Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 144 Play it

'Play it again, Sam,' fluister ik naar de merel die hoog in de berkenboom zingt. Ik verbind me aan een van de grootste collectieve leugens uit de filmgeschiedenis. De nooit uitgesproken zin werd iconisch. Hij heeft een apart deuntje, deze merel. Ik herken het. Ik herken hem. Iedere dag weer. Ik maak muziek, maar ben geen musicoloog. Dus kan ik alleen zeggen dat het, naar mijn idee, een raar loopje is. Voor een merel. Een uitleg heb ik niet. Alleen oren, en een hart. Ik zou willen dat ik het had bedacht, dat loopje, zoals Chuck Berry ooit de riff van Johnny B. Goode. Maar het zou een leugen zijn, die zich bovendien niet leent voor een elektrische gitaar. Dus kan ik alleen maar luisteren; iedere ochtend en iedere avond, en me verwonderen over een merel die iets fluit dat uniek is en niet vertaald kan worden. Hoeveel mis ik dan? Ik moet blijven zitten, op deze plek. Roerloos. De aarde draait. De merel fluit. In de vijver demonstreert een kikker de perfecte schoolslag. 'Play it, Sam.'

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Angus, adembenemend goed! :thumbsup: Ik herken dit, dat je een bepaalde merel in je buurt hebt die vaak hetzelfde melodietje fluit. En zoals jij het beschrijft, kan ik het inderdaad bijna horen. Klasse! Mooie tekst; [ Een uitleg heb ik niet. Alleen oren, en een hart.] dat is volgens mij ook precies waar het vaak om draait met de muziek die je pakt. En deze merel, die je pakt. Mij heb je ook met dat riffje van Johnny B. Goode, geweldig. Ik zou haast zeggen: Angus Be Good! (maar dan niet bedoeld in de gebiedende wijs....) :lol:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, je hoeft geen musicoloog te zijn om muziek te kunnen waarderen. Dat gebeurt inderdaad in je oren en je hart. Je weergave is melodieus en intens. Klein puntje: regel 1....[de] berkenboom. Dank je voor deze beleving. Als onze merel morgen zingt, zal ik aan je denken :) Groet Connie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Mooie overpeinzing, vooral de kikker in de vijver - het klassieke beeld. De gedachtegang naar C. Berry vind ik wat minder - met alleen het lijntje naar de film(aan begin en eind)is er een mooie balans tussen cultuur en natuur. Voor het idee. Als je Berry weglaat, ziet het er zo uit: 'Ik zou willen dat ik het had bedacht, dat loopje, maar het zou een leugen zijn. Dus kan ik alleen maar luisteren; iedere ochtend, enz.'

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Dank voor je uitgebreide reactie. Plezierig om te lezen - bij een tekst als deze - dat er herkenning is. I 'm bad. ;) Sorry.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Connie. (Focus op de merel zou ik zeggen :nod: ) Edit: inderdaad 'de' berkenboom. Ga ik aanpassen :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als dit je aanzet om naar merels te luisteren, ben ik content, Blavatski. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, janp. Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft dat stukje over Chuck Berry. Van de andere kant; die riff is ook iconisch, en authentiek, en een inspiratie geweest voor velen. Maar schrijven is schrappen. Maar goed, dit is ook weer freewriting (ik deed het anders dan in de opdracht, dat wel. 'Gewoon' dagen rondlopen met de opdracht in m'n kop - inderdaad: je zult maar knettergek zijn :) - en dan zitten en schrijven).

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van een merel houd ik. En als het gaat regenen, is hij de eerste die dit luidkeels aankondigt. Hoewel een reiger mijn favoriet is, blijft de merel mijn grootste vriend. Ik vind je tekst bijzonder omdat t over een vogel gaat. En dat is bijzonder mooi, Angus.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ik wil mezelf niet op de borst kloppen dat ik een goede luisteraar zou zijn, verre van dat. Maar ikzelf reken het gezang van de merel toch tot het hoogst mogelijke op het gebied van vogelbekgeluiden. Het laagst scoort naar mijn gevoel de klapperduif. Als die in de vroege ochtend begint te koeren sta ik onmiddellijk op om het raam te sluiten. Het meest gecharmeerd ben ik van een geluidloze vrijpartij van de wijngaardslak.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, maddbrug. Mijn favoriet is de zanglijster, maar de merel waar ik over schreef, heeft echt een heel apart herkenbaar loopje. Nog nooit gehoord. En sinds enkele weken is dat dus iets wat mij bezig houdt; zit hij er nog? Leeft hij nog? Dat heeft dus met angst te maken; voor vergankelijkheid.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ik wil mezelf niet op de borst kloppen [...]
Nee, leer mij een aap kennen :D
Het meest gecharmeerd ben ik van een geluidloze vrijpartij van de wijngaardslak.
De acrobatische copulatie van de waterjuffer kan mij ook wel bekoren. Dank voor je reactie, Dos.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een merel kan twintig jaar worden, ter geruststelling. Eindigheid kan angst geven daarom zou ik blijven luisteren. Een zanglijster kan ' s morgens zo fijn zingen in de vroege morgen, daar kan geen wekker tegen op.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een merel kan twintig jaar worden, ter geruststelling.
Maar het stikt hier van de roofvogels, die ik dan ook weer mooi vind en het beste gun, behalve 'mijn' merel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De acrobatische copulatie van de waterjuffer kan mij ook wel bekoren. Dank voor je reactie, Dos.
Ik zie ze hier ook tweekleurig, als een tandem over het water scheren.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je 's avonds in je tuintje zit en oor hebt voor de mooie vogelgeluiden, is het inderdaad echt genieten geblazen. Dan hoor je hoe de vogels over hun vrijheid en geluk zingen. Prachtig weergegeven, Angus.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, jules. Geniet van de lente- en zomergeluiden :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder. :nod: Ik haal er zeker angst uit. Waarvoor weet ik niet maar wel een bepaalde verslaafdheid naar het geluid van de merel die de HP gerust stelt. Doordat het tafereeltje zich overal kan afspelen is het een zeer menselijk verhaaltje. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon zitten, niets doen, geen prikkels, is vaak te moeilijk. De wereld blijft als een razende tollen en trekken. Maar het gezang van een merel zet de wereld stil. Mooi geschreven.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind die perfecte schoolslag van de kikker leuk. De merel heb ik pas nog van zeer dichtbij mogen horen en het is een bijzonder geluid waar ik me over verwonderde. Mooi beschreven.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op mij komt het over als de angst dat alles stilstaat, maar geen idee of je dat bedoelt erin te leggen. Ik heb het met genoegen gelezen, ook omdat het niet zoetsappig vrouwelijk is. Ik geef toe, ik wissel graag het lezen van vrouwelijke en mannelijke stemmen af. Die van jou is mannelijk en toch poëtisch.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Marietje. Angsten zijn een raar fenomeen. Soms voel je ze, maar kun je ze niet exact benoemen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, gs. De merel, de natuur, kan inderdaad een relativerende werking hebben. Da's ook wel weer mooi aan de schrijfopdrachten en de reacties; dat iedere lezer zijn eigen uitleg uitleg geeft en mag hebben. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op mij komt het over als de angst dat alles stilstaat, maar geen idee of je dat bedoelt erin te leggen.
Nee, in ieder geval niet bewust. Maar ik vind het prima als dat bij jou als lezer zo overkomt. Dank voor je reactie en de opdracht, Odile.