Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 147 Zonnewende

Bvagl en Sompl hebben lang uitgekeken naar het duivelsfeest van 2017. Traditioneel begint dat feest precies op de noentijd van de langste dag van het jaar. Starnakel nakend verzamelen zich dan de feestgangers bij de grote oude eik, waar opper-toverkol Magillie Raccoon spreuken uit haar Zwarte Boek voorleest. Dan volgt een opdracht, die zo geheim is, dat deze slechts fluisterend mag worden doorgegeven en ten hoogste één dag mag worden onthouden. De feestgangers moeten daarom in één teug een volle schedelinhoud van de toverdrank ‘mist, bloed en draken’ achteroverslaan. Daarmee worden zij 24 uur onzichtbaar én geraakt hun geheugen na die tijd in de vergeet-modus. Magillie Raccoon heeft zich intussen mentaal voorbereid op deze bijzondere jubileum-editie van dit festijn. Het is immers de dertiende keer dat zij in deze rituelen voorgaat. Zij heeft zich dertien dagen en nachten teruggetrokken op een Oostenrijkse berg om de oude geschriften te herlezen. Tot slot heeft zij een bijzondere vlindertuin bezocht. Dat laatste had zij beter niet kunnen doen... Bvagl en Sompl trekken hun kleren uit en stellen zich op bij de oude eik, waar andere feestgangers al onwennig in hun blootje om zich heen staan te kijken, sommigen de handen verlegen voor hun plasser. Precies op de noentijd komt een grote gitzwarte kraai aanvliegen, die met een luid ge-kra-kra landt op de onderste tak van de oude eik. Dan klinkt er een harde ‘plof’ en uit de snavel van de kraai rolt een donkergroene mistwolk tot op de grond. Als de mist optrekt wordt een prachtige fee in een doorschijnend gewaad zichtbaar, zoals ook de indruk zichtbaar wordt die zij maakt op de meeste mannelijke aanwezigen. Glimlachend kijkt zij iedereen aan met haar vriendelijke, blauwe ogen. Als zij daarna spreekt, is het alsof kleine zilveren belletjes tingelen in een zuchtje wind. Zij schenkt hen mede in gouden bokalen, met knapperige honingkoekjes erbij. Als in trance vallen de feestgangers elkaar in de armen en dansen tot ver na zonsondergang bij de oude eik, onder het zingen van ‘All you need is love.’ ‘s Avonds keert het schrijversvlindertje, dat alles van achter de oude eik had aanschouwd, tevreden glimlachend terug naar haar vlindertuin. Zij was die ochtend driemaal rond het kwaadaardige hoofd van Magillie Raccoon gefladderd en had daarmee de opper-toverkol ongemerkt veranderd in een zonnefee, vermomd als kraai.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha Ton wat een feest daar bij de Eik. Maar goed dat een schrijvertjesvlinder heeft ingegrepen. Hoe was het anders afgelopen? Met een grote glimlach, beter gezegd hardop lachend gelezen. Feest van herkenning ook :lol: lijkt wel of 'ik' er bij was ;) :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Het verblijf op de berg in Oostenrijk heeft je kennelijk goed gedaan, want er kwam weer een wolk van fantasie uit je rammelende jeweetwel. De subtiele verwijzing naar het enthousiasme waarmee de mannelijke deelnemers de fee verwelkomen is zo leuk, evenals de benaming van een bepaald mannelijk onderdeel. Je schetst het zo levensecht dat ik het troepje onder de oude eik zag schutteren en het gebeuren mij een brede glimlach ontlokte. Ik hoop dat opperkol Magillie volgend jaar weer op post is met haar mede en ik dan mee in de kring van uitgenodigden sta. :o Tussen haakjes: zeven is een speciaal getal, twee maal zeven ook. Dus - reden om weer te feesten. Voor de geïnteresseerden onder ons: de planeet Saturnus doet 28 jaar over een rondgang rond de aarde. Iedere 7 jaar maakt hij een hoek van 90° met zichzelf en veroorzaakt spanningen. Kijk maar eens achterom in je levensloop. Personen die zogezegd onder een gunstig gesternte geboren zijn, hebben hier minder last van de ongeluksvogels. :unibrow: Het hoeft niet precies 7 jaar, 14 jaar, 21 jaar of 28 jaar te zijn. Maar bij de meeste mensen is het zo. 7 jaar naar de grote school, 14 jaar puberteit, 21 jaar verliefd, 28 jaar, o jee wat heb ik gedaan, ik ben vader/moeder van een gezin. De verantwoordelijkheidszin begint eisen te stellen. De jeugd is voorbij.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, echt Badhemd verhaal, gelachen en ervan genoten! Alsof ik er zelf bij was. Het klinkt onheilspellend : het bezoekn van de vlindertuin had zij beter niet kunnen doen... Leuke en leerzame reactie van schrijfcoach Blavatski. Geldt dat ook voor: het getal zeven in geboortedata? Bij diegene die ik voor ogen heb, klopt het alvast!