Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 145 Ouder

# 145 'Maak je geen zorgen, mam, ik haal Guusje straks wel van school en doe vanavond mijn huiswerk wel. Ga maar lekker even slapen.' Ze trekt de slaapkamerdeur zachtjes achter zich dicht en loopt stil de trap af. In de keuken smeert ze een boterham, zet thee en besluit de radio niet aan te zetten om haar moeder niet te storen. Bij de grote tafel neemt ze een hap brood die ze met de thee wegspoelt. 'Au,' de thee was nog niet afgekoeld. Ze kijkt op haar mobiel. Nog een half uur dan moet ze naar Guusjes school. Ik ga op mama's fiets, besluit ze, dan kan Guusje achterop en zijn we sneller weer thuis. Op de wc hoort ze de sleutel in het slot van de voordeur omdraaien. Haar maag krimpt samen. Snel komt ze overeind en hijst haar broek op. Te laat. Hij trekt de deur al open, mompelt: 'Popje, daar ben je, papa's grote meid,' en zoent haar vol op de mond. Ze proeft bier en nog iets anders. Met de rug van haar hand veegt ze de nattigheid van haar lippen. Voortaan zal ze nog beter opletten en ook de deur van de wc op slot doen. 'Jij bent mijn vader niet,' zegt ze rustig, pakt de huisdeursleutel uit zijn slappe hand, draait zich om en loopt naar buiten. Over haar schouder maant ze hem zachtjes te doen. Mam heeft migraine. Gewijzigde versie: Ouder 'Maak je geen zorgen, mam, ik haal Guusje straks wel van school, dan doe ik vanavond mijn huiswerk. Ga maar lekker even slapen.' Ze trekt de slaapkamerdeur zachtjes achter zich dicht en loopt stil de trap af. In de keuken smeert ze een boterham, zet thee en besluit de radio niet aan te zetten om haar moeder niet te storen. Bij de grote tafel neemt ze een hap brood die ze met de thee wegspoelt. Ze kijkt op haar mobiel. Nog een kwartier dan moet ze naar Guusjes school. Ze appt haar vriendin: Moet op Guusje passen, kan niet samen huiswerk maken. Xxx. Op de wc hoort ze de sleutel in het slot van de voordeur omdraaien. Haar maag krimpt samen. Ze heeft zijn auto niet horen aankomen. Snel komt ze overeind, trekt door en hijst haar broek op. Shit, te laat, ze is vergeten de deur op slot te doen; hij trekt hem al open, mompelt: 'Popje, daar ben je, papa's grote meid,' en zoent haar vol op de mond. Ze proeft bier en nog iets anders. Met de rug van haar hand veegt ze de nattigheid van haar lippen. Voortaan zal ze nog beter opletten. 'Jij bent mijn vader niet,' zegt ze rustig, pakt de sleutelbos uit zijn slappe hand, draait zich om en loopt naar buiten. Over haar schouder zegt ze: 'Doe je een beetje stil? Mam heeft weer migraine.'

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, zonder nadere toelichting maak je duidelijk dat een kind hier eerder volwassen moet zijn. Enerzijds om voor haar moeder te zorgen, anderzijds om haar vader op zijn plaats te zetten. Ze reageert heel adequaat. Door de tweedeling is de zorgzame dochter en de zichzelf beschermende dochter goed naar voren gekomen. Mooi gedaan. Verhuisperikelen al in gang? Groet Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Willemina Wow ;) Een eerdere bijdrage had soortgelijke invalshoek met dat verschil dat die shockeerde en jij zeer subtiel deze schrijnende situatie neerzet. Ook van jouw zeer goed geschreven verhaal onder de indruk :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, zonder nadere toelichting maak je duidelijk dat een kind hier eerder volwassen moet zijn. Enerzijds om voor haar moeder te zorgen, anderzijds om haar vader op zijn plaats te zetten. Ze reageert heel adequaat. Door de tweedeling is de zorgzame dochter en de zichzelf beschermende dochter goed naar voren gekomen. Mooi gedaan.
Dankjewel, Connie.
