Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#147 - De waarheid van de nacht

Ik ben nooit een nachtmens geweest, tot een slapeloze nacht me de stad indreef en ik bevangen werd door donkere steegjes, obscure schimmen en helse geluiden. Het is toen en daar dat ik een wereld ontdekte waarvan ik niet eens wist dat hij bestond. Geen wereld vol schijnheiligheid en valselijk geluk, maar een compromisloze teloorgang van de menselijkheid die door de verlaten straten en parken dwaalt. De eerste nachtelijke verkenning doorheen de stad was ik vervuld met angst en afschuw die me de rest van de dag dicht bij het toilet deed uithangen. Ik had genoeg gezien, overtuigde ik mezelf. Maar toen de volgende nacht viel, trok ik alweer de deur achter me dicht. Ik schuur dicht tegen de huisgevels aan, uit de gloed van de straatverlichting. ‘Of ik iets nodig heb?’, vraagt iemand die uit een deurportier stapt. Ik trek mijn schouders op, probeer onzichtbaar te blijven. De zeven hoofdzonden verbleken bij de kwaden die zich afspelen in de donkerste hoekjes van de stad. Verraad, verkrachting en moord, alles weggespoeld met drank en drugs; wie lang genoeg blijft rondhangen ziet het hier allemaal. De kortste nacht van het jaar verhoogt de nervositeit ten top. Wat deze nacht gebeuren moet, staat onder veel grotere tijdsdruk. Een kluizenaar die door de straten dwaalt valt niet op als anonimiteit deel is van de straat. Ik luister, ruik en observeer, uren na elkaar, tot het rode neonlicht achter het raam me naar haar toe zuigt. Haar witzijden kleed is een baken in het donker. Ze weet dat ik kom, als de nacht op zijn einde loopt. De langste dag verlengt mijn eenzaamheid, die nu bij haar verloren gaat. Bij zonsopgang vloeien verdraaide verhalen uit de pen. De harde waarheid van de nacht wordt leugenachtige romantiek die bij daglicht de wereld weer gelukkig maakt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk. Mooie zinnen. Je neemt me mee in een wereld waar alles contrasteert met het gemoedelijke burgerlijke leven dat ik leidt, waarin geen ruimte is voor eenzaamheid. Je slotzin is een ingewikkelde; daar moet ik nog even op herkauwen.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben onder de indruk van je stuk. Wat gs ook al zegt: je zinnen zijn heel mooi waardoor het goed weg leest. Je beschrijvingen nemen me helemaal mee in het verhaal. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
VriendT, ... wat heb je dit mooi geschreven; ik ben helemaal in de ban van het nachtelijk leven in de stad. Je kunt de sfeer aanpakken. Prachtig. Het was fijn om te lezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boeiend geschreven en hoewel ik niet helemaal de essentie begrijp, ben ik gegrepen door je verhaal. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie zinnen, sfeer, boeiend,,,dank je wel, echt! Dat het niet heel duidelijk is waar het over gaat, misschien niet zo belangrijk Soms het verhaal ondergeschikt aan het gevoel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het deed mij denken aan Rupert van Ilja Pfeijffer, zijn zwerftocht door het duister, weet niet of je die ooit las? En het deed mij denken dat jij Vlaams bent ... ? Het heeft iets betoverends, iets huiveringwekkends en iets in en in triests. Inderdaad misschien meer gevoel dan verhaal, maar in die categorie dus goed gedaan.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag VriendT, Een hoogst eigenaardige tekst die ik ondanks een zekere moeilijkheidsgraad graag gelezen heb en herlezen heb totdat de puzzelstukjes in elkaar vielen. Gekweld door een slapeloze nacht ontdekt de HP de duistere kanten van het leven. En vindt uiteindelijk troost in de armen van een prostitué. De rauwe kant van het nachtleven zet de HP aan tot het schrijven van juist het tegenovergestelde, een zoete, romantische voorstelling van onze leefwereld die de ware feiten verdoezelt. Om de pijn weg te moffelen. De laatste zin is indrukwekkend diepzinnig. Mooi gedaan. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie bijzondere invulling bij de zonnewende. De duistere kant in de kortste nacht. Mooie beelden schets je daar van. Je slotzin vind ik een juweeltje.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Coach Blavatski: je analyse is bijzonder accuraat. Ik ben aangenaam verrast. En uiteraard ook heel tevreden met alle mooie commentaren.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben onder de indruk van je schrijven, hoe je de nacht met de hp zijn omzwervingen laat zien. De laatste zinnen zijn heel erg mooi.