groeiden rozen en bloeide er elk jaar een appelboom. Ze was op bezoek geweest bij de huisarts en had van hem de bevestiging gekregen dat ze zwanger was. Nu zou haar gezinnetje compleet worden. Drie kinderen hebben was altijd haar wens geweest. De eerste baby had zich al in de eerste maanden van haar huwelijk aangemeld en het jaar daarop was het tweede kind geboren. Het jongste kind was nu acht jaar en Laura had de hoop al opgegeven om het zalige gevoel van zwanger te zijn, nog eens te mogen beleven. In de namiddag van 27 december was Laura druk bezig in de keuken toen ze een lichte trekking in haar onderlichaam voelde. Was dit nu een wee of niet? De dokter had gezegd dat ze de baby eerst half januari kon verwachten. “Dat komt me goed uit”, had hij gezegd. “In de kerstvakantie ben ik in Zwitserland. Begin januari ben ik terug.” “Ik moet de bevalling vlugger laten verlopen”, ging het door Laura's hoofd. “Het kind moet voor middernacht geboren zijn.” De onervaren jonge dokter van wacht had niet in de gaten dat zijn kraamvrouw veel te hard had geperst. Het kind was er, gezond en wel, maar Laura had met een laatste enorme perswee de baarmoeder doen scheuren. In paniek werd er door de luidsprekers om een gynaecoloog geroepen. Laura voelde zichzelf wegglijden. Haar laatste gedachten gingen naar haar echtgenoot met drie kinderen waaronder een baby. Een gynaecoloog kwam, zag en overwon. Laura werd op het nippertje gered. De baby was geboren om 23 uur 45 minuten. Ook op het nippertje.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, zoals altijd een beeldend en emotievol verhaal van uw hand, graag gelezen en inleefbaar. Spanning is duidelijk voor moeder Laura, haar kind moet geboren worden op 27-12. Ik ben nieuwsgierig naar de reden of let ik niet goed op? De laatse alinea een typo: Dd: De

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Het begint zo heel onschuldig en lieflijk en dan wordt het langzaam spannend! En gelukkig: eind goed, al goed. Maar ik sluit mij ook aan bij Marie: voor mij is het verhaal ook een beetje een raadsel. Ik begrijp dat Laura niet wilde dat haar kind op de dag van de onnozele kinderen geboren werd. Waarom niet? Die dag is hier in NL niet algemeen bekend en ik heb het ook even opgezocht net (leuk, weer wat geleerd!), maar begrijp dan ook niet waarom het zo erg is om op deze gedenkdag geboren te worden.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan Marceline en Marie, Hé grappig dat er hier een kleine kloof is tussen de Nederlandse en Belgische cultuur. In België durft iemand die geboren is op 28 december zijn geboortedatum bijna niet te zeggen, zeker niet als kind, want de opmerking: "Ha, onnozele." volgt steevast. Voor de goede orde, (je weet maar nooit): onnozel wil hier in België zeggen, gek, dom, niet goed wijs. Doe niet zo onnozel - doe niet zo gek. Een fijn weekend toegewenst en bedankt voor de leuke commentaren.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, ... wat leer je mij toch weer veel bij. De term: onnozele kinderen kende ik wel, ook dat het niets met een geestelijke achterstand te maken had. Maar wat dan wel? Ik heb gegoogeld en toen wist ik het weer. Ook dat ik eens in een reis door Italië, "verrast" werd door een immens gobelin (wandtapijt) waarop te zien was, dat er baby's afgeslacht werden. Ik moest echt die kamer uit. De onpasselijkheid speelt nu weer op. Met aandacht gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski in de katholieke kerk zou het woord onschuldige beter op zijn plaats zijn geweest. Nu in onze meer seculiere wereld heeft onnozel niet echt een positief beeld. Dat zie je dus terug in jouw verhaal. Helaas perst de moeder, in haar onnozelheid, het kind met zoveel geweld op de wereld dat zij bijna zelf 'onschuldig' overlijdt. Goed verhaal Blavatski, hoewel een wrange ondertoon van pesterijen in de 'onnozele' kinderwereld. Graag gelezen, Groet Connie

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helder geschreven verhaal. Een zin met de angst om onnozel genoemd te worden zou de vragen die het verhaal oproept kunnen bevredigen. Het begin geeft achtergrond, de spanning komt pas daarna. Je zou naar de spanning kunnen hinten al aan het begin.