Verhuisperikelen al in gang? Groet Connie
Nog niet. Tegenwoordig zijn banken niet scheutig met hun hypotheekverstrekkingen. Intussen is het financieringsvoorbehoud op mijn woning opgerekt tot 16 juni (loopt al maanden; kun je nagaan - en het schijnt niet ongewoon te zijn, hoorde ik van de makelaar). Dus afwachten ... Dank voor je interesse. Vriendelijke groet, Willy

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina Wow ;)
Dan wordt het Willy Wow, Nancy. ;) Gek genoeg leg ik meteen de link naar Willie Wonka (zal mijn voorliefde voor chocolade zijn, grijns)
Een eerdere bijdrage had soortgelijke invalshoek met dat verschil dat die shockeerde en jij zeer subtiel deze schrijnende situatie neerzet. Ook van jouw zeer goed geschreven verhaal onder de indruk :thumbsup:
Ik heb (nog) niet alle bijdragen gelezen en weet even niet welke je bedoelt maar bedankt voor je mooie reactie en duim.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, het spijt me. Na een paar maal lezen begrijp ik nog steeds niets van je verhaal, ook niet de relatie met de schrijfopdracht. Nadat Hp besloten heeft om met de fiets van haar moeder naar Guusjes school te gaan, zit ze na de witregel ineens op de wc. Waarom krimpt haar maag samen als ze de sleutel in de voordeur hoort omdraaien? Als de voordeur naast de wc staat, heeft ze op dat moment naar mijn idee nog tijd genoeg om haar broek op te trekken, zo ze dat zou willen. Vreemd dat die man na binnenkomst meteen naar de wc gaat; heeft hij hoge nood? Dat blijkt nergens uit. Nog vreemder klinkt het mij in de oren dat die man haar, terwijl ze de broek nog optrekt, ter begroeting vol op de mond zoent. Als het haar vader niet is, wie dan wel? En waarom neemt ze hem de sleutel af en zegt ze dat hij haar vader niet is? Er wordt hier vaak in raadsels geschreven; als lezer baal ik daar wel eens van.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, bijna een gezapige intro om naar een heftige scène over te schakelen. Brood 'wegspoelen' met thee vind ik eerder passen bij een ouder (tandeloos) persoon dan een jong meisje. Waarom pakt zij zijn huisdeursleutel uit zijn hand is een vraag die bij me opkomt. Ik neem aan dat zij haar eigen sleutels heeft. En een man die het toilet binnenkomt, vol op den bek zoent laat zich zijn sleutels afpakken? Door deze brute actie denk ik ook niet dat zijn handen slap zijn. De man laat zich manen? Terwijl ik zijn misbruik in de tekst proef? Een verwonderlijke tekst die de nodige vragen bij me oproept. Had ik maar eens minder vragen. ;)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voelde dat er iets niet klopte maar zag ook niet een relatie met het onderwerp. Ik herlees het nog eens misschien snap ik het dan beter.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, het spijt me. Na een paar maal lezen begrijp ik nog steeds niets van je verhaal, ook niet de relatie met de schrijfopdracht. Nadat Hp besloten heeft om met de fiets van haar moeder naar Guusjes school te gaan, zit ze na de witregel ineens op de wc. Waarom krimpt haar maag samen als ze de sleutel in de voordeur hoort omdraaien? Als de voordeur naast de wc staat, heeft ze op dat moment naar mijn idee nog tijd genoeg om haar broek op te trekken, zo ze dat zou willen. Vreemd dat die man na binnenkomst meteen naar de wc gaat; heeft hij hoge nood? Dat blijkt nergens uit. Nog vreemder klinkt het mij in de oren dat die man haar, terwijl ze de broek nog optrekt, ter begroeting vol op de mond zoent. Als het haar vader niet is, wie dan wel? En waarom neemt ze hem de sleutel af en zegt ze dat hij haar vader niet is? Er wordt hier vaak in raadsels geschreven; als lezer baal ik daar wel eens van.
