Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#147 Black and white man's Burdon

De zon schijnt waterig door de ochtenddauw. French rookt een Belinda en worstelt gelijktijdig met haar BH. ‘Je hebt een gat in je broek.’ Ik kijk met een scheef oog naar de vale jeans. ‘Mijn moeder naaide vroeger altijd mijn broeken. Aangezien ze al vijf jaar als as door het leven gaat…’ ‘Je vader?’ ‘Gokverslaafd en een dronkaard, de appel valt niet ver van de boom.’ Ze gooit me de broek toe. ‘Dat zal toch wel meevallen?’ Eén avond met me doorbrengen en ze denkt me meteen al te kennen. ‘Schat, genoeg over onze zondes en ellende, wat zeg je van een beetje ochtend gymnastiek.’ Ik wapper met enkele groene biljetten en zeg: 'Come on baby. Dag en nacht.' Ze heeft nog wel even tijd. De zon heeft de middag bereikt en onze warme lichamen zijn ineengesmolten. ‘We lijken net duo penotti.’ French’s donkere huidskleur heeft zich gemengd met mijn bleke, melkwitte kleur. ‘Ik denk niet dat mijn bazin dit zo leuk gaat vinden.’ Ze maakt zich zorgen om haar baan, natuurlijk, in deze tijd vrees je bij elke scheet voor je baan. ‘Ach, het zal allemaal wel meevallen, misschien heeft ze wel klanten voor deze fetisj.’ ‘Ik zou inderdaad wel een paar man weten. Maar Marie is nog vrij ouderwets.’ ‘Anders laat je mij het woord doen, volgens mij lukt het me om bij je stembanden te komen.’ ‘Zou je denk… “In this dirty old part of the city, where the sun refuse to shine”… wow liet je me nou net zingen?’ Wil knikken, maar heb geen nek meer. ‘Deze baan kan me gestolen worden!’ We verlaten het huis voor eens en altijd. De lange zonsondergang is onze gids op zoek naar een betekenis en geluk. Laat ons alsjeblieft niet verkeerd begrepen worden.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Richard nu weet ik niet precies welke fetisj dit is, zingen terwijl je twister speelt? :lol: Ik zal deze later nog zeker een keer opnieuw lezen. Het eerste deel is in ieder geval erg beeldend en goed geschreven, het tweede krijg ik nog niet goed door mijn 'snappertje' maar dat komt later wel.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gedicht van Kipling is je inspiratie, vermoed ik. Je geeft beeldend de situatie aan de rand van de samenleving van French weer en eindigt met twee hele mooi regels. Het antwoord zou kunnen zijn: twee verschillende huidskleuren zou nooit verkeerd begrepen moeten kunnen worden, toch? Netzoals Nancy weet ik ook niet goed wat je met de fetisj bedoelt, de hp zelf, als tegenhanger van personificatie? Ben benieuwd naar je ontknoping.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meneer Otten, het is weer een bijzonder verhaal. Ik moest het vaker lezen om te begrijpen wie wat zegt, misschien kun je daar nog iets aan verbeteren maar ik heb het inmiddels wel begrepen. Deze zin vond ik leuk: 'Aangezien ze al vijf jaar als as door het leven gaat…’ Worstelen met een BH is mooi, grappig en helaas realiteit maar waarom niet hannest :D Welke fetisj, geen idee, mijn geest is kennelijk niet zo creatief als de hoofdrolspelers en ik begrijp dan ook niets van het laatste stuk. Twister vind ik wel een leuk idee van Nancy :lol: Eén avond met me doorbrengen klinkt wat te veel als spreektaal door het woordje me denk ik, maar past wel bij de HP.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dames bedankt voor jullie reacties en leuke interpretaties. Twister vind ik top gevonden :D Als je de eerste zin van de tweede alinea letterlijk neemt, wordt het misschien iets duidelijker.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg het idee dat French met een geest van doen had en dat de geest haar lichaam overneemt, of dat ze het lichaam samen delen, dat hangt van de intenties van de HP af. Als ik je reactie nu lees zit ik in de buurt? Leuke wending in het verhaal, tegen het einde begon er al iets niet te kloppen en toen de stembanden overgenomen werden klikte het: volgens mij is het een geest! Tof bedacht. Het detail met het gat in de broek en de moeder die al vijf jaar als as door het leven gaat vind ik mooi lezen. Het vraagt wel veel concentratie en nadenken om dit stuk te lezen, wat denk ik ook in het beperkte woordenaantal zit. Soms moest ik ook even terug lezen om te zien hoe het ook alweer zat.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Richard, Animals-fan? Prachtig, dit verhaal. What more can I say? :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las French als jongensnaam en dacht dat hij met Berlinda ( mijn oud collega) haar BH aan het stuntelen was. :lol: Na aandachtige lezing kwam ik er nog niet helemaal uit tenzij ik de dialoog regels niet helemaal goed interpreteer. Moet ik het duo penotti reclame beeld ook letterlijk nemen? :? Sorry, maar graag tot een volgende keer. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dreaming. Een geest vind ik ook mooi, had goed gekund. @Ton, je zit goed. Moest bij zon meteen aan de Rising Sun denken, specifiek kwam ik bij Eric Burdon uit, een van mijn favoriete zangers. @Marietje, ik maak het je ook niet makkelijk he :P.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Je maakt het mij ook niet gemakkelijk als schrijfcoach. Wat moet ik hier nu mee? Ik vind het knap dat SOL- leden je tekst begrijpen. Zelf zit ik met een groot vraagteken. De duo penotti vind ik leuk gevonden. Ik zag het voor me. Is zij een prostitué en groeit er tussen deze twee iets meer? Hij zwaait met bankbiljetten en vraagt om ochtendgymnastiek... Het begint voor mij al hier: "Je hebt een gat in je jeans." Wie zegt dat en over wiens jeans gaat het? Ik heb geleerd dat wanneer je in een tekst iets niet begrijpt, je de verdere tekst ook niet kunt begrijpen. De hersenen blokkeren; ze willen duidelijkheid. Het is jouw manier van schrijven en daar heb ik respect voor, maar voor mij is het iets te onduidelijk. Sorry. :o Maar wie weet is mijn IQ te laag. Dat zou ook kunnen. Of zit mijn leeftijd in de weg. De zon schijnt waterig door de ochtenddauw. In this dirty old part of the city, where the sun refuses to shine. Contradictie. :rolleyes:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Bedankt voor je reactie. Het leven zit vol contradicties :) Bij mij is het vaak een moment opname, wat er net door mijn hoofd gaat en hoe het eruit vloeit. Toen ik zonnewende las, kreeg ik meteen het liedje House of the Rising Sun van the Animals in mijn hoofd. Daarna heb ik een Best of van de band opgezet en zijn teksten uit de liedjes vrij vertaald in dit verhaal verwerkt. De eerste alinea is vooral een ode aan The house of the rising sun, het tweede stuk vooral mijn hersenspinsel wat een zonnewende kan doen. Het bizarre feit dat een blueszanger met een prostituee samensmelt als een entiteit die dan samen een nieuw pad kiezen, is het resultaat geworden. Muziek kan rare dingen met je doen ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Fijn je reactie te lezen, Ik had het dan toch goed begrepen dat het verhaal om een prostitué en een klant ging die op de langste dag van het jaar ontdekken dat ze verliefd op elkaar zijn geworden. Met beiden een andere huidskleur. Wat niet zo evident is. :o Ik had niet begrepen dat "de klant" de blueszanger Eric Burdon is. Dank je voor de uitleg. Ja, muziek doet vreemde snaren in onze ziel trillen. Fijn toch! Ik ben meer klassiek georiënteerd. De opera Parsifal, de onwetende/zoekende mens, is mijn favorite muziek. Om rillingen van te krijgen wanneer de monniken de Graalridder toezingen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Richard, ... nadat ik alle reacties gelezen heb en House of the Rising Sun heb afgeluisterd, kan ik je vertellen dat je me een plezierig moment hebt bezorgd. Ik moet altijd wroeten; gelukkig legt het me geen windeieren. Dankjewel voor je bijdrage.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, het heeft mij ook enkele malen herlezen gekost, maar dat is gelet op je manier van schrijven geen straf. Die prostitué begon te dagen toen ik de groene biljetten zag. Voorts de versmelting, die duidelijk werd in de woorden : wow, liet je me nou net zingen... Dank voor deze uitwerking, Groet Connie

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je een tijdje niet gevolgd maar je hebt het vermogen om lezers te dwingen je stukjes meerdere keren te lezen niet verloren :-) Ik had zelf een hele plastische voorstelling bij "volgens mij lukt het me om bij je stembanden te komen.’ ‘Zou je denk… “In this dirty old part of the city, where the sun refuse to shine”… wow liet je me nou net zingen?’ die ik bij ieder ander gelijk zou verwerpen, maar bij jou... Thanks for the smile on my face!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
tja, je gaat het pas zien als je doorhebt, hè? het eerste deel was mij helder en vaag bekend, al zag ik pas na jouw reactie waarvan ik het kende(de hint uit de titel ontging mij); het tweede deel deed mij fronsen: versmelten ze nou echt echt? huh? nou ja, het is wel Richard ...

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties! Leuk om te lezen dat meerdere leesbeurten een goed beeld geven. Lekker om anderen aan het werk te zetten :D. Misschien een beetje sadistisch van me... maar dat is schrijven :)