Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#145 - Vliegeraar

Een jong gezicht scheurt voorbij, remlichten vormen ogen als zijn voet de pedaal raakt. Ik laat mijn duim zakken wanneer de gepimpte auto achterwaarts naar me toe komt. ‘Waar ga je heen, opa?’ Onder de baseballpet kijken blauwe ogen me aan. ‘Naar zee, jongeman.’ Ik plof in de leren stoel en lijk wel een reus met een auto als rugzak. Hij kijkt nieuwsgierig naar de tas op mijn schoot, die ik met twee handen tegen me aandruk. ‘Wie wacht er aan zee?’ ‘Strand. Wind.’ Ik schater, terwijl hij me uitdrukkingsloos aankijkt. Mijn bovenste tanden komen los, ik duw ze terug op hun plaats. Mijn hand draait de volumeknop hoger en ik zie zijn verbaasde blik. Mijn trommelvliezen trillen drukkend mee met de bastonen. De auto schakelt een versnelling hoger. ‘Vet’, zeg ik. Mijn armen gaan omhoog, zwiepen van links naar rechts. Ik ben niet zeker of ik het tempo te pakken heb, maar zijn mond lacht goedkeurend. Het contrast met de pijn in zijn ogen blijft. ‘Is het de liefde?’. Hij laat het raam zakken. De wind dendert mee op het ritme van de muziek. ‘Ze is er vandoor met een ander.’ De auto brult als hij de derde rijstrook opzoekt. ‘Is hij knapper?’ vraag ik luchtig. ‘Zijn auto in ieder geval wel.’ ‘Ander en beter he!’, roep ik enthousiast, met vooruitgestoken vuist. Aarzelend tikt hij aan. ‘Je bent een rare, opa!’ ‘Opa is thuisgebleven, mijn vriend. Geef nog maar wat gas!’ We knallen en laten een wereld achter ons. Dreunend komen we tot stilstand bij het strand. ‘Je bent er,’ slikt hij. Ik maak opnieuw een vuistje. ‘Wat je loslaat, vliegt weg met de wind.’ We tikken aan. ‘Wat zit er in de tas?’ Ik trek het zeil omhoog en plooi het open. ‘Een vlieger.’ Hij schatert. Ik ook.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nancy, remlichten is het betere woord. Gecorrigeerd. Ik heb wel 50 woorden te veel...Ik dacht dat het max 300 woorden was. Oeps...

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@vriendT goede dialoog, afgewisseld met show inzake de situatiebeschrijving. De dag kan voor beiden niet meer stuk. Graag gelezen, Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi VriendT, prachtige conversatie tussen die twee! Ondanks de grote verschillen tussen hen zitten ze toch wel op dezelfde golflengte. Ik heb genoten, haal zometeen ook mijn vlieger van zolder!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vriendt, ik vind het een vermakelijk verhaal. Blij dat je stoplichten hebt aangepast want daar viel ik over icm met die ogen, zo is het mooi! Opa en kleinzoon, prachtige combi. Terugduwen van die tanden vind ik erg grappig. En zwiepen is zo'n leuk woord, complimenten!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk verhaal, VriendT Wat een gezelligheid tussen die twee. Zo'n ontmoeting kan zo maar gebeuren. De vliegeraar zou toch wel iets van zijn vliegerkunst hebben laten zien aan Opa? Ik hoop het van harte. Ik werd helemaal warm van dit stukje. Dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel een vriendschap voor het leven. Soms is een ontmoeting met onbekende mensen een geschenk uit de hemel. En ik ben niet eens gelovig. ;) Goede sfeer neergezet in dit mooie verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
VriendT, Opa staat te liften en een jonge gast neemt hem mee. Door je gebruik van de enters vind ik het lastig te volgen wie vd twee aan het woord is. en hier kan ik het niet meer volgen:
‘Is het de liefde?’. Hij laat het raam zakken. De wind dendert mee op het ritme van de muziek. ‘Ze is er vandoor met een ander.’ De auto brult als hij de derde rijstrook opzoekt. ‘Is hij knapper?’ vraag ik luchtig. ‘Zijn auto in ieder geval wel.’
De chauffeur is ineens de 'ik' ? noot: geen punt na het ? en !

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi zomerverhaal, VriendT. Ik zit nog wel even met het beeld van opa's vooruitgestoken vuist. Bij die tekst zie ik de vuist richting voorruit gaan. Hoe kan de bestuurder dan aantikken? Moet de vuist niet naar opzij? Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@jjanpmeijers: Bedankt voor je opmerking. ik denk dat de dialoog wel duideljik is, al kan er in dat gedeelte dat je citeert wel verwarring ontstaan. Aan de andere hand, is er geen reden om van ik-persoon te veranderen toch?

Rol

  • Anoniem
Hallo VriendT, Het liften is een leuk element in je verhaal, waarbij er een mooi contact tot stand komt tussen een willekeurig jong en oud iemand. Mijn favoriete zin: ‘Opa is thuisgebleven, mijn vriend. Geef nog maar wat gas!’ Daarmee geef je prachtig aan dat de man zich voor die dag jong wil voelen. ‘Is het de liefde?’. Hij laat het raam zakken. De wind dendert mee op het ritme van de muziek. Als je een del van de zin een regel laat zakken is duidelijker dat de uitspraak niet door de chauffeur wordt gedaan, nu ontstaat er wat verwarring. ‘Is het de liefde?’ Hij laat het raam zakken. De wind dendert mee op het ritme van de muziek.\ Schrijfcoach Corrie