Dos, Kort samengevat bedoel je dat ik de lezer te weinig en/of onvolledige informatie geef, heb ik dat juist? Ik heb je hoog en neem je feedback serieus, ondanks dat het fragment voor de beide dames vóór jou volkomen duidelijk was. Kennelijk geldt dat niet voor iedere lezer. In elk geval niet voor jou als mannelijke lezer. Het kan zijn dat dit komt omdat het een fragment is uit een langer verhaal en ik meer weet dan de lezer die het moet doen met dit korte stukje. Voor vertrek naar de wc gaan is voor een vrouw zo gewoon dat ik er niet bij stil heb gestaan dat dit voor een man niet zo is. Ik twijfel bij nader inzien of het voor een meisje van een jaar of dertien ook zo gewoon is. Goed punt dus. Haar maag krimpt samen omdat ze uit ervaring weet wat haar staat te wachten. De lezer kan dat op dat moment nog niet weten maar na het lezen van de rest van het fragment wel. Vanuit een man geredeneerd zal iemand inderdaad genoeg tijd hebben om de broek op te trekken, vrouwen moeten eerst afvegen, vervolgens vanuit zithouding overeind komen en dan een onderbroek plus een (tegenwoordig superstrakke) broek aantrekken. Om nu expliciet aan te geven dat er doorgespoeld wordt ging me net iets te ver, maar dat verried wel de aanwezigheid van het meisje op de wc. Hij hoeft dus niet naar de wc maar wil het meisje. Ik begrijp dat jij als lezer het gevoel hebt dat ze nog aan het hijsen is terwijl de man binnenkomt. Dat moet ik dus veranderen wil het goed overkomen. Anno 2017 zijn er zoveel samengestelde gezinnen dat ik van een lezer mag verwachten dat hij er rekening mee houdt dat vader niet de biologische vader is. Een hint daarbij kan zijn dat Guusje veel jonger is dan hp. Vaak zie je een 'tweede leg' wanneer er opnieuw getrouwd of samengewoond wordt. Vader is beschonken (bier en nog iets anders = sterke drank maar die smaak kent het kind nog niet), kind neemt hem zijn sleutels af zodat hij niet opnieuw weg kan gaan. Ik weet dat hij auto rijdt, jij als lezer weet dat niet, dus zal ik dat moeten aangeven. Het kind neemt de verantwoordelijkheid op zich. Moeder vlucht in migraine, vader in drank - kind wordt 'ouder' = volgens mij geheel volgens de opdracht. Ik ga er nog eens mee aan de slag. Bedankt voor je feedback. Voor de algemene raadsels die je hier tegenkomt voel ik me niet verantwoordelijk, dus ik voel me wat die opmerking betreft niet aangesproken. ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, bijna een gezapige intro om naar een heftige scène over te schakelen. Brood 'wegspoelen' met thee vind ik eerder passen bij een ouder (tandeloos) persoon dan een jong meisje. Waarom pakt zij zijn huisdeursleutel uit zijn hand is een vraag die bij me opkomt. Ik neem aan dat zij haar eigen sleutels heeft. En een man die het toilet binnenkomt, vol op den bek zoent laat zich zijn sleutels afpakken? Door deze brute actie denk ik ook niet dat zijn handen slap zijn. De man laat zich manen? Terwijl ik zijn misbruik in de tekst proef? Een verwonderlijke tekst die de nodige vragen bij me oproept. Had ik maar eens minder vragen. ;)
Mili, Bedankt voor het lezen en reageren. Zie mijn reactie aan Dos. De dag dat jij geen vragen meer hebt is de dag waarop de wereld vergaat, schat ik zo in. ;) Dronken mensen hebben slappe handen, en niet alleen dat. :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voelde dat er iets niet klopte maar zag ook niet een relatie met het onderwerp. Ik herlees het nog eens misschien snap ik het dan beter.
Maddbrug, Ik ben benieuwd. :) Dank voor het lezen en reageren.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het ook een paar keer moeten lezen en het zit hem o.a. in de deur, als je daar wc deur van maakt snap ik dat ze daar nog zit en de deur niet dicht was. De dronken vader was duidelijk en ik dacht gelijk aan incest. Je uitleg heb ik eerst gelezen en toen het stuk nog eens en dan is het glashelder en schrijnend...als schrijver weet je altijd precies hoe het zit en de lezer begrijpt meer dan je denkt, daar een middenweg in vinden is de uitdaging. Volgens mij zit het maar in een paar woorden. De uitspraak van stiefvader bijvoorbeeld geeft voor mij aan dat hij haar zocht maar ik begrijp dat hij gewoon naar de wc moet en haar per ongeluk ziet, die zin zal meer verrassing moeten tonen. Hoop dat je er iets aan hebt?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verrassende wending. Subtiel opgebouwd. :thumbsup: Ik wil je mijn gedachtegang tijdens het lezen delen: Eerst dacht ik dat dochter een tienermoeder is en Guusje haar zoontje, tijdens het doorlezen wordt dat duidelijk. Ik zou het doorspoelen van het toilet benoemen want nu vroeg ik mezelf ook af waarom de vader meteen op de wc keek. Daarnaast denk ik dat wij vrouwen zittend op het toilet met 1 beweging bij geluid de deur op slot kunnen draaien. ;) Wat wil je aangeven met de zin dat ze te hete thee doorslikt? Haar haast of haar nog kind zijn? De info viel me tijdens het lezen op. De laatste zinnen zou ik ook in een dialoog plaatsen: laat het kind het uitspreken ipv dat je als schrijver zegt dat ze het maant. Ik ervaar zelf ook vaak dat het moeilijk is om vanuit een langer verhaal een opdracht in te vullen omdat het langere verhaal ( de info) bij mij als schrijver er wel is maar bij de lezer niet. Al met al is het een intrigerend onderwerp en maakt het me nieuwsgierig naar het gehele verhaal. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, ... het eerste deel begreep ik in een keer. Oudere zus is de zorgzame. Ik begrijp nu dat dat komt door van twee verhalen - of een deel uit een groter verhaal - voor een schrijfoefening te laten doorgaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Wilhelmina. Een verrassend verhaaltje. Ik ben aan deze reactie begonnen vóór ik de opmerkingen van anderen had gelezen. Ik vond het een een sterk (inmiddels aangepast?) stukjeen je had me vreselijk nieuwsgierig gemaakt naar de omstandigheden tussen de (stief-?)vader en de dochter (Misbruik? Mishandeling? Dronkenschap?) en naar het vervolg. Horen we dat nog? Na het lezen van jouw reactie op DOS is me nog meer duidelijk geworden. Mijn complimenten. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij betreft een sterk en glashelder verhaal, Willemina. Ik heb me over elke vraag die door mijn voorgangers hier gesteld is, verbaasd, want voor mij staat het er echt ontzettend duidelijk, pijnlijk en schrijnend. (Dat het zijn autosleutels zijn, had ik er dan niet specifiek bij bebgrepen, maar dat het kind de volwassene een stukje verantwoordelijkheid afneemt, dat had ik er in gelezen) Alleen bij het einde had ik mijn twijfels, het manen van het kind heeft voor mij iets onwaarschijnlijks.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
* i-Kat, Bedankt voor het lezen, reageren en meedenken. De wc deur was dicht maar niet op slot. Vader, die niet haar biologische vader is, was wel degelijk 'op zoek' naar haar. Ik zal inderdaad nog wat moeten sleutelen aan de tekst wil ik het voor iedereen begrijpelijk maken. :) * Marietje, Het opschrijven van jouw gedachtegang helpt. Het kind dacht maar één ding: zo snel mogelijk de kleren aan. Deur op slot doen om zo een en ander te voorkomen bedacht ze later pas. De hete thee gebruikte ik eigenlijk alleen maar om sfeer te maken. Wie alleen is drinkt de thee vaak koud (vergeten) of juist gloeiend heet (gedachteloos). En dit kind is vaak alleen. Maar het is niet echt nodig voor het verhaal. Dus terecht dat je vragen stelt over de thee. Goede tip om het laatste in dialoog te zetten. Dank je! Ik ben ook blij met je opmerking dat je nieuwsgierig geworden bent naar het hele verhaal. Dit gezin is 'onderdeel' van een groter geheel. Bedankt voor je uitgebreide feedback. Ik ben er blij mee. * TonBadhemd, Bedankt voor je mooie, eenvoudige en oprechte reactie. :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, ... het eerste deel begreep ik in een keer. Oudere zus is de zorgzame. Ik begrijp nu dat dat komt door van twee verhalen - of een deel uit een groter verhaal - voor een schrijfoefening te laten doorgaan.
Rini, Het eerste deel van je reactie begrijp ik. Maar wat bedoel je met het tweede deel van je reactie. :?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Wilhelmina. Een verrassend verhaaltje. Ik ben aan deze reactie begonnen vóór ik de opmerkingen van anderen had gelezen. Ik vond het een een sterk (inmiddels aangepast?) stukjeen je had me vreselijk nieuwsgierig gemaakt naar de omstandigheden tussen de (stief-?)vader en de dochter (Misbruik? Mishandeling? Dronkenschap?) en naar het vervolg. Horen we dat nog? Na het lezen van jouw reactie op DOS is me nog meer duidelijk geworden. Mijn complimenten. :o
Jules, Bedankt voor je mooie reactie en complimenten. Ik heb dit fragment hier niet aangepast. Meestal gebruik ik de feedback die op SOL krijg om het verhaal op mijn computer te herschrijven (als dat nodig is ;) )voordat ik het op mijn eigen website plaats. Hoe dit afloopt hoop ik nog eens kenbaar te kunnen maken, maar dat duurt (nog we iets langer dan) even. Nogmaals dank!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij betreft een sterk en glashelder verhaal, Willemina. Ik heb me over elke vraag die door mijn voorgangers hier gesteld is, verbaasd, want voor mij staat het er echt ontzettend duidelijk, pijnlijk en schrijnend. (Dat het zijn autosleutels zijn, had ik er dan niet specifiek bij bebgrepen, maar dat het kind de volwassene een stukje verantwoordelijkheid afneemt, dat had ik er in gelezen) Alleen bij het einde had ik mijn twijfels, het manen van het kind heeft voor mij iets onwaarschijnlijks.
* Schrijvenmaar, Ik vind het heel bijzonder om te lezen dat voor jou alles juist wel glashelder is. Dat van die autosleutels is terecht want ik zag later dat ik er specifiek huisdeursleutel van gemaakt heb. Dat ga ik veranderen. Het einde pas ik aan en zet ik in dialoog. Bedankt voor het lezen en reageren. * Allen Verrassend hoe verschillend dit fragment door iedereen werd gelezen en begrepen, of juist niet werd begrepen. Het roept bij mij wel wat vragen op, onder andere deze: moet je als schrijver altijd door iedereen begrepen worden? En: hoe komt het dat voor de één een bepaalde tekst glashelder is en dat een ander over diezelfde tekst zegt dat die onbegrijpelijk is. Van een gedicht kan ik dat nog begrijpen maar van een stukje proza ... ?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste stuk vind ik mooi geschreven en heel helder. Het is duidelijk dat de dochter voor haar moeder en haar jongere zusje zorgt. Voor mij mist er een overgang tussen het eerste en tweede stuk. Ze besluit op mama's fiets te gaan, daardoor ben ik in mijn hoofd eigenlijk al buiten bij de fiets, maar dan zit ze zonder inleiding op de wc. Wat op zich niet gek is, maar het voelt als een abrupte overgang. Het stuk met de 'vader' is wel weer goed neergezet. Het roept vragen op en het versterkt het ongemakkelijke gevoel en idee dat er iets mis is in dat gezin (wat in de eerste alinea al opgeroepen werd). De dochter komt erg volwassen over, voor mij is de link met de schrijfopdracht dan ook zeker duidelijk.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
* Allen Verrassend hoe verschillend dit fragment door iedereen werd gelezen en begrepen, of juist niet werd begrepen. Het roept bij mij wel wat vragen op, onder andere deze: moet je als schrijver altijd door iedereen begrepen worden? En: hoe komt het dat voor de één een bepaalde tekst glashelder is en dat een ander over diezelfde tekst zegt dat die onbegrijpelijk is. Van een gedicht kan ik dat nog begrijpen maar van een stukje proza ... ?
Dezelfde vraag heb ik mezelf ook afgevraagd. ;) Ik heb er vrede mee dat niet alle lezers lezen wat ik bedoel maar de voor mij belangrijkste gegevens moeten wel goed overkomen. Dan neem ik als schrijver de lezer mee aan de hand. Dat is ook de reden dat ik soms (te) gedetailleerd schrijf, zo beeldend. Op een minder belangrijk ( door mij bepaald) moment laat ik de lezer het zelf invullen. De balans moet uiteindelijk goed zijn. Ik vind het nu eenmaal heerlijk als schrijver alles te kunnen bepalen. ;) Daarnaast heb je als schrijver niet alles in de hand. Hier op dit forum heeft een ieder een bepaald verwachtingspatroon ontwikkeld bij de vaste deelnemers. Ook de persoonlijke beleving/ ervaring ( die je als schrijver niet kan weten) van de lezer speelt een rol tijdens het lezen en de 'mood' waarin men leest. :ontopic: De kern van jouw verhaal is bij een ieder overgekomen. Het thema is duidelijk. De invulling van deze korte scene werd anders geïnterpreteerd. Dat is voor jou het leermoment. :thumbsup: Kan je hier wat mee?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Een schrijnend verhaal, mooi verteld. Bij mij kwam de boodschap duidelijk over. De dochter die op alle fronten de rol van de moeder op zich moet nemen. Als ouder van het jongere brusje (Guusje kan beiden zijn, maar geeft niks dat dat niet duidelijk is: dat is niet het punt in dit verhaal en laat de lezer lekker zelf kiezen!) en als sekspartner van de (stief)vader. Door al deze rollen in één verhaal vind ik dat je prachtig hebt gespeeld met het begrip 'ouder (zijn dan je leeftijd)'. En verder herken ik de zoektocht naar de hoeveelheid informatie die je wel en niet moet geven, ik sla ook nog wel eens de plank mis op dat gebied. ;) Groet, Marceline

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
moet je als schrijver altijd door iedereen begrepen worden? En: hoe komt het dat voor de één een bepaalde tekst glashelder is en dat een ander over diezelfde tekst zegt dat die onbegrijpelijk is. Van een gedicht kan ik dat nog begrijpen maar van een stukje proza ... ?
Iedereen heeft zijn eigen achtergrond(informatie) en gebruikt die om de tekst in te vullen; soms helpt een persoonlijke associatie bij een doodgewoon woord een heel helder verhaal om zeep, omdat het de gedachten nou eenmaal een totaal verkeerde kant op stuurt. Daar doe je als schrijver niets aan. Ik denk dat je moet blijven afvragen wat je zegt en waarom je dat (zo) zegt. Sommige dingen zijn inderdaad voor jezelf soms zo vanzelfsprekend dat je vergeet dat het dat niet voor iedereen is (ik kwam ooit met een dikke lip op college en antwoordde doodkalm toen ernaar gevraagd werd dat dat door een schop veroorzaakt was. Omdat ik het me niet anders kon voorstellen dan het gebeurd was, nl liggend in het zwembad toen de persoon die ik juist begon in te halen plotseling uitweek voor een tegenligger aan zijn andere kant, duurde het even voor ik de schok van de vrager begreep, die bij schoppen geen moment aan een zwembad dacht en zich derhalve afvroeg wie mij een high kick in de smoel had gegeven), daar moet je altijd op verdacht blijven, maar van sommige dingen moet je naast je neer kunnen leggen: als je dit niet begrijpt, is dit verhaal niet voor jou geschreven. Volgens mij.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste stuk vind ik mooi geschreven en heel helder. Het is duidelijk dat de dochter voor haar moeder en haar jongere zusje zorgt. Voor mij mist er een overgang tussen het eerste en tweede stuk. Ze besluit op mama's fiets te gaan, daardoor ben ik in mijn hoofd eigenlijk al buiten bij de fiets, maar dan zit ze zonder inleiding op de wc. Wat op zich niet gek is, maar het voelt als een abrupte overgang. Het stuk met de 'vader' is wel weer goed neergezet. Het roept vragen op en het versterkt het ongemakkelijke gevoel en idee dat er iets mis is in dat gezin (wat in de eerste alinea al opgeroepen werd). De dochter komt erg volwassen over, voor mij is de link met de schrijfopdracht dan ook zeker duidelijk.
Dreaming, Bedankt voor je duidelijke feedback. Ik kan hier wel wat mee. Ik ging er vanuit dat de lezer de opmerking over de fiets als een gedachte leest, zoals ik het bedoelde, maar kennelijk krijgen de meeste lezers meteen het plaatje in hun hoofd dat hp naar buiten gaat om te gaan fietsen. De witregel heeft dan niet het beoogde effect omdat ik de lezer weer mee terug neem naar binnen. De witregel is bedoeld om de tijd tussen het zitten aan de tafel en het op de fiets stappen te overbruggen, waarbij er in dit geval iets tussenkomt, namelijk de binnenkomende 'vader'. Helder. :nod:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Marietje]
Daarnaast heb je als schrijver niet alles in de hand. Hier op dit forum heeft een ieder een bepaald verwachtingspatroon ontwikkeld bij de vaste deelnemers. Ook de persoonlijke beleving/ ervaring ( die je als schrijver niet kan weten) van de lezer speelt een rol tijdens het lezen en de 'mood' waarin men leest. :ontopic: De kern van jouw verhaal is bij een ieder overgekomen. Het thema is duidelijk. De invulling van deze korte scene werd anders geïnterpreteerd. Dat is voor jou het leermoment. :thumbsup: Kan je hier wat mee?
