Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#145 Het zou zo kunnen gaan

Een gelukzalige glimlach verwarmt zijn koude gezicht. Bart, die zijn hele leven slechthorend is geweest, ziet zijn moeder lachen naar hem. Hij herkent haar zwarte glanzende haren, hangen nu losjes in mooie golven over haar schouders. Daar is ook zijn vader, de man met zoveel ideeën, altijd in voor een grapje. Bart ziet hem weer toveren met kaarten, schaterlacht nu, hij ziet dat zijn vader de kaarten uit zijn mouw haalt! Dat is hem als kind nooit opgevallen. De snodaard! Het licht om Bart heen is zo prachtig helder hemelsblauw. Het trekt hem, zou het daar zijn? Bart voelt zich licht worden, dan ineens steekt er een lelijke pijn in zijn rug en is het mooie blauw weg. Hij kijkt in de ogen van zijn jongste dochter: ‘Marie, ben jij het?’ vraagt hij met zijn staccatostem. ‘Ja, pap, ik ben het, heb je weer pijn? Je lachte net, maar nu kijk je heel anders. Zal ik op de knop van de pomp drukken?’ vraagt Marie in doventaal met handgebaren. ‘Doe maar, dan zal het zo meteen weer beter gaan,’ antwoordt Bart. Bart ontmoet weer zijn moeder, ze strijkt door zijn haar. Gek is dat, ineens heeft hij weer een volle bos krullen. Zijn stekende pijn glijdt helemaal weg, vroeger hielp haar koude rode zakdoek ook altijd op de pijnlijke plek. Hij grinnikt erom, opent zijn ogen en zachtjes, maar toch heel duidelijk zegt hij: ‘Het is echt hier heel fijn. Dank jullie wel.’

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mijn lezers hier op SOL, op dit moment heb ik niet zoveel tijd, maar kan het niet laten, toch even de schrijfader te laten stromen. Ik kan jullie niet volgen helaas, mijn excuses daarvoor, wens jullie hele fijne Pinksterdagen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@mw Marie, ik moest het twee keer lezen om te begrijpen waar het over gaat. Bijzondere invalshoek waar ik van hou. Persoonlijk zou ik het prettiger lezen vinden als er witregels worden toegepast. Snoodaard vind ik een leuk woord maar ongebruikelijk. Zegt/ denkt iemand dat echt? Wederom genoten en fijne dagen :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw marie, heel mooi de beschrijving van de zieke Bart, die op zijn sterfbed weer in zijn jeugd is en zijn geliefden ziet. Je beschrijft zo mooi wat er binnen in hem gebeurt, hoe zijn dochter hem liefdevol met de (morfine?)pomp helpt, als de pijnlijke werkelijkheid hem weer in het heden heeft gebracht. Daarna kan hij weer rustig wegglijden. Je gebruikt je eigen naam. Toeval, of? Weer je verhaal graag gelezen, Sterkte met het tijdgebrek, Connie

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, dank je. Wit regels toegepast, ik hoop dat het zo rustiger te lezen is. Dank voor je lovende woorden en je tip! Fijne Pinksterdagen ook.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Connie. Fijn dat je het verhaal zo goed kan volgen. De naam is bij toeval gekozen, dank voor je hartelijke woorden weer! Geen tijd, geen prioriteit, zouden mijn kinderen zeggen, maar ja het is nu even niet anders! Het komt goed. Fijne Pinksterdagen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, dit verhaal komt rechtstreeks mijn ziel binnen! Je schrijft zo mooi en respectvol over Bart's (naderende?) einde, vanuit een beleving gekleurd door een pijnstiller. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, Nooit zo bij een morfine pomp stilgestaan. Je hebt het mooi geschreven en ik heb het met aandacht gelezen. Dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Duidelijk verhaal. Ik las het zoals Connie. Waarom gebruik je specifiek de namen? Mooi beschreven. Ik gleed met de HP langzaam weg. :thumbsup: Succes met alle bezigheden. Ik herken het en beloof mezelf een x moment aan tijd die ik dan ook gewoon pak hoewel dat niet altijd in dank wordt afgenomen. Inmiddels treft me dat niet meer. ;)

Rol

  • Anoniem
Hallo mw.Marie, Doodgaan als teruggaan naar een onbezorgde tijd, in zijn geval terug naar zijn kindertijd, die blijkbaar fijn was. Opgevangen te worden door zijn ouders. Mooi hoe je de man heel even in het hier en nu terug laat komen, waardoor het plaatje voor mij heel duidelijk wordt. Mooi gedaan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Ton, voor je mooie woorden voor mijn tekst! Dank je Riny, de morfinepomp kan heel goed werk doen gelukkig! Dank je Marietje, de namen 'vlogen' in mijn pen, fijn dat je mijn tekst zo positief waardeert! Gelukkig herkenbaar de drukte, ik neem je woorden mee in mijn hart en ga het ook zo proberen!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je schrijfcoach Corrie. Je schrijft altijd met een intens positieve pen, dat moedigt mij aan door te gaan! Dank voor je complimenten.