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, ik zie je houdt wel van een feestje! Nou, dan was je hier inderdaad aan het goed adres. Fijn dat je meezong bij die grote oude eik, en bedankt dat ik enkele verhaalelementen van je mocht lenen! ;) Ik ben blij dat ik je aan het lachten heb kunnen maken, maar wees voorzichtig met lachen tijdens het vliegen op je bezem, je weet nooit wat er naar binnen waait. Je weet trouwens hoe je een blije vliegende heks kunt herkennen? Aan de vliegjes tussen de tanden!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, voor jou geldt natuurlijk een standing invitation! Jouw glimlach is altijd welkom! Je verbaast me met je opmerking over een bepaald mannelijk onderdeel; als je daar 'plasser' mee bedoelt, vraag ik je toch; waar doen vrouwen dat dan mee? Ik bedoelde met 'plasser' niet anders dan het lichaamsdeel dat bij het bijbehorende werkwoord de actie uitvoert, die met dat werkwoord wordt aangeduid, zal ik maar zeggen. En dat lichaamsdeel uit een zekere verlegenheid met de handen bedekken is volgens mij niet voorbehouden aan mannen. Hartelijk dank voor je waarderende woorden - je bent té goed voor mijn ego - en je interessante beschouwing over het getal 7.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Ja, leuk dat jij er ook weer bij was. Ook jij bent wel in voor een feestje, daar bij die eik. Dankjewel weer voor je fijne reactie, ik ben blij dat je gelachen en genoten hebt. Dat onheilspellende heb ik er expres ingezet; ik wist nl. al hoe het af zou lopen, en vanuit het perspectief van Magillie was dat nou niet direct wat zij zich ervan had voorgesteld.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ... wat heb je me weer laten lachen. Ik snap niks van fantasiesprookjes. Maar hier raakte ik verzeild in een heel spannende avond met waarin alles mogelijk is. Gelukkig voor jou hield die kraai z'n fatsoen, een donker groene mistwolk verliet zijn snavel - hij kon even niet pikken. Je bent een bijzonder mens, en dat is-ie. Uit welk kinderboek komt dat nu? Iets van Kieviet?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, fijn dat je hebt meegelachen. Enne... even tussen jou en mij, hoor; ik snap fantasiesprookjes vaak ook niet... Je opmerking over een bijzonder mens, ik voel me gevleid. Maar ik kan je verklappen dat mijn postuur niet heel dicht in de buurt komt van Dik Trom (inderdaad de serie van Kieviet), al mag ik graag achterstevoren op een ezeltje door de straten rijden. Waar ik woon, kan dat nog; ze staan hier nergens meer van te kijken sinds ik meedoe op SOL... :)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha die Ton, ... ben je ook nog op? Ja, dat was het: Dik Trom; ik zie dat kaft van het boek nu ook voor me. Dank voor je reactie. Gute Nacht.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Emy, het doet me veel plezier dat je fan bent. En ja, zo'n feestje met andere zon-aanbidders trekt veel gezellige feestgangers. Dus jij bent er volgende keer ook weer bij? Ik kijk er naar uit! Hartelijk dank voor je fijne reactie, Emy!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, echt van genoten! Hoe krijg je het allemaal bij elkaar verzonnen? Ik vond eigenlijk alles leuk er aan. De namen, de bijzondere woorden, de verwijzingen naar eerdere stukjes (de berg) en de humor zoals die bij jou hoort. Nog een fan dus hier. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Wat een heerlijke waarschijnlijke, onwaarschijnlijke vertelling van jou deze week! Leuk ook hoe je met eerdere opdrachten speelt! Weer met erg veel plezier gelezen!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Ja, die plasser, ik kan er niets aan doen, Ton, maar ik vind dat een heerlijk woord. Beter dan piemel en andere benamingen die ik hier niet durf schrijven. Natuurlijk hebben wij vrouwen ook een plasser die we uit schaamte wel eens met de handen bedekken. Het is de onderstaande zin die ik subliem vind. Als de mist optrekt wordt een prachtige fee in een doorschijnend gewaad zichtbaar, zoals ook de indruk zichtbaar wordt die zij maakt op de meeste mannelijke aanwezigen. Oeioei. :o Heb ik een dirty mind?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je weet trouwens hoe je een blije vliegende heks kunt herkennen? Aan de vliegjes tussen de tanden!
:lol: :lol: De reacties lezen bij elke opdracht blijft de moeite waard! :nod: :D Jouw verhaal moest ik aandachtig lezen om het goed te kunnen volgen. Bijzondere namen en situaties dragen daar aan bij. Fantastisch dat steeds in jouw verhalen bepaalde elementen terug komen. ( de Oostenrijkse berg ;) ) Je bent als de ondeugende schrijver ook steeds aanwezig. Niet letterlijk maar jouw fantasieën worden herkenbaar: je hebt een geheel eigen schrijfstijl. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Als woord discrimineert de plasser niet, want zowel M als V. Heerlijk woord, zoals je zegt. Ook een onmisbaar gegeven in een mensenleven, alsook in vele verhalen en situaties. Niet om je voor te schamen, denk ik. Dus weg die handen, Blavatski! Tenzij... om ermee te spelen, misschien? :o Dankjewel dat jij die zin subliem vindt. En een dirty mind, je weet wat ze daarover zeggen. Ook daarvoor zou ik me niet schamen, als ik jou was!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, dankjewel, dankjewel! Je bent zo complimenteus, dat komt wel even binnen! Ik ben blij dat je het aandachtig hebt gelezen om het te kunnen volgen, dat herken ik wel, ik had het gevoel dat ik het aandachtig moest opschrijven. :p Dat die twee zo heetten, kan ik niet helpen, evenmin als de situaties waarin zij verzeild raken. De Oostenrijkse berg was toen en is nu nog steeds een bron van inspiratie, dat komt vast door alle SOL'ers die we daar hebben ontmoet. En we blijven elkaar tegenkomen op dit forum. Leuk toch? Ja en die eigen schrijfstijl; eerder heb ik eens opgemerkt dat, net als Astrid Nijgh; 'ik doe wat ik doe'. Dankjewel, Marietje.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, heel erg fijn zoals je reageert; ik word er weer wat stiller van. Maar ook ontzaglijk blij, hoera, weer een fan erbij! Je hoe-vraag kan ik niet beantwoorden, daar moeten we beiden maar mee leren leven! Hartelijk dank!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, je brengt me wel in verwarring met je kwalificatie 'waarschijnlijke, onwaarschijnlijke vertelling', je weet wel hoe je een amateurschrijver gek kan maken... :) Toch ben ik blij met je reactie en dat je plezier aan mijn bijdrage van deze week hebt beleefd! Hartelijk dank!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met lekker tempo verteld verhaal. Plus wijze les: je hebt je nooit voldoende voorbereid als je niet ook rekening hebt gehouden met schrijversvlindertjes.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Gijs, fijn compliment! En ja, die wijze les; goed dat jij die eruit haalt, want zonder schrijversvlindertjes vaart niemand wel!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, waar heb je het weer vandaan gehaald? Ik krijg het gevoel dat je zonder enige inspanning de woorden uit je typemachine laat rollen. Ik was je niet vergeten, maar worstel teveel met keuzes maken over prioriteiten. Het was weer een genoegen om jouw 'product te mogen genieten. Graag gelezen Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, dankjewel voor je fijne complimenten. Je vraag kan ik niet beantwoorden, anders dan wat ik eerder al eens aangaf, in koor met Astrid Nijgh; 'ik doe wat ik doe'. Ik voel me niet zeker vergeten, maar ben extra content dat jij hebt genoten van dit schrijfsel. En je hebt groot gelijk met je keuzes voor prioriteiten; alleen jij kunt die maken op een manier die goed bij jouw leven past. Ook daarom ben ik heel erg blij met jouw reactie, Connie!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal in een genre wat is niet gauw zelf zalkiezen. Maar met zoveel fantasie en plezier geschreven, dat komt over bij mij als lezer!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddy, hartelijk dank voor je reactie! Ik ben blij dat mijn plezier van het schrijven over komt bij jou als lezer! NB Ik zou het onderwerp zelf ook niet als eerste kiezen, maar ik laat me graag verrassen hier op SOL; ik leer ervan, niet alleen qua ontwikkeling in onderwerpen, maar ook door het lezen van de verhalen en reacties van de forumgenoten. Tot nu toe vind ik dat telkens weer een feestje!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, Zelf ben ik niet zo van het YA/Fantasy-genre dat ik meende te bespeuren in het begin van je verhaal, maar doorlezend kan ik niet ontkennen dat de hele feestelijke orgie niet misstaat als ode aan de Midzomernachtsdroom van Shakespeare. Zo zie je maar, word ik ook nog op het verkeerde been gezet. Top!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps Bart, je doet me stevig blozen! :o Een ode aan de grote Shakespeare, dat is wel een heel bijzonder compliment! Hartelijk dank voor je fijne reactie!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
starnakel nakend klinkt heerlijk, maar ik ken starnakel niet anders dan helemaal kachel en dat zijn de feestgangers toch duidelijk niet :confused: ik heb gelachen toen ze in All you need is love uitbarstten (je schept nu wel de verwachting in elk verhaal een Beatle verwijzing te plaatsen), dat zag ik in elk geval erg levendig voor me. maar ik moet het nu toch wel even oneens zijn met onze gewaardeerde coach: vrouwen hebben geen plasser waar ze handen voor kunnen houden. Het vrouwelijk lichaam zit toch echt dusdanig in elkaar dat er enkel handen onder gehouden kunnen worden, maar dat lijkt mij dan weer niet de bedoeling ...

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, worstelen.... daar is het nu te warm voor. :) Maar ik kende het woord 'starnakel' als overtreffende trap, een soort 'hartstikke' of 'enorm' , noem maar op. En zo bedoelde ik het ook; heel erg in je blootje, dus. Nav je vraag ben ik het nog eens gaan opzoeken, blijkt het ook 'dronken' of 'straalbezopen' etc. te betekenen. Dank zij jou weer wat geleerd, dankjewel Blavatski!