Hier kan ik zeker wat mee, Marietje! Ik kom zo steeds dichter bij de kern van wat een schrijver een bepaalde schrijver maakt. Eerder schreef Schrijvenmaar al eens dat ik 'een kinderlijk soort verwondering en een broodnuchtere kijk op de wereld heb'. Dat, gecombineerd met jouw uitleg over een bepaald verwachtingspatroon, geeft aan dat iedere schrijver een eigen 'stem' heeft. Ik heb dat wel ontdekt bij de wat meer gevorderde schrijvers maar zag dit niet bij mijzelf. Wat je hier schrijft sterkt mij in het idee dat ik had om voor bijvoorbeeld mijn kinderverhalen een ander pseudoniem te gebruiken. Erg leuk en leerzaam dit. Ik begrijp nu ook waarom sommige schrijvers datzelfde besluit hebben genomen. Je kunt als gevestigde schrijver (bijna) niet straffeloos overstappen op een andere stijl. Bedankt dat je nogmaals teruggekomen bent om te reageren. (*Allen: De grap is dat ik nu ineens ook veel duidelijker al jullie verschillende schrijfstemmen zie :D )

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
moet je als schrijver altijd door iedereen begrepen worden? En: hoe komt het dat voor de één een bepaalde tekst glashelder is en dat een ander over diezelfde tekst zegt dat die onbegrijpelijk is. Van een gedicht kan ik dat nog begrijpen maar van een stukje proza ... ?
Iedereen heeft zijn eigen achtergrond(informatie) en gebruikt die om de tekst in te vullen; soms helpt een persoonlijke associatie bij een doodgewoon woord een heel helder verhaal om zeep, omdat het de gedachten nou eenmaal een totaal verkeerde kant op stuurt. Daar doe je als schrijver niets aan. Ik denk dat je moet blijven afvragen wat je zegt en waarom je dat (zo) zegt. Sommige dingen zijn inderdaad voor jezelf soms zo vanzelfsprekend dat je vergeet dat het dat niet voor iedereen is (ik kwam ooit met een dikke lip op college en antwoordde doodkalm toen ernaar gevraagd werd dat dat door een schop veroorzaakt was. Omdat ik het me niet anders kon voorstellen dan het gebeurd was, nl liggend in het zwembad toen de persoon die ik juist begon in te halen plotseling uitweek voor een tegenligger aan zijn andere kant, duurde het even voor ik de schok van de vrager begreep, die bij schoppen geen moment aan een zwembad dacht en zich derhalve afvroeg wie mij een high kick in de smoel had gegeven), daar moet je altijd op verdacht blijven, maar van sommige dingen moet je naast je neer kunnen leggen: als je dit niet begrijpt, is dit verhaal niet voor jou geschreven. Volgens mij.
Heel fraai (en vooral ook zeer beeldend ;) ) uitgelegd, Schrijvenmaar. Het is mij duidelijk. Ook jij nogmaals bedankt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb niet alle reacties gelezen. Het eerste wat mij opviel was dat de vader zijn dochter vol op de mond kuste. Dat willen tieners niet. Daarom ga ik ervan uit dat hij de verwekker van haar kind is. Slecht gedacht?

Rol

  • Anoniem
Hallo Willemina, Een jong meisje dat ongevraagd in een oudere rol is gemanoeuvreerd. Met een waarschijnlijk voor deleeftijd ongezonde relatie met haar stiefvader. Helaas iets wat zeer geregeld voorkomt. Mooie uitwerking van dit thema, zonder al teveel woorden. 'Op de wc hoort' is denk ik duidelijker als je er 'Vanaf de wc hoor' van maakt. Schrijfcoach